steinar Skrevet November 11, 2003 Rapporter Share Skrevet November 11, 2003 Golf2 fra 86 koker straks jeg slår av motoren. Når jeg kjører så går vifta og det er sirkulasjon i kjølevæska - jeg kan stå på tomgang og kjøre bykjøring og alt så lenge jeg har motoren i gang. Men straks jeg slår av motoren tar det noen sekunder før alt koker over. Det er også noen merkelige slag i vannslangene inn til termostaten. Kjennes som trykk og bobling, Hva kan dette være? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Breisladdern Skrevet November 11, 2003 Rapporter Share Skrevet November 11, 2003 luft i kjølesystemet Siter O-1999 VW Passat 4Motion. O-1989 E34 535. prosjekt. x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
steinar Skrevet November 11, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 11, 2003 Det er jo det jeg sier :-) Den koker jo all vannet til damp straks jeg stopper motoren... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonaldo Skrevet November 12, 2003 Rapporter Share Skrevet November 12, 2003 Bra kjøp den Golfen der Steinar..... He,he :) Har du noen bilder av den eller? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lethal Skrevet November 12, 2003 Rapporter Share Skrevet November 12, 2003 Jeg synes det hørest ut som termostat styringa di til vifra ikke funker, for er den så varm så skal vifta fortsette å gå helt til tempraturen er nede på akseptabelt nivå... Siter ---- Power is nothing without control---- Ta en titt innom http://www.akutt-galskap.com(nede) - 1984 Volvo 240 - 1976 Opel Kadett C 2.2i (Prosjekt) - 1979 VW Golf Mk1 (Turbo prosjekt) - 1983 Ford Sierra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gromit Skrevet November 12, 2003 Rapporter Share Skrevet November 12, 2003 Tom Golf 1 har det systemet. Tror du må sjekke termostat og vifter jeg. i tillegg til alle ledninger. Siter 1998 VW Passat 1.8T Tiptronic X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
steinar Skrevet November 12, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 12, 2003 Originally posted by Jonaldo Bra kjøp den Golfen der Steinar..... He,he :) Har du noen bilder av den eller? Hihi :-) ja jeg skal se om jeg ikke får tatt noen :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mistercartman Skrevet November 12, 2003 Rapporter Share Skrevet November 12, 2003 Renner det noe ut av den slangen som går fra toppen av radiatoren til beholderen for kjølevæske? Høres ut som om det er noe sirkulasjonsproblemer. For at det skal koke over må vel egentlig mye av kjølevæsken holde koketemperatur, men om det er noen blokkeringer i systemet kan deler av kjølevannet oppnå en veldig høy temperatur og koke over når den lille sirkulasjonen som er slutter. Siter x Audi 90 -84 2.2E x Vw Golf 2 -87 1.6 Audi 80 1.8cc Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
steinar Skrevet November 13, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 13, 2003 Originally posted by Celikar Renner det noe ut av den slangen som går fra toppen av radiatoren til beholderen for kjølevæske? Høres ut som om det er noe sirkulasjonsproblemer. For at det skal koke over må vel egentlig mye av kjølevæsken holde koketemperatur, men om det er noen blokkeringer i systemet kan deler av kjølevannet oppnå en veldig høy temperatur og koke over når den lille sirkulasjonen som er slutter. Det renner jo ut av den slangen hele tiden når bilen er i gang. Vannpumpa drives jo av ei reim som drives av motoren igjen. Det er når vannpumpa slutter å pumpe at ting begynner å koke. Det er kun kjølevannet som ligger i nærheten av motoren som begynner å koke. Virker nesten som om motoren er for varm når jeg stopper den, men den holder akkurat bra nok temp når jeg kjører bilen. Fordi bilen oppfører seg helt flott når motoren går! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gromit Skrevet November 13, 2003 Rapporter Share Skrevet November 13, 2003 De fleste biler har en driftstemperatur på rundt 90 grader. Skal ikke mye fantasien til at det koker over hvis kjølinga ikke er tilstrekkelig når motoren ikke går. Når bilen går så holder fartsvinden kjølinga i radiatoren og vannpumpa sirkulerer vannet, men når du stopper bilen så ingen kjølende fartsvind og ingen sirkulering av vannet. DERFOR skal ei pen lita DC vifte starte og blåse på radiatoren slik at du får kjølt ned motoren. Siter 1998 VW Passat 1.8T Tiptronic X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mistercartman Skrevet November 16, 2003 Rapporter Share Skrevet November 16, 2003 Start motoren din og kjør litt rundt, parker og la den stå på tomgang og sjekk om radiatorvifta starter. Den skal starte nå og da, når motoren begynner å bli for varm. (Rundt 87-92 grader). Hvis den ikke gjør det må du bytte den greia som jeg ikke husker navnet på, men som sitter (tror jeg) nederst på radiatoren. Siter x Audi 90 -84 2.2E x Vw Golf 2 -87 1.6 Audi 80 1.8cc Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vantage Skrevet November 16, 2003 Rapporter Share Skrevet November 16, 2003 sjekk at termostaten din åpner du.. høres ut som du får alt for høyt trykk og at termostaten ikke åpner når den skal.. eventuelt kan det være temp.giveren til kjølevifra som sitter nederst på radiatoren på førersida. Det kan også være at vifta di har tatt kvelden.. sjekk dette ved å ta av koblinga på temp.giveren til vifta, og overstyr ved hjelp av en ledningsstump.. da skal vifta gå hele tida, selv om motoren er kald.. Siter Jeg har mange biler, men de forbanna signaturreglene forhindrer meg å skrive dem ned!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.