Gå til innhold

Nettopp solgt bil - motor havari

Ranger emnet


OLEZZ

Anbefalte innlegg

Solgte nettopp bilen for 50.000,-

 

På vei hjem fikk kjøper problemer med motoren. to defekte råder, og to hull i blokka. Må han ny motor med andre ord.

 

Jeg sa til kjøper at turbotrykket lå på 1.1bar noe som KAN forårsake motorhavari (større sansynelighet ved hard kjøring)

 

hva tror dere?

 

Han påsto i ettertid at turbo også var defekt, men det er vel en slitedel som jeg ikke skal ut med? da den fungerte helt fint når vi prøvekjørte bilen osv.

så forslaget hans er at jeg skal betale han 10.000,- noe som ikke blir aktuelt.

 

Ingen av oss har noen kontrakt hvor info om bilen står.

 

Skrev bare fort at han har kjøpt, og jeg har solgt osv.

1993 BMW 325 Turbo Intercooler

 

1986 BMW E28 525i | 1988 740 Turbo Intercooler

 

1986 BMW E30 316i | 1979 244 DL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mister jeg evt rettigheter pga jeg ikke skrev "selger bilen som den står" i kontrakten?

 

han kan vel heller ikke heve kjøpet sånn som bilen står nå? ødelagt pga uaktsom kjøring.

1993 BMW 325 Turbo Intercooler

 

1986 BMW E28 525i | 1988 740 Turbo Intercooler

 

1986 BMW E30 316i | 1979 244 DL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Angående turbo så kan Norsk Turboservice bedømme hva som er feil, hvis det kommer så langt.

 

Vanskelig å bevise om det er mekanisk svikt eller trimming som gjorde at vevstaker kommer ut på siden da. Det lukter herjing mener jeg da, hva slags motor og innsprøytning var det?

 

Hva som var hans forklaring på havarert turbo da? Blårøyk?

 

Min mening er om selger ikke kan bevise at noe virkelig var feil montert, så har du saken på din side.

 

En kompis kjøpte en 240 Turbo en gang i tiden, hvor veivhusventilasjon var koblet rett på trykksiden, så ved lading spruta all olje ut, noe som førte til havari.

 

Der var selger påståelig at det var montert etter Volvo's instrukser, heh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en b230ET og motronic. rådene i ET-maskinen tåler ikke veldig høyt turtall på 1.1 bar. Derfor sa jeg til han før salg at jeg ikke dro den så langt på turtall.

 

Det med havarert turbo snakka han på at den slutta å få vannkjøling pga topp-pakningen på bilen var ødelagt eller noe i den duren.

Fikk ikke helt med meg hva han mente.

 

Men alt tyder på hard kjøring her. Om det så ikke er det, kan ikke jeg noe for om noe skulle skje med motoren akkurat da han fikk den. Den fungerte da smertefritt under prøvekjøring.

1993 BMW 325 Turbo Intercooler

 

1986 BMW E28 525i | 1988 740 Turbo Intercooler

 

1986 BMW E30 316i | 1979 244 DL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har jo vært ganske dum som ikke har skrevet en kontrakt ved salg av bilen, men du skal vl ikke lastes for at han har rasa motoren uansett. turboen er ikke avhengig av vannkjøling og det har heller ikke noe med gåen toppakning og gjøre. vannet til turboen kommer nesten rett fra vannpumpa. er nok ny eier som har skrudd trykk og vært overivrig med høyrebeinet sitt....

Medlem på Bilforumet i over 10 år nå. Internett begynner å bli gammelt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår