Gå til innhold

Motorhavari Volvo D5-motor

Ranger emnet


Rodahl

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt en rekke Volvoer opp gjennom årene, og nå har jeg en Volvo S-80 D5 2002 modell som går som drosje. I 2006 havarerte motoren grunnet registerreim som ble tvunget ut av stilling.

 

Aggregatreimstrammeren hadde brutt sammen og aggregatriema hadde filtret seg inn i registerreima. Det ble funnet metallrester på ca 1 x 3cm med innvendige og utvendige gjenger, som kan være rester av den fjærende delen av strammeren, som for øvrig var borte.

 

Forut for havariet hadde jeg oppsøkt et verksted, som ikke er et Volvo-verksted, grunnet sammenbrudd i løpehjulet på strammeren (ikke det fjærende hjulet, men det som er fastmontert på strammer-enheten). Hjulet hadde falt av og lå løst nede i motorrommet, men motoren gikk likevel tilnærmet normalt, dog med kraftige vibrasjoner i aggregatreimen mellom AC-kompressoren og servopumpa. Hjulet ble skiftet uten at årsaken ble nærmere undersøkt eller forklart.

 

Etter 37.000 km var vibrasjonene på nytt blitt så kraftige at jeg oppsøkte verkstedet igjen for å be dem finne årsaken. Da ble selve strammeren skiftet, da den var utslitt. Verkstedet påstod at motstand i AC-kompressoren i innkoblet tilstand var årsak til problemet, men aggregatreimen var ikke slitt.

 

I ettertid har jeg konkludert med at evt. motstand fra AC-kompressoren ikke ville kunne medføre ekstra kraftoverføring på andre komponenter i kretsløpet ene og alene fordi AC-kompressoren kommer FØRST i kretsløpet etter drivakselen, som driver alle de andre komponentene. Siden rotasjonsretningen er med-urs og AC-kompressoren står nederst og rett til høyre for drivhjulet, vil en evt. bremseeffekt her kun medføre en stramming av reima mellom drivhjulet og AC-kompressoren og i verste fall forårsake slitasje på reima – noe som altså ikke forelå.

 

Bilen ble brukt videre uten særlig bruk av AC-anlegget, men vibrasjonene var likevel betydelige og den nye strammeren havarerte etter 8.000 km hvilket resulterte i at motoren havarerte da registerreima ble tvunget over ett eller flere hakk. Om årsaken til dette var at fragmenter av strammeren hadde trengt inn i registerreimhuset samtidig som aggregatreima hadde blitt revet i stykker og filtret seg inn i registerreima eller om det kun skyldes at registerreima filtret seg inn er noe usikkert. Men utfallet ville nok uansett kunne bli det samme.

 

Restene av strammeren som stod igjen, viser tydelige halvmåneformet slitasjespor i bunnen av fjærhuset på den siden som vender innover i reimkretsløpet. Det fremgår også av bruddflaterestene at kraften som har påvirket strammeren i bruddøyeblikket har virket innover.

 

På bakgrunn av at det er en åpning i registerreimdekselet som er dekket av en gummiklaff, like under den bevegelige delen av strammeren, vurderer jeg at det forligger fare for alvorlige komplikasjoner dersom denne strammeren skulle kollapse av en eller annen grunn. Denne vurderingen mener jeg styrkes av det faktum at aggregatreima og registerreima begge drives av drivakselen og ligger side ved side med registerreima bakerst. Den kollapsede strammeren har en fjærende enhet som holder et løpehjul som aggregatrima løper over. Denne massive fjærende enheten ligger dermed i nøyaktig samme plan som registerreima og er i sin natur utsatt for betydelige krefter og motkrefter. Dette innebærer at et sammenbrudd her vil måtte ha prosjektil-effekt.

 

Da byttemotor ble montert av en annen reparatør, oppdaget han at frihjulet på dynamoen hadde låst seg, og dermed forårsaket de før omtalte vibrasjoner mellom servopumpa og AC-kompressoren. Dette medførte vedvarende rytmisk ekstrabelastning på strammeren, særlig på lavt turtall. Dette kom bort da det ble montert nytt frihjul, som virker slik at rykkinger fra den tunge dynamoen ikke overføres på reima når den snurrer fortere enn resten av komponentene i kretsløpet. I denne sammenhengen er jeg ute etter faglige vurderinger på følgende spørsmål:

 

1. Er det faglig hold i påstanden om at motstand i AC-kompressoren vil kunne påføre ekstra belastning på komponenter som strammer etc. som kommer senere i kretsløpet all den tid det ikke er påvist slitasje på selve reima?

2. Er det god nok kunnskap omkring årsaken til at en del biler med store dynamoer har frihjul og følgene av at disse låser seg.

3. Er det seriøst av et verksted (evt. Volvoverksted) å hevde at biler med frihjulsdynamo like gjerne kunne klart seg med fast dynamohjul slik de fleste andre biler gjør?

4. Må man kunne forutse et motorhavari som en påregnelig risiko som følge av en kollaps i strammeren.

 

Jeg ville være meget takknemlig for en tilbakemelding på problemstillingen fra noen som har litt mer faglig tyngde enn en vanlig drosjeeier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Motstanden i AC-komressor er sjelden så stor at det skulle ha noen betydning for strammere/løpehjul. Det kan jo skje, men da måtte det vært med låst/defekt hjul på ac-kompressor, noe som skal MYE til. De støyer leeeenge før de evnt havarerer skikkelig...

 

2. Alri hørt at frihjulet har låst seg på dynamoene på de her, men vært borti å bytte dem pgå ulyd. Følgene av at de låser seg er nok ikke så veldig kjente ettersom de ikke har blitt utbedret (kampanje e.l)

 

3.Om det er seriøst å hevde dette skal ikke jeg uttale meg om,men jeg tenker egentlig det er bra nok med fast dynamohjul, men det er jo mye som virker inn på det, og volvo har sikkert funnet ut at frihjul på disse er beste løsning da...

 

4. Det vil alltid være en risiko for havari da strammeren, løpehjul, dynamohjul osv eller selve reima havarerer, selv om dette sitter utenom registerreima. Men den er jo ganske liten. Skulle jo ikke vært mulig,men er man uheldig så går nesten alt som kan gå gæernt skikkelig gæernt. Har tenkt på hva som skjer når en slik strammer går i oppløsning, og har vel egentlig funnet ut at hvis dette skulle skje, kan det gå skikkelig gæernt pga spennet i denne strammeren. Løpehjulet som sitter på strammeren er jo et kjent problem,men ikke selve strammeren. Men synes verkstedet her skulle sett på et mye tidligere tidspunkt at noe var galt med frijul på dynamoen.

 

Det er min mening og vudering. du får sikkert mange andre svar også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

1. Dersom motstanden i en ac-kompressor skulle bli så stor at den skulle lage vibrasjoner og skape stor belasting, ville jeg byttet kompressor umiddelbart. Kan ikke helt skjønne at versktedet mente at feilen skulle ligge i kompressoren, når problemet fortsatt vedvarer når du har slått den av.

 

2. Har vært bort i mange dieselfemmere til volvo der frihjulet på dynamoen har låst seg. Har selv byttet ganske mange, og om hjulet ikke frigir slik det skal, vil det naturligvis blir større belastning.

 

3. Frihjulet er der av en grunn. Hvor vidt de forskjellige bilprodusenter bruker frihjul, kommer jo veldig an på vibrasjoner i motor, plassering (og evt størrelse) på dynamo og type strammer. Har jo sett flere biler der et låst frihjul fører til at reima bare står å hopper omtrent. Da blir selvfølgelig strammeren og alle hjul og lager i kretsen ekstra belastet. Et volvoverksted burde vite dette. Om verkstedet så ikke har gjort noen slike utbedringer selv, ligger dette i databasen til volvo (TIE) - så dersom de ønsker å finne ut om et låst frihjul er skadelig eller ikke, er det bare å lese der.

 

4. Man kan dessverre regne med motorhavari ved defekt strammer e.l. i hjelpereima. Har sett 2-3 ganger der strammer havarer og alt kiler seg inn i registerreima, og man får reg.reimhavari.

En bileier var svin-heldig, sette på ny reg.reim og bilen gikk like fint.

 

 

Vil si at jeg hadde krevd at verkstedet hadde betalt for byttemotoren og arbeidet, siden deres feildiagnose førte til ditt registerreimshavari. Men på en annen side, ville jeg reist til et volvoverksted da vibrasjonene ble værre og det tidligere verkstedet ikke hadde funnet feilen. Om det første verkstedet hadde vært i kontakt med en volvoforhandler, ligger plutselig feildiagnosen hos to verksteder - og kanskje burde da begge verkstedene vært med på å betale for motorbytte.

-91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F

-91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt

-74 Volvo 144DL B20A - bruksbil

-91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt.

__________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår