Gå til innhold

Trenger hjelp med multi-/dynamoreim på MB A160

Ranger emnet


Juristen

Anbefalte innlegg

Hjeeeeeeeeeeeeeeeeelp ;)

 

Sliter noe jævlig med å bytte multi-/dynamoreima (veit ikke om jeg skal kalle det multi- eller dynamoreim :)) på bilen til madamen. Jeg har to problemer: 1) den skal innom en hel haug med hjul, og det er ikke helt enkelt å forstå hvordan reima skal tres mellom disse, og 2) det er FORBANNA trangt i det satans motorrommet, og det er tilsynelatende ikke mulig å fjerne noen deksler/paneler for å komme til.

 

Det er åpnbart ikke meninga at folk skal gjøre sånt sjæl, og i alle fall ikke på en trangbygd jævla Mercedes A 160 '98-mod, så det står selvsagt ingenting om dette i instruksjonboka.

 

Er det noen som kan fortelle meg hvordan jeg skal gjøre dette på best måte? Eventuelt om noen vet om et sted på nettet hvor jeg finner en manual/tilsvarende hvor jeg kan lese om det?

 

Takk for all hjelp :)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, litt er nå bedre enn ingenting, så her kommer min synsing:

 

Løsne strammehjul, og alt annet som kan strammes, så reima blir ordentlig slakk, røsk den av, og når du skal sette på den nye, så jobber du deg bare rundt, og ser på reimhjulene om de er V-formet eller _-formet, for å finne ut hvor og hvordan reima skal gå :)

 

Nå skal det sies at den eneste reima jeg har bytta i livet var reima på gressklipperen, så ta svaret med en klype salt ;)

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ingen mulighet får å ta den fra hjulbuen? altså fjerne innerskjermen også ta den derifra..

 

Njet... Eller, det er sikkert mulig, men da må man tilsynelatende demontere hele fronten, for det er skrudd sammen så jævlig klønete :(

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trur bare du skal kjøre til nermeste mercedes sjappe. du må under bilen for å skifte den, og du trenger ett spesialverktøy om jeg ikke husker helt feil. mener å huske at man måtte skru ut de bakerste travers-boltene og bøye ned traversen for å få ut strammehjulet.

 

Jeg har vært under bilen, for å si det sånn ;) Det er strammehjulet som har voldt meg mest hodebry, ja. Både fordi det sitter vanskelig til og fordi jeg har fundert på hvordan jeg skal få det løs. Men hvis man trenger et spesialverktøy, forklarer det jo mye av problemet...

 

Takk takk, får bite i det sure eplet og kjøre kjerra til nærmeste Mercedes-verksted :(

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge autodata er det samme føring både på 1.6 og 1.7 CDI - her er ivertfall en illustrasjon om det hjelper deg noe

Den det står "AC" på er - naturlig nok - for biler med AC.

mr-mb.jpg

 

Takk skal du ha, det var en slik illustrasjon jeg ønsket meg. Jeg regnet med at reima måtte gå sånn (frøkna har AC-varianten), men jeg håpa i det lengste at det skulle være en annen løsning, for det er nesten umulig å få til på egen hånd :(

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår