Gå til innhold

Fyllekjøring, fratatt førerkort.

Ranger emnet


admirable

Anbefalte innlegg

  • 4 months later...
  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dette er selvsagt feil.

Det er en straff i følge EMD.

 

Forøvrig, hvilken juridisk kompetanse innehar du?

 

Ser at jeg var litt upresis der. I en del tilfeller, der politimesteren beslutter at noen ikke kan få eller ikke får lov til å ha førerkort, for eksempel pga manglende skikkethet, er det en forvaltningsmessig avgjørelse. I de tilfeller der det kommer som følge av dom på rettighetstap, er det for straff å regne. Du har rett ;)

 

Hvorvidt EMD noensinne har overprøvd/kommentert en slik avgjørelse/dom, er for meg ukjent, men jeg har aldri hørt om det, så du må gjerne oppgi kilden for din påstand...:)

 

Nå har vel aldri EMD overprøvd en slik avgjørelse, så jeg vet ikke hvor du tar dette fra.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at jeg var litt upresis der. I en del tilfeller, der politimesteren beslutter at noen ikke kan få eller ikke får lov til å ha førerkort, for eksempel pga manglende skikkethet, er det en forvaltningsmessig avgjørelse. I de tilfeller der det kommer som følge av dom på rettighetstap, er det for straff å regne. Du har rett ;)

 

Hvorvidt EMD noensinne har overprøvd/kommentert en slik avgjørelse/dom, er for meg ukjent, men jeg har aldri hørt om det, så du må gjerne oppgi kilden for din påstand...:)

 

Nå har vel aldri EMD overprøvd en slik avgjørelse, så jeg vet ikke hvor du tar dette fra.

 

 

EMD har faktisk overprøvd en slik avgjørelse, og det er grunnen til at man i Norge i dag mistet førerkort ved dom.

Tidligere var det en forvaltningsmessig avgjørelse, men det var flere saker der folk var uenige med rettens avgjørelse.

Det var så en som dro saken inn for EMD, og vant.

 

Altså har EMD overprøvd avgjørelsen fra en norsk domstol.

 

Å bli fratatt førerkort er altså i følge EMD å regne som straff, og du kan da ikke bøtelegges/dømmes til fengselsstraff i tillegg dersom dette ikke er i samme dom.

 

Igjen.. Hvilken juridisk kompetanse innehar du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
EMD har faktisk overprøvd en slik avgjørelse, og det er grunnen til at man i Norge i dag mistet førerkort ved dom.

Tidligere var det en forvaltningsmessig avgjørelse, men det var flere saker der folk var uenige med rettens avgjørelse.

Det var så en som dro saken inn for EMD, og vant.

 

Altså har EMD overprøvd avgjørelsen fra en norsk domstol.

 

Å bli fratatt førerkort er altså i følge EMD å regne som straff, og du kan da ikke bøtelegges/dømmes til fengselsstraff i tillegg dersom dette ikke er i samme dom.

 

Igjen.. Hvilken juridisk kompetanse innehar du?

 

Jeg har rett og du har rett. Det er en straff når det følger en dom, mens dersom politimesteren bestemmer at du ikke får lov til å ta eller inneha førerkort pga manglende skikkethet (edruelighet, vandel, helsetilstand osv), er det en forvaltninsmessig avgjørelse.

 

Cand. jur. Hvilken rolle spiller det? ;) Hvis du skal mobbe meg for at jeg ikke alltid klarer å holde tunga 100 % rett i munnnen i ethvert henseende, må du gjerne gjøre det. Jeg er åpen for kritikk, så lenge den er noenlunde saklig :)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

 

Takker for svar, vet at fyllekjøring ikke skal aksepteres til noen grad - men nysgjerrigheten lenge leve, for en kompis sin beste skyld, ønsker jeg selvfølgelig at han skal få seg en lærepenge, men samtidig slippe billigst mulig unna.

 

Her er det noe som skurrer. Hvordan skal kammeraten din få seg en lærepenge hvis han slipper billig unna? Slipper han billig unna, senkes terskelen for å fyllekjøre igjen...

 

Hvis du virkelig vil kammeraten din vell, bør du håpe på at han får den strengeste straffen mulig. Slik at terskelen for fyllekjøring heves så høyt som mulig slik at vedkommende ikke en gang kommer til å offre fyllekjøring en tanke engang. For hvem vet hva som skjer neste gang han "bare skulle flytte bilen"...

 

Hva tror du den værste straffen en fyllekjører noen gang kan få?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elektrisk rullestol?

 

mvh oddi

 

Godt svar! viss man tenker at han kræsjer og knekker rygg/nakke:S men er nok en annen straff som er verre; Samvittigheten for å ha kræsjet/kjørt på noen direkte og muligens drept et annet menneske... Tenk å ha det på samvitigheten... må være det verste som fins i verden...

 

Eg kondolerer til alle som har mistet en kompis eller familie medlem pga fyllekjøring/uansvarlig kjøring!

Opel Vectra A 94mod 2.0i 8v (Førstebil)

X Yamaha Virago 98mod 125ccm XV (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stakkars alle dere lavtsynkende mennesker som alltid skal kjøre bil etter å ha drukket alkohol. i tillegg gjelder det også dere som ruser dere på annet

 

ja, stakkars. De kan jo ikke noe for det selv stakkars menneskene! men får se det fra en annen side da, DE ER JOO DRIT KULE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vovlo For Life.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elektrisk rullestol?

 

mvh oddi

Godt svar! viss man tenker at han kræsjer og knekker rygg/nakke:S men er nok en annen straff som er verre; Samvittigheten for å ha kræsjet/kjørt på noen direkte og muligens drept et annet menneske... Tenk å ha det på samvitigheten... må være det verste som fins i verden...

 

Eg kondolerer til alle som har mistet en kompis eller familie medlem pga fyllekjøring/uansvarlig kjøring!

 

Om vedkommende som fyllekjørte kræsjer og brekker nakken er meg likegyldig. Kunne ikke bryd meg mindre med unntak hvis han tok med seg uskyldige personer i fallet. (Med unntak at han "stjeler" skattebetalernes(mine) penger hvis han mot formodning skulle overleve)

 

Vedkommende er en trussel mot meg, min familie og alle andre som ferdes utendørs, så jeg unner han intet godt i livet!

 

Foresten traff BChris spikeren på hodet ved sitt svar på overnevnte spørsmål. Iallefall i forhold til sunne norske verdier og holdninger.

 

Mvh.

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for at jeg er tilhenger av fyllekjøring, men var å besøkte en kompis i Colorado, USA.

Var på ett utested, og samtlige gjester kom kjørende til festen, når festen var over kjørte samtlige hjem igjen utpå natta.

Må si vi sparte mye penger på taxi-turer :D

 

Er vel bare i USA dette går ann...

 

Skjer jo ganske så ofte det der i norge også!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår