Gå til innhold

Min Opel Manta B1 GT/E 1978 - REGGA! :D

Ranger emnet


kesol

Anbefalte innlegg

  • Svar 342
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nå fikk bilen nye fjærer på plass. Den ble veldig høg, og det ble egentlig ganske tøft! :D

 

Følgende feil vet vi allerede om før EU-kontrollen i morgen;

 

- Mangler blinklys - hvor finner man reléet?

- Mangler parklys

- Mangler lydhorn

- Noen slitte stabstagforinger

- Mangler beltespenne passasjersete - noen som selger?

 

Og så kommer det en jæævla ekkel lyd når vi slipper gassen. Vet ikke hva det er, noen idéer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremseeffekt, varseltrekant, blinklys, nødblink, parklys og håndbrems ble skrevet opp som feil. Han giddet ikke å måle avgassene før frieksosen som har sneket seg ut er borte, og motoren er justert.

 

Så det var jo i grunn ikke noe prekært. :) Eneste er bremsene, der vi ikke helt vet hva som er feil. Mulig det holder å bytte bremsevæske. Mekanikeren antydet at det kunne være bremserørene bak som var dårlige. Bremsene er egentlig kun dårlig på første trykk, om man pumper en gang til tar bremsene virkelig tak.

 

Har oppdaget frieksos ved grenrøret. Forhåpentligvis bare å etterstramme skruene. Og så er det hvit guffe der man fyller olje på motoren, og det er vel ikke så helt bra. Forhåpentligvis er det bare fordi den har stått så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var jo lette feil å fikse det der da..? :) Kosearbeid..

 

Bremsene kan være så mangt.. Er vel tromler bak..? Sjekk sylinderen for lekkajser.. Samt ta av trommelen og puss reint inni der.. Prøv også å luft systemet 100%

 

Hvit guffe tyder på kondens i olja, som igjen kan tyde på gåen topp-pakning. Men man kan også få dette dersom man nettopp har byttet olje.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får seriøst alvorlig panikkangst om vi må bytte toppakning. Da er det kanskje like greit å spore opp en pent brukt Ascona-motor.

 

Mulig at ulyden kommer fra girkassa. Jeg trenger en mekaniker. Eller en Opel-guru.

 

Kjørte tur på godt gruset vei i dag. Morsomt. :D Nesten slik at bilen skulle hatt et sett stålfelger med ballongdekk til å kjøre leke-rally med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo fort gjort å finne ut om topp-pakninga er gåen.. Start motoren å la den bli god å varm.. Sjekk om det "gurgler" i kjølevæska evt at den forsvinner litt etter litt over tid.. gjør den dette, er pakninga gåen evt sprekk i blokk/topp.

 

 

Hvilken ulyd har du...?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge bilen går fremover. Men lyden blir litt dempet når klutsjen går inn. Litt mer itensiv lyd akkurat når man girer. Olje på kassa? Godt spørsmål.

 

Viktor mente det kunne være diffsperra som hadde gått. Frank mente diffsperra manglet olje. Kjøperen som lånte bilen til Bjerkvik og tok den på bukk i dag, mente lyden kom fra kassa. Mulig han mente en annen lyd, i og med at jeg tviler på at hjulene gikk rundt mens den var på bukk.

 

Kjøperen var for øvrig en som solgte en Omega 3000 som jeg vurderte å betale Manta pluss mellomlegg for. Men Omegaen var helt jævlig overpriset, og han mente Mantaen ikke var verdt mer enn 15 siden motor og drivverk er dårlig. Blir med andre ord ikke noe av den avtalen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Girkassen går jo rundt sålenge motoren går rundt selv om kassa står i fri. Har du slark i klokka? Hvis ene hjulet blir holdt igjen, hvor mye klarer du å lirke på det andre hjulet?

 

Er vel girkassene som er svakheten på de bilene der vel? Diffen skal jo tåle endel..

 

Dessuten hører man jo fort om lyden kommer fra kassen eller diffen.. :=)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har snakket litt om at John AKA Thema tar over Mantaen for en billig penge, om jeg skal kjøpe 3000. Må trikse litt for å lure mamma, får jo litt klikk om en 18-åring har 2 biler.

 

Ringte på en Omega 3000 stv, som skulle til BT for godkjenning og PKK for første gang etter ombygging i løpet av nærmeste fremtid. Står også en fin i Trondheim (i følge bildene er den i alle fall fin), men det er litt langt unna for å se bilen. Selger var litt stresset, og bilen var ikke EU-godkjent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare å ta den opp i baken ja.. Men sikre den sikkelig.. Har opplevd selv at bilen har falt ned fra jekk/bukker bak, for så å ta tak når den stod i gir med motor igang.. :p

 

Hvorfor kjøpe seg 3000? Er det ikke manta for alle pengene??

Hvordan ble det med den amazonen?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår