Gå til innhold

Lavt volum i sub.

Ranger emnet


RasleRasle

Anbefalte innlegg

God dag.

 

Nettopp installert en Hifonics Bxi2008(6)D på 2x10" RF T1. 2x2Ohm, koblet i serie og paralell, så det skulle gi en impendans på høyttalerterminalen på ampen på rundt 2ohm.

 

Har et kinetic HC2400 batteri stående bak, ca. en halvmeter kabel til amp (50kv), og ellers ser det meget bra ut.

Jeg sliter litt med volum i den forsterkeren, jeg må guffe line input på fullt, og i tillegg masse bass boost for at jeg skal få et noenlunde ok trykk. Problemet da er at den bass boost funksjonen bare guffer opp 45hz, sånn at lyden bare blir søppel å høre på.

Min headunit leverer ca. 2 muligens 3v, men det burde da bli litt guff fordet? Man skal da ikek være avhengig av bass boost? Når jeg skrur bass boost ned blir volumet i subbene latterlig lave, selv med headunit volumet på fullt. Egen sub utgang på headunit, deler med rundt 130hz på elementene.

 

Noen tips til dette? Evt noen som har kommet seg ut av den knipen uten å kjøre med +10db på 45hz?

 

Takker,

\\rR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, er ikek så vanvittig mye å stille på der.

Egen sub utgang som deler ved 130hz, egentlig har jeg ikke rørt spilleren, da jeg bare byttet amp i bagasjen. Funket fint før. Men skal dog sies at når jeg vrenger opp bass boosten har jeg høyere lyddtrykk nå enn når jeg hadde den gamle firekanaleren koblet på. Men lyden med fireknalaeren ble naturligvis veldig mye penere siden den kjører lik forsterkning på alle frekvensene opp til 130hz.

Jeg nekter på kjøre rundt med +10db på 45hz;=)

Skal koble av sub inngangen og sette den på front utgangen istedenfor, så ser vi om det blir noe endring.

 

// EDIT //

 

Der var det gjort, uten noe endring i lyd.

Urgh.

 

\\rR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forsterker til resten av høgtalerne? (kva slags forsterker)

Kva slags spiller har du?

Kva er max volum på spiller?

Kva volum har du på spiller når du spiller litt høgt?

Kva er frekvensen på LPF på forsterkeren? (rundt 80hz passer nok)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Har en rf P8004 til mine fire andre høyttalere. Denne er sikret med 120amp, og jeg kjører gain på rundt 40-50% for å nå maks høyttalereffekt i komp sett/coaxialer.

Spilleren min er en Panasonic CQ-Et-eller-annet, tre år gammel, om panasonic noengang har hatt slikt, så var det den gang 'gromversjonen.' Jeg husker ikke linjeutgangsspenning, men er veldig sikker på at den er over to og under tre.

 

Volumet på spiller går på en skala fra 0-40.

Jeg har justert rf forsterkeren slik at jeg når maks volum på rundt 35-40, avhenger litt av sang. Det er litt volumsforskjeller ute å går. LP frekvensen er 130, frekvensen på coaxialene er rundt 120, jeg kan naturligvis ikke ha et gap på 40hz, og mine subber har forøvrig ingen problem med å dele på så mye som 130. De overlever greit opp til 250hz.

 

\\rR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ville nok ha delt bassen på ein lågare frekvens enn du har. (sia koaksialane deles ved 120hz, ville eg ha gått ned til 100hz)

Eg personligt ville ha delt ved 80hz, slik at eg ikkje høyrer at bassen kommer bakifra.

Du har innstilt forholdet mellom RF forsterkeren og spilleren bra. (men eg hadde holdt meg unna volum 38,39 og 40, for det er store sjanser for at utgangssignalet støyer litt ved dei volumene)

 

 

 

Det virker ikkje som det er nokre komponenter som er defekte, og instillingane du har skal ikkje gjera at du ikkje får nok volum på bassen.

Her kommer ei liste med ting, som i kombinasjon kan gjera at du får for lågt volum på bassen.

 

For lite signal ut av spiller.

Forsterker er beregna for eit kraftigt signal.

Tungdrevne basselement.

Problemer med å få trøkk inn i bilen pga bilens konstruksjon. (sedan)

Du liker overdreven bass. (at bassvolumet er ein del høgre enn volumet på dei andre høgtalerene)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar,

Hadde jeg vært glad i overdreven bass, så hadde jeg kost meg med en økning av 45 hz'en.

Forsterker skal takle lavere inngangssignaler, og jeg tror spilleren fungerer som den skal, ettersom jeg før har drevet disse elementene på en 4 kanals forsterker.

At bassene er tungdrevne - ja.

De har en følsomhet på 82db, regnet etter gamlemåten, angrer som en hund på de står bak i bilen.

Skal prøve å regne meg frem til volt på utgangene etter denne kalkulatoren: Setting Amplifier Gain Controls - SubwooferTools.com [insert slogan here]

Jeg her ikke nedfellbare bakseter, så det er en avstivning der. Men bevares, det er volumet som er lavt, (og sammen med det - også trykket).

Skal teste en annen headunit også, se om det blir noe annerledes. Må innrømme at det hadde vært hyggelig med to mye mer lettdrevne elementer også.

 

\\rR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt spørsmål men har du prøvd å kjøre fulltsignal til sub-forsterkeren, dvs. signal uten noen form for filtere (innstillinger på spilleren for å fikse det) for så å høre om du får noe mere guffe.

Har hatt et liknende problem i bilen til en kompis og der viste det seg at "sub-forsterkeren" var kobla på feil utgang og fikk signalet som egentlig skulle til forsterkeren til fram høytalerene 80hz og oppover. Da opplevde vi at vi fikk litt bass ved full guffe på subforsterkeren siden filterene alltid vil "lekke" litt.

To fast toførti - live life sideways ! drfitfun! - Save gas, burn Nitro! - Old volvos never die, they just go faster ! - Volvo, we ride together, we die together, Volvo for life !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt et lignende problem med mine subber. 2x12'' RF T1.

Da var det noe galt med paralell koblinga min. og da hadde jeg bare koble etter helt vanelig parallel regler. men da var det feil. Da gik jeg inn på RF sin hjemme side og så opp et koblingskjema for parallel kobling av dei 2 elemnta. Med mindre du har gjort det da. Men det var hvertfall problemet mitt. at elementet ikke fikk nokk strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår