classic Skrevet Mars 17, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 17, 2008 noen som vet om hvorvidt det er ekperimentert med motorer uten kamaksler, dvs at ventiler åpnes og lukkes elektronisk ved f.eks en solenoid e.l.? i teorien ville jo dette gitt mer presise åpningstider for ventilene, og ikke effekttap på drivning av kamaksel Siter '01 Alfa 147 2.0TS SS '76 Ascona 16v Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Margido Skrevet Mars 17, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 17, 2008 Det stod i et teknisk blad jeg hadde at et firma skulle utvikle en firetaktsmotor uten kamaksler ja. Ventilene skulle styres av elektriske aktuatorer som blir styrt av bilens styreelektronikk. Hvorvidt dette kommer i produksjon har jeg ikke hørt noe om. Er vel dyrt. Siter BMW 318is coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
classic Skrevet Mars 17, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 17, 2008 ja, er nok lang vei fra utviklingsstadiet til produksjon. husker du tilfeldigvis hvilket blad det var`? Siter '01 Alfa 147 2.0TS SS '76 Ascona 16v Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Drinkmix Skrevet Mars 17, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 17, 2008 leste litt om dette for en del år siden. Problemet med slike ventiler som styres elektrisk var strømtilførselen. Man klarte ikke å levere nok strøm til disse ventilene, siden det var snakk om en go del kilowatt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ole-kr1 Skrevet Mars 17, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 17, 2008 Hva er neste? Elktroniske motorer og girkasser? Nå får vi vel ogs elektriske bensinpumper hæ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Mars 17, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 17, 2008 bmw skulle komme med dette på noen av sine motorer, men bare på innsugsventilene, da det var mest å hente her. Mener det var Auto Motor og sport som skrev dette en gang i fjor Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Potato Skrevet Mars 17, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 17, 2008 det kommer..er jeg sikker på. Strømtilførselen fikses ved å ha 36volts anlegg.. Dynamoen og startmotoren kommer og bort. Alt innebygges i en spole på svinghjulet. Elektriske bremser vil og komme utviklingen er såvidt begynt.. :) Siter For å bli gammel og vis, må man være ung og dum først! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Mars 17, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 17, 2008 Jesus.. :p Hva blir det neste? Trådløs overføring mellom girkasse og hjul? (tenker da på baktrekkere) Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
classic Skrevet Mars 17, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 17, 2008 det kommer..er jeg sikker på. utviklingen er såvidt begynt.. :) hvis ikke en går tom for fossilt brensel før den tid da, eller gjør et skikkelig gjennombrudd med el/hydrogen Siter '01 Alfa 147 2.0TS SS '76 Ascona 16v Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet Mars 17, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 17, 2008 Jeg har lyst på en dinosaur-drevet generator av noe slag + en knippe kraftige batterier og motor i hjulnavene. Så har man bil som kan gå på ren strøm ved bykjøring, og samtidig kan sette på generatoren for å kjøre langt. Og med en motor per hjul har man instant firehjulstrekk, uten tungvindte differensialer og overføringskasser. Jeg synes at en kam-løs motor høres ganske lurt ut. Spørsmålet er bare om man får til å lage komponenter som holder, mens man enda bruker forbrenningsmotorer. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
juba Skrevet Mars 18, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 18, 2008 Det er bygget skipsmotorer (2-taktere med eksosventiler) uten kamaksel. Åpning av eksosventil skjer hydraulisk vha trykk fra akkumulator og styres av magnetventiler. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Mars 18, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 18, 2008 Jesus.. :p Hva blir det neste? Trådløs overføring mellom girkasse og hjul? (tenker da på baktrekkere) :happyhappy: Bluetooth! Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Mars 18, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 18, 2008 Tok feil, det var mercedes som hadde kommet med dette. Står en liten kommentar nederst i denne artikkelen. Det var alt jeg fant nå... DinSide Motor - E-klasse fr mini-facelift Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Mars 18, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 18, 2008 Gir mer enn presise åpningstider.. det gir full 3D-mapp-bare kam-kurver,dvs man kan mappe åpningstidene (og løft) slik man mapper fuel og tenning i dag. Det betyr turbodiesel-moment i bunn,og "ubegrenset V-tec" helt opp til ultrasuperverste timinga på 8000... Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Drinkmix Skrevet Mars 18, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 18, 2008 det kommer..er jeg sikker på. Strømtilførselen fikses ved å ha 36volts anlegg.. Dynamoen og startmotoren kommer og bort. Alt innebygges i en spole på svinghjulet. Elektriske bremser vil og komme utviklingen er såvidt begynt.. :) Som hentet ut av bosch sitt utviklingsprogram:D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg