Gå til innhold

Fyllekjøring, fratatt førerkort.

Ranger emnet


admirable

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Hadde en fest her i helgen, desverre var en kamerat dum nok til å skulle flytte en bil i fylla uten at noen rakk å stoppe han. Han kom ca 50 meter, før han braste inn i et gjerde.

 

Politiet kom å hentet han, samt Falken hentet bilen hans noen timer senere. Førerkort selvfølgelig fratatt på stedet.

 

Ble tatt med til utvidet blodprøve, regner med at denne var ganske gøy etter over en halv liter tequila og noen øl.

 

Personen var innenfor prøvetiden på førerkort. Hva slags straff kan han forvente å få seg? Har han lov til å kjøre moped?

 

Hvor oppbevares bilen hans, og hvordan/når kan den hentes ut igjen? Ikke fått noen tilbakemeldinger på dette, ble hentet av Falken etter hva ryktene sier..

 

Takker for svar, vet at fyllekjøring ikke skal aksepteres til noen grad - men nysgjerrigheten lenge leve, for en kompis sin beste skyld, ønsker jeg selvfølgelig at han skal få seg en lærepenge, men samtidig slippe billigst mulig unna.

Nå: BMW X5 2001' 3,0iA

Tidligere: Audi TT, BMW 316, BMW 328.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Heisann.

 

Hadde en fest her i helgen, desverre var en kamerat dum nok til å skulle flytte en bil i fylla uten at noen rakk å stoppe han. Han kom ca 50 meter, før han braste inn i et gjerde.

 

Politiet kom å hentet han, samt Falken hentet bilen hans noen timer senere. Førerkort selvfølgelig fratatt på stedet.

 

Ble tatt med til utvidet blodprøve, regner med at denne var ganske gøy etter over en halv liter tequila og noen øl.

 

Personen var innenfor prøvetiden på førerkort. Hva slags straff kan han forvente å få seg? Har han lov til å kjøre moped?

 

Hvor oppbevares bilen hans, og hvordan/når kan den hentes ut igjen? Ikke fått noen tilbakemeldinger på dette, ble hentet av Falken etter hva ryktene sier..

 

Takker for svar, vet at fyllekjøring ikke skal aksepteres til noen grad - men nysgjerrigheten lenge leve, for en kompis sin beste skyld, ønsker jeg selvfølgelig at han skal få seg en lærepenge, men samtidig slippe billigst mulig unna.

 

Jeg kan ikke svare på hva slags reaksjon han kan forvente seg før du forteller meg hva resultatet av blodprøve eller utvidet blåseprøve ble...

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste får fratatt førerkortet i 2 år, samt betinget fengsel og bot. Og han har ikke lov til å kjøre moped :P Har gjort samme idiotien selv :/

 

Du har rett i at det er vanlig å miste føreretten i to år, men dette er per definisjon en forvaltningsmessig avgjørelse, og ikke straff. Derfor svarte jeg ikke på det ;) Når det gjelder fengsel og bot, er det vanskelig å si noe om betinget/ubetinget og botens størrelse før man får resultatet av blod-/utvidet blåseprøve. Sooooo it all comes down to that...

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil si at straffen ikke kan bli hard nok jeg da, fyllekjøring skal ikke forekomme, uansett!

 

Det er jeg forsåvidt enig i.

 

Men la oss si at man har hatt gjester, og tatt et par glass vin til maten. For at gjestene skal komme ut, må du flytte bilen din fem meter på din egen gårdsplass. Jeg vil påstå at det er stor forskjell på dette, og på å ha styrta fire liter vodka og kjøre i 200 km/t gjennom en skolegård.

 

Det er jo ikke snakk om "fyllekjøring" i det første tilfellet, men han har unektelig ført eller forsøkt å føre motorvogn mens han var påvirket av et rusmiddel. Jeg er nesten villig til å si at det første tilfellet ikke engang burde være straffbart, men med tanke på at noen alltid skal strekke grensene for å "flytte" bilen, tror jeg kanskje det er best at man har nulltoleranse.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye kan skje på 5 meter, selv på en gårdsplass.. :)

 

I slike tråder er det alltid "en kamerat" som har gjort noe dumt.. :D

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for at jeg er tilhenger av fyllekjøring, men var å besøkte en kompis i Colorado, USA.

Var på ett utested, og samtlige gjester kom kjørende til festen, når festen var over kjørte samtlige hjem igjen utpå natta.

Må si vi sparte mye penger på taxi-turer :D

 

Er vel bare i USA dette går ann...

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nulltolleranse for fyllekjøring er en av de mest positive tinga som finnes i norsk lov ang. bilkjøring! Det er en lov som ikke gjør annet enn å påse at ingen blir skadet pga andre sin ubegripelige dumhet.

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Heisann.

 

Personen var innenfor prøvetiden på førerkort. Hva slags straff kan han forvente å få seg? Har han lov til å kjøre moped?

 

Straffen i denne saken koker nok ned til to faktorer, faren for andre mennesker og promille. Som nevnt er det vanlig å miste førerretten for motorkjøretøy i to år. Da menes alt motordrevet, om det så er en sparkesykkel med motor. :P

 

En nabo av meg ble tatt for promillekjøring, han ble dømt til 16 dagers fengsel, mister lappen for 18mnd og fikk en bot på 15 tusen. Han hadde en promille på 0,8. Botens størrelse har vel noe med hvor stor inntekt man har? Har hørt en halv mnd lønn?

 

Kan også være at det vises litt skjønn. Ikke for å bli misforstått nå, er helt imot fyllekjøring. Men han var til en viss grad ikke fare for andre bilister, med tanke på den "lange" kjøreturen. Han tok liksom ikke en tur på motorveien i 150. Dette kan kanskje med stor k være formildende.

Man vet aldri hvilken dag som blir den siste. Så lev hver dag som den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår