Gå til innhold

Lovlig chipping?

Ranger emnet


Alucard

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg skal nå snart kjøpe en 2001 modell Audi A6 2.5TDi quattro.

Jeg har surfet litt på internett og funnet en chip jeg ønsker å innstallere. Er dette på noen måte mulig å få lovlig og uten å miste garantien på bilen? Det er 150 hk motoren jeg vil ha opp til 183 hester. Kan trenge de ekstra newtonmetrene til å trekke litt ekstra. Hehe. Jeg kan sikkert klare meg med det originale, men kjekt å ha litt ekstra når jeg skal trekke noe tungt.

 

Mvh, Alucard

2001 Audi A6 4B Avant 2.5 TDi quattro

Prosjekt: 1983 Opel Senator-A

X-biler

1985 Audi 80CC 1.8

1995 Audi A4 B5 1.6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

viss du har bruktbilgaranti så er det jo helt klart at du mister garantien på alt som kan ta skade av den økte effekten. vere seg motor, drivverk.

 

ulovlig er det også, må betale avgift til staten ved effektøkning.

 

se Kalkulator: statusendring av kjørtøy - Tollvesenet

 

ca 5500kr i avgift (hmm, her slapp man billig unna)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

viss du har bruktbilgaranti så er det jo helt klart at du mister garantien på alt som kan ta skade av den økte effekten. vere seg motor, drivverk.

 

ulovlig er det også, må betale avgift til staten ved effektøkning.

 

se Kalkulator: statusendring av kjørtøy - Tollvesenet

 

ca 5500kr i avgift (hmm, her slapp man billig unna)

 

Så om jeg betaler avgiften kan jeg fortsette å kjøre med dette lovlig?Da kan jeg kjøre med god samvittighet selvom jeg har chippet bilen? Virker som mye styr for bare å skaffe meg 34 hester ekstra. Tror jeg holder meg til de originale 150 hestene bilen er god for.

2001 Audi A6 4B Avant 2.5 TDi quattro

Prosjekt: 1983 Opel Senator-A

X-biler

1985 Audi 80CC 1.8

1995 Audi A4 B5 1.6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så om jeg betaler avgiften kan jeg fortsette å kjøre med dette lovlig?Da kan jeg kjøre med god samvittighet selvom jeg har chippet bilen? Virker som mye styr for bare å skaffe meg 34 hester ekstra. Tror jeg holder meg til de originale 150 hestene bilen er god for.

 

Det er jo ikke mye styr. Du informerer Statens vegvesen om at du har chippa bilen din, betaler noen tusenlapper, får nytt vognkort og vips: ferdig.

 

En annen ting som kan være kjipt hvis man har økt effekten uten at dette er ført inn i vognkortet, er at forsikringsselskapet kan lage krøll ved en eventuell ulykke.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan øke effekten med inntil 15%, uten å betale noe, over det, så må du betale inn avgift til staten, som nevnt over her.

 

Da blir det 9 hester for mye. Gah, og de har bare chippen som øker effekten med 34 hester. -.- Irriterende. Men da blir det ca. 12500 totalt. Kanskje jeg skal vurdere det allikevel.

2001 Audi A6 4B Avant 2.5 TDi quattro

Prosjekt: 1983 Opel Senator-A

X-biler

1985 Audi 80CC 1.8

1995 Audi A4 B5 1.6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det 9 hester for mye. Gah, og de har bare chippen som øker effekten med 34 hester. -.- Irriterende. Men da blir det ca. 12500 totalt. Kanskje jeg skal vurdere det allikevel.

 

Få bilen bremsa da vettu. Skal du se at alle hestene som er lovet ikke er noe du faktisk har til rådighet

Kverna's Bildetråd

Xenon har jo tatt helt av :P

He did it again

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få bilen bremsa da vettu. Skal du se at alle hestene som er lovet ikke er noe du faktisk har til rådighet

 

Smart. Men går de utifra antall hester på hjula eller motor? Jeg kan vel egentli tenke meg at de går utifra antall hester som er på motoren.

2001 Audi A6 4B Avant 2.5 TDi quattro

Prosjekt: 1983 Opel Senator-A

X-biler

1985 Audi 80CC 1.8

1995 Audi A4 B5 1.6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår