Gå til innhold

2.0 Le - diverse reparasjoner-

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

leste i haynes boka men det står ikke at du må ta ut motoren :) hvilken motor er det du har? 2 eller 2,3? uansett så skal du ta av dekselen og da vil du kunne finne 2 typer strammere, en mekanisk og en hydraulisk. Den hydrauliske må du løsne fra festene men den andre må du dra moturs -eller bakover mot bilen ;) når den løsner må du ta av det hjule som er nedderst og da er det lettere når du har hjulet av -slik jeg ser det på bildene. motor festen er vel ellers i veien? -skal ned og se nedi i bilen ;)

 

ja, du må fjerne motor festen og husk å fjerne dekslene som er inne i forkjermen ;) da skal du faktisk komme til den vanskeligste delen som er den hjula som må dras av med uttrekker. Har desverre ikke skanner men kan prøve å ta noen bilder av boka om det hjelper? si ifra -jeg er tilbake om et par timer :)og lykke til :)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har en grei ide på hva jeg må gjøre nå, takk for hjelpen :)

 

Har bestemt meg for å bestille en større bestilling fra rockauto, bl.a. 2 bakre støtdempere, 4 bremseskiver+klosser, 2 nedre bærearmer, 2 nye frontlykter, tennplugger, radiatorlokk... og med jetcarrier tar det 4-5 uker før jeg har det her hjemme, så jeg har god tid på å få byttet den topp-pakninga :)

 

Noen andre ting jeg bør bestille med det samme?

Har handlet slipesett med diverse pakninger, frostvæske, olje, oljefilter allerede.

 

Ikke heeeelt stø på stratus enda, kjøpte denne for en liten måned siden, med det meste av vanlige feil, deriblant dårlige foringer i høyre nedre bærearm, sprukken topp-pakning, kjølesystem fullt av olje, støtdemper bak som lekker olje, dårlige bremseskiver/klosser, rust på bakre bremserør, defekt tåkelys, defekt ryggelys.

 

Håper dette dekker alle feil som er vanlige på disse bilene.. hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fy.. lista var lang ja :) men isteden for å bare kjøpe bære armene så kan du heller kjøpe komplett sett med alle slitte deler, det kostet meg rundt 200dollars :) og like mye i forsendelse....:( da fulgte med samtlige slitte deler "+ noen andre som jeg ikke har funnet plassen til".... hehe...

 

fant en nyere link men det er fra den samme fimra som jeg kjøpte, kjempe service forresten :)

 

SUSPENSION DODGE STRATUS SEBRING CIRRUS BALL ENDS ARM

 

Angående rusten bremserør så er det bare malingen/lakken på rørene som flaser av... det problemet er på andre biler og, det du må gjøre det er bare å skrappe det av med stål børste og spraye ny maling -eventuelt la det stå blank polert så det blir lettere å kontrolere etterpå;) disse rørene er av aluminium (kobber) så de ruster og danner en beskytende lag på overflatten og de ruster ikke mer men det ser jævlig når det gugge de har på flasser av ;)

 

den handle lista di var jo ikke liten nei :) ang rygge lys og sånt så hadde jeg en liten lekasje mellom selve blinkelys huset og karoseriet, da kom det en del vann inne i bakre blinke lys, litt rensin og bedre feste av pakningen hjalp, og det ene svake blinke lys forsvant når jeg tomte den for vann... forrige eieren hadde ikke snørra på sånt :) -det var forresten det samme med neon, pakningen satt ikke rett og da ble mye vann i blinklys huset, og faktisk man kunne se vannet inne i den men han som eide det før hadde fått bedskjed at det var "feil med det elektriske" :)....det manglet bare noen små gullfisker så hadde det vært en ganske kul akvarium -det var fylt med vann "opptil kanten" :)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det settet der så veldig gunstig ut.. 2 Bærearmer m/ foringer/styrekule kommer på ca $170, så $50 ekstra for en del ekstra deler er ikke ille.. :)

 

Det med bremserørene har jeg vurdert, å bare pusse de ned og male med tectyl.. For selv om rørene er billige å bytte, så er det en del jobb... og tid har man aldri nok av.. ;)

 

Har ikke rukket å se på ryggelysene enda, mulig det er så enkelt som en sikring som har røket.. eventuelt føleren på girkassa.. jeg får se på det til helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sikringen og rygge lyse brytteren er vel det aller første man sjekker ;) -nei, lyspæren forresten da det er enklere ;)

 

men er det noen som vet hvor man kan skaffe en sånn diagnostiserings verktøy for å scanne/lese feil evntuelt endre parametre? :) det hadde vært sjekt å ha!!! :ratatatat spør siden jeg fant en sånt tilbud finn.no men den bare viser feilkoder :(

 

--bildiagnose scanner til chrysler/dodge--

 

jeg betalte nærmere 2k for de 4 foringer som er i bærearmene fra en importør her i norge -har den fremdeles da de ikke ville ha det i retur :( så dette settet er kjempe deal -selv om forsendelsen kostet like mye. Det hører med til historien at jeg har bare byttet på venstre siden siden på høyre siden har den frame nedre gjennomgående skruen rustet fast til røret som er inne i føringen, men med blåse lampe hadde løsnet men skal ta det til sommeren, det var egentlig mest venstre siden som knirket og var dårligere -regner med at han som eide bilen før kjørte mest på den ene siden? jeje... De andre "extra delene" som ble igjen etter venstre bærearm skift er vel til bakaksel da der er det sånne korte armer og slik -håper jeg da- eller kanskje bare "reserve deler" til "reserve delene"...

:)det følger også med løs øvre kule led ;)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rakk ikke å sjekke så mye mens jeg var på jobb, men nå som jeg er hjemme igjen, har jeg funnet en god del info til deg.. ;)

 

 

Info om reprogrammering

Forhandler av instrument

 

Jeg fant ikke heeelt frem på siden til forhandleren, men en kjapp mail er nok til å finne det rette instrumentet regner jeg med.

 

Dette så faktisk utrolig morsomt ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved skift av toppakningen på 2.0 bør du sjekke ut om den nye pakningen er av stål eller av fibertypen,så du ikke får samme problemet på nytt. Stålpakningen er best,denne skal egentlig sprayes med en spes spray for enda bedre tetning.

Den orginale toppakningen er av fiber,problemet der er at tetningen rundt oljetrykk-kanalen blåser ut og du får lekkasje i bakkant.

 

For demont av toppakningen,er det reimhjulet på veiva som sitter litt,er egentlig et spesialverktøy for dette,noen har brukt bolten som mothold for avtrekkeren,men anbefaler ikke dette da du kan skade gjengene.

 

Motorfestet deler du ved å demont den som sitter på karosseriet først,demont du ekspansjonstanken først,har du mer plass.

For å få ut den som sitter på motoren,senker du motoren for å få ut nederste bolt,og hever den for å få ut de øvre boltene og festet.

 

Viktig! Strammeren må klemmes inn i en skrustikke,gjør dette litt sakte,med moderat kraft. Mont så et 2mm bor gjennom hullet.

 

Kont at kamakselen er fri for skader!

 

Ang bærebruer,disse er nå kommet som "alternativ" del til orginal,med ganske grei pris,kan prøve sjekke pris på dette.

2001 Skoda Octavia Elegance 1,8T 4x4, 1965 Buick Skylark 2dr HT,

1981/1982 Skoda 105L (prosjekt) http://www.bilforumet.no/skoda/215354-skoda-105-a.html

"Lille Gul" http://www.bilforumet.no/annet-bilrelatert/213207-kids-ride.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, takker så mye for tips.. :)

Må uansett av med ekspansjonstanken, for den er full av olje/vann gugge.. Satser på at ting går i orden med denne nye kunnskapen.. :)

Jeg har sjekket pris på bærebruer hos Bilxtra, og de skulle ha 2800,- pr stk..

 

Må uansett ha alle delene for å få bilen eu-godkjent, så jeg får bare kjøpe alt samlet fra usa, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan skaffe rimeligere bruer enn det...Mener jeg så vi kunne få en type for ca 2000,- mulig det faktisk var under det og..

Kan sjekke pris i morgen om det er interressant?

Hvilken mod er i så fall bilen din?

2001 Skoda Octavia Elegance 1,8T 4x4, 1965 Buick Skylark 2dr HT,

1981/1982 Skoda 105L (prosjekt) http://www.bilforumet.no/skoda/215354-skoda-105-a.html

"Lille Gul" http://www.bilforumet.no/annet-bilrelatert/213207-kids-ride.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Mye Chrysler orginaldeler som leveres i alternative delenr nå,til vesentlig lavere pris enn orginalt,kan noen ganger være verdt å sjekke ut. Har vært borti at noen uorginale Chrysler-deler har vært dyrere hos andre leverandører enn våre alternative orginaldeler. Jeg jobber hos en Chrysler forhandler,så bare å spørre,så kan jeg sjekke priser.

2001 Skoda Octavia Elegance 1,8T 4x4, 1965 Buick Skylark 2dr HT,

1981/1982 Skoda 105L (prosjekt) http://www.bilforumet.no/skoda/215354-skoda-105-a.html

"Lille Gul" http://www.bilforumet.no/annet-bilrelatert/213207-kids-ride.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var endelig toppen av, den gamle topp-pakninga hadde gått helt i oppløsning på flere steder gitt.. den nye stål pakninga gjør nok susen :)

 

Skodaracing, du kan jo gi meg en pris på det mest nødvendige jeg trenger, og leveringstid, så får jeg kanskje bilen eu-godkjent en måned tidligere?

 

Jeg trenger bremseskiver+klosser på alle 4 hjul, og høyre nedre bærearm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår