Gå til innhold

16v i en original 2.0

Ranger emnet


karrema

Anbefalte innlegg

Hei, vurderer å konvertere den gamle 80`n min med en slapp 90 hester originalt, med motoren fra en Audi 80 2.0 16v (ACE) Noen som har gjort noe liknende? noen som veit hvor godt denne motoren går...?? originalt er det jo 140hk i denne motoren, kunne 2.3 rekke 5`n vært vel så god...? den er i allefall langt rimeligere... lurer bare hinsidiges på om hva denne motoren er god for...

Audi A6 2.5 Tdi -96 mod

Audi A6 2.6 1994 mod

Audi 80 B4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2,0 16v går helt ok.

I Audi 80 Competition (quattro) er den oppgitt fra 0-100 på 9,8sek.

Det er det samme som en 2,3E 10V kan varte opp med og når man ser på tall er den ganske lik.

 

2,0E 16v: 140hk v/5900rpm ---- 185nm v/4500rpm

2,3E 10v: 136hk v/5500rpm ---- 186nm v/4000rpm

 

Men motorkarakteristiken på disse to er vidt forskjellig.

Mens du har bra med bunndrag på 2,3E må du kjempe litt mer med 2,0 16v + at du får tak i toppeffekten på femmern ved lavere turtall enn i 16V-en.

Jeg personlig elsker femmern og er fortsatt ikke lei av effekten selv med sine beskjedene 136hester, draget i en slik motor er ganske overaskende og lyden er utrolig:)

 

Hva som er enkelest å montere i din bil, vil jeg si er 2,0 16v ettersom du har en firer i bilen fra før av og jeg regner med at motorfestene vil passe overens.

Flere personer som har gjort et slikt bytte, så at det går an er ingen tvil!

-99 Audi A4 1,8 TS Quattro

-92 Audi 80 2,3E quattro

-94 Audi 80 ABT Sedan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2,0 16v går helt ok.

I Audi 80 Competition (quattro) er den oppgitt fra 0-100 på 9,8sek.

Det er det samme som en 2,3E 10V kan varte opp med og når man ser på tall er den ganske lik.

 

2,0E 16v: 140hk v/5900rpm ---- 185nm v/4500rpm

2,3E 10v: 136hk v/5500rpm ---- 186nm v/4000rpm

 

Men motorkarakteristiken på disse to er vidt forskjellig.

Mens du har bra med bunndrag på 2,3E må du kjempe litt mer med 2,0 16v + at du får tak i toppeffekten på femmern ved lavere turtall enn i 16V-en.

Jeg personlig elsker femmern og er fortsatt ikke lei av effekten selv med sine beskjedene 136hester, draget i en slik motor er ganske overaskende og lyden er utrolig:)

 

Hva som er enkelest å montere i din bil, vil jeg si er 2,0 16v ettersom du har en firer i bilen fra før av og jeg regner med at motorfestene vil passe overens.

Flere personer som har gjort et slikt bytte, så at det går an er ingen tvil![/quote

 

 

Takker.... skal gå i tenkeboksen en stund nå, lukter mye jobb... Men hadde vært artig om 80`n hadde servert litt mer, kan si det slik at utseendet på den bilen skriver sjekker motor`n ikke kan betale....

Audi A6 2.5 Tdi -96 mod

Audi A6 2.6 1994 mod

Audi 80 B4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2,0 16v går helt ok.

I Audi 80 Competition (quattro) er den oppgitt fra 0-100 på 9,8sek.

Det er det samme som en 2,3E 10V kan varte opp med og når man ser på tall er den ganske lik.

 

2,0E 16v: 140hk v/5900rpm ---- 185nm v/4500rpm

2,3E 10v: 136hk v/5500rpm ---- 186nm v/4000rpm

 

Men motorkarakteristiken på disse to er vidt forskjellig.

Mens du har bra med bunndrag på 2,3E må du kjempe litt mer med 2,0 16v + at du får tak i toppeffekten på femmern ved lavere turtall enn i 16V-en.

Jeg personlig elsker femmern og er fortsatt ikke lei av effekten selv med sine beskjedene 136hester, draget i en slik motor er ganske overaskende og lyden er utrolig:)

 

Hva som er enkelest å montere i din bil, vil jeg si er 2,0 16v ettersom du har en firer i bilen fra før av og jeg regner med at motorfestene vil passe overens.

Flere personer som har gjort et slikt bytte, så at det går an er ingen tvil!

 

Audi 80 Sport edition er oppgitt ved 0-100km/h på 9 sec orginalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audi 80 Sport edition er oppgitt ved 0-100km/h på 9 sec orginalt.

 

Audi 80 Sport Edition er vell B3? Lavere vekt enn B4, derav raskere 0-100tider.

 

Audi 80 B3 16V har målt til 9sek, lik bil med quattro til 9,1sek.

(137hk v/6000 og 181nm v/4500rpm)

 

2,3E 10v i en B3 er satt opp til 8,9sek. (136hk v/5700 og 190nm v/4000omr)

 

Minner også om at det er forskjellige DIN-målinger på mange forskjellige årsmodeller, så noe avvik er det.

-99 Audi A4 1,8 TS Quattro

-92 Audi 80 2,3E quattro

-94 Audi 80 ABT Sedan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.... har du litt tid og midler, så kan du jo sette inn en G60 motor. En kompressor-ladet 1,8 rekke4 fra VW.

 

For å sammeligne da:

Vw Corrado G60: 160HK/5600rpm 225NM/4000rpm

AUdi Coupe 20v: 167HK/6000rpm 216NM/5400rpm

 

Tenkte selv å sette inn en 2.3 i min audi, men det ble for mye arbeid.

Sett heller inn en G60 motor, denne passer rett på festene.

Bruk gearkasse fra Audi med litt slitestyrke i.

Ledningsnett&ECU fra Golf, corrado eller passat. må være G60.

 

Denne motoren er dessuten lettere å trimme i ettertid.

Seat Leon 1.9 TDI PD

Chevrolet Tahoe SC x

VW Corrado G60 x

Audi 80 x

Jetta GTI x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med godkjening etter bytte av motor?

Noen som vet det ?

Hva må til for at en 2.0l 16v skal oppi en audi med 2.0l 90hk og bli godkjent?

Har hørt at en 16v er fra en audi 80 competition? elr audi s2(med mindre power)? må ikke understelle byttes ut og eller ?

Har tenkt mye på å bytte motoren min også! men ser ut til at det er mye som skal til?

Audi 80 92mod. 2.0l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med godkjening etter bytte av motor?

Noen som vet det ?

Hva må til for at en 2.0l 16v skal oppi en audi med 2.0l 90hk og bli godkjent?

Har hørt at en 16v er fra en audi 80 competition? elr audi s2(med mindre power)? må ikke understelle byttes ut og eller ?

Har tenkt mye på å bytte motoren min også! men ser ut til at det er mye som skal til?

 

Skal du ha motorombygningen godkjent må du vell vise til at bremser/driverk står til den nye effekten.

Så å bytte om til større bremser/Competition-Bremser er ikke å forakte.

Om driverket i en competition er anderledes enn i en 2,0E Quattro skal jeg utale meg noe om, av den enkle sak at jeg ikke vet.

 

16v fikk du også fra B3, og da også med forhjulstrekk.

 

Hadde jeg vært deg, hadde jeg tatt 16v-maskinen fra en B3 med forhjulstrekk (siden du har en 2,0 med fwd) og montert det samme/tilsvarende av bremser og understell.

For så å vise det til Biltilsynet for å få det godkjent og vise til at bilen er ok med den nye effekten og at ombyggningen holder siden den er tilsvarende det Audi leverte nytt.

-99 Audi A4 1,8 TS Quattro

-92 Audi 80 2,3E quattro

-94 Audi 80 ABT Sedan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår