Gå til innhold

tenkt og starte egen bedrift. trenger litt info

Ranger emnet


tommyk

Anbefalte innlegg

hei. jeg er en gutt på 18 (er 19 når jeg har fåd kl C) og tenkte og starte opp selv. Siden det er sånn her jeg bor at man må stille med egen bil før og få kjøre før firmaer.

Planen er og starte et NUF selsakp. Det er på en måte som et egenmannsforetak, men med samme rettigheter osv som AS, og man kan ansette seg selv og andre.

 

Jeg har lest at man ikke kan kjøre langtransport osv før man er 21 pga viletids ordningen. Det jeg vil kjøre et lokalt og kjøre feks før byggmaker osv. og kanskje ha et vogntog og en eller to ansatte før og kjøre før meg.

 

Så planen er i boks, men ikke avtaller osv, men det skal i boks før man starter opp.

 

Det jeg lurer på er hvor de store pengene er og hente? hva må man frakte osv før og få mest mulig betalt?

 

Har hørt det er stor etterspørsel etter lastebilsjofører, stemmer det?

 

Og til dere som sier man er før ung osv, så er alt av ansvar om paprier osv lagt over til et annet firma, så man slipper papirmølla. Og jeg skal sette meg nøye inn osv.

 

Har vært en stor drøm og være egen sjef, og det er noe jeg er bestemt meg før å klare.

 

Det står mellom dette og starte utdanning til pilot som koster en hel del. Kanskje tar man den utdanningen kombinert med egent firma. Så jobber jeg som pilot og har andre til og kjøre før meg. Det må jo bli penger av det?

 

Takker før synspunkter og info. men negative og unødvenige komentarer ber jeg meg frabed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

lest litt i den tråden ja.

Men kjører man på viletidss bestemmingen om man kjører lokalt?

Altså jeg kjører ut varer feks før byggmaker osv til kunder. Er jo ikke snakk i lange strekningene til vær kunde. maks en time kjøring somregelt.

 

takker før svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke snakk i og bli rik. er snakk i og styre sin egen arbeidsplass med grei inntekt. tjene litt mer en det en vanlig annsatt hadde tjent. har sendt forespørsel på diverse ting til selskape som skal hjelpe meg og få dette i gang og diverse banker om finansiering osv. så får se hva dem sier.

 

lurer på hvor mye et nytt vogntog koster, og en ny kranbil koster?

 

hva kan man forvente og tjene på og ha egent firma?

hvis man forutsetter og få greie avtaller i boks.

hvor mye betaler firmaer sånn ca får og leie inn folk med bil får og jobbe før dem?

 

takker før svar til dere som har svar og dere som kommer til og svare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan nok ikke kjøre varer for andre sine firma da det vil gå under kjøre&hviletiden.

 

Jeg har prøvd å finne ut så mye som mulig om dette, men finner nesten ingen muligheter der du får kjøre noe større enn kl. B.

Er så lite, at du er superheldig om du finner noe.

 

Jeg har oppkjøring på kl. C i mars, og jeg er veldig redd for at jeg ikke får kjøre noe "kl C" før om noen år :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst må du vel ha løyver hvis du i det hele tatt skal ha lov til å tjene penger på bilene.

 

Å satse på å kjøpe et nytt vogntog og en ny kranbil syns jeg er å gape litt høyt. Start heller med mindre biler, altså rundt 7500kg bilene. De er vesentlig billigere i innkjøp, bruker vesentlig mindre drivstoff og har vesentlig billigere deler (inkludert dekk som det går en god del av)..

 

Min erfaring er at de gode pengene å hente er i blandt annet de mindre bilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NUF er vel strengt tatt ett Nork Reggistrert Utenlands Foretak?

Iallefall var det det når jeg jobba med telefon salg.Dermed vil ikke det firma ha troverdighet i det hele tatt i norge.

 

Det stemmer at NUF er Norsk Registrert Utenlands Foretak.

Men du tar feil på en tilg, og det er det med troverdighet og gjøre.

Du har like mye troverdighet med et NUF som med et AS.

Du blir behandlet på lik linje med et AS, somme rettigheter osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at NUF er Norsk Registrert Utenlands Foretak.

Men du tar feil på en tilg, og det er det med troverdighet og gjøre.

Du har like mye troverdighet med et NUF som med et AS.

Du blir behandlet på lik linje med et AS, somme rettigheter osv.

 

Jaha? Hvorfor vil du starte et NUF istedenfor et AS eller et normalt enkeltmannsforetak da?

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha? Hvorfor vil du starte et NUF istedenfor et AS eller et normalt enkeltmannsforetak da?

 

Starter man et Nuf slipper man og betale 100.000 kr før og få det opp. Og starter man et enkeltmannsforetak og alt går til hælvette så er det jeg som privat person som det går utover. Si jeg må låne 2 mill, så går selskapet konkurs, da er det jeg som sitter i gjenn med et lån på 2 mill. Et nuff og et AS slipper man det.

 

Og et lite as (med 100.000 kr i aksjekapital stiller man seg likt med et Nuff her i lande) Så da er det samme om man velger Nuff eller AS. Og derfør starter jeg et Nuff får å slippe unna 100.000 kr iaksjekapital.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår