Gjest Jostein Skrevet November 2, 2003 Rapporter Share Skrevet November 2, 2003 Lurer på hva som gjør at wrc rallybilene f.eks og mangen fler,får den "smelle" lyden i eksosanlegget? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HemiCuda Skrevet November 2, 2003 Rapporter Share Skrevet November 2, 2003 det lurer jeg også på... for jeg har av en eller annen grunn fått slik lyd i 240'n Siter -1980 Buick Century Estate Wagon (kosebil) -1991 Volvo 240GL stasjonsvogn (bruksbilen) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Laaars Skrevet November 2, 2003 Rapporter Share Skrevet November 2, 2003 Det lurer jeg også på... Og samtidig hvordan man får flammer ut, som på 2F2F? (Jada, det er sikkert teit) Siter '86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt) '90 VW Golf mk2 '82 VW Golf mk1 '83 VW Golf mk1 '86 VW Golf GTI 16V Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jostein Skrevet November 2, 2003 Rapporter Share Skrevet November 2, 2003 Originally posted by Laaars Det lurer jeg også på... Og samtidig hvordan man får flammer ut, som på 2F2F? (Jada, det er sikkert teit) Man kan hvertfall få kjøpt sånn Flamekit...:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RaCk Skrevet November 2, 2003 Rapporter Share Skrevet November 2, 2003 Det er jo ganske enkelt bensin som ikke blir forbrent i motor som blir antent i eksos. :) Siter ^RaCk^ @ Efnet Robert Krondorfer ] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Laaars Skrevet November 2, 2003 Rapporter Share Skrevet November 2, 2003 Tar den fyr av seg selv? Og hvorfor kommer det så mye mer i disse bilene enn i f.eks mamma's Suzuki Baleno? :) heh... Ja, jeg har sett sånn flamekit. Der er det jo en tennplugg som antenner bensinen som ikke er forbrent. Men det jeg lurte litt på var da det jeg spurte ovenfor, hvorfor / hvordan kommer det så mye uforbrent bensin? Siter '86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt) '90 VW Golf mk2 '82 VW Golf mk1 '83 VW Golf mk1 '86 VW Golf GTI 16V Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GalnemaX Skrevet November 2, 2003 Rapporter Share Skrevet November 2, 2003 kommer vel av at de bilene har så stor bensininnsprøyting at motoren ikke suger til seg alt og det som er igjen renner ut i eksosanlegget og varmen der tar fyr på bensinen? (jada punktum og komma er teit :D ) Siter Ålgård Gatebilklubb 1970 VW Boble 1302 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Laaars Skrevet November 2, 2003 Rapporter Share Skrevet November 2, 2003 Kan man justere bensininnsprytningen på alle biler? :rolleyes: Håper jeg ikke har ødelagt tråden til Jostein... Siter '86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt) '90 VW Golf mk2 '82 VW Golf mk1 '83 VW Golf mk1 '86 VW Golf GTI 16V Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tombra Skrevet November 2, 2003 Rapporter Share Skrevet November 2, 2003 Den smelle/knittrelyden kommer også av at wastegate jobber rimelig hardt. Sikkert noen som er bedre til å forklare hva det går ut på enn meg.... Siter Signaturen min. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KinG^KaoZ Skrevet November 2, 2003 Rapporter Share Skrevet November 2, 2003 Pøh, får stor ildkule ut potta på lett sykkelen min jeg, drar den ut på førstegir, skrur av tenningen med full gass i ca 1-2 sek og skrur den på igjen med full gass.. noe i den duren. Smeller som faen mens det lyser opp bak :) Siter To change is easy, to improve is hard. Mitt galleri Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roberto Skrevet November 2, 2003 Rapporter Share Skrevet November 2, 2003 Den ekstra bensinen er "kjølebensin", den pøses inn for at ikke det skal bli for varmt, men ike alt tennes, og når dumventilen leker seg, så tror motoren den tar til seg masse luft, noe som fører til masse bensin som ikke tenner og ender i eksosen, og det er da du får de store flammene! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boXer Skrevet November 2, 2003 Rapporter Share Skrevet November 2, 2003 Originally posted by Jostein Lurer på hva som gjør at wrc rallybilene f.eks og mangen fler,får den "smelle" lyden i eksosanlegget? Den er på grunn av Anti-Lag systemet. Det fungerer slikt at innsprøytnings- og tennings-tidspunktet justeres sånn at bensinen ikke tennes før eksosventilene er åpne. På denne måten blir mye av forbrenningen inne i eksosmanifolden og flammene og varmen gjør at turboen spooler opp mye fortere. Derfor er dette bare i starten(launch-controll) og under motorbrems for å holde litt turbotrykk opp. De bruker spesiallagde turboer som er laget for å tåle den ekstra påkjenningen ved den sinnsyke varmen de får i eksosen og turboen. Og er vel pga dette systemet man ofte ser det rødgløder helt bakover i bakerste potta når de står til start. Mener det er noen her på forumet som bruker likt system, bl.a. noen av EVO gutta. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Laaars Skrevet November 2, 2003 Rapporter Share Skrevet November 2, 2003 Så det fungerer bare på biler med turbo? Altså, flammene? Så hvis jeg kjøper flame-kit til min Golf mk1 1.5 eller 1.8GTI som jeg forhåpentligvis får kjøpt snart, så fungerer det altså IKKE? Baaah, jeg syns det er tøft med flammer... :cool: Siter '86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt) '90 VW Golf mk2 '82 VW Golf mk1 '83 VW Golf mk1 '86 VW Golf GTI 16V Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxgets Skrevet November 2, 2003 Rapporter Share Skrevet November 2, 2003 Originally posted by Laaars Så det fungerer bare på biler med turbo? Altså, flammene? Så hvis jeg kjøper flame-kit til min Golf mk1 1.5 eller 1.8GTI som jeg forhåpentligvis får kjøpt snart, så fungerer det altså IKKE? Baaah, jeg syns det er tøft med flammer... :cool: Jo flammekit funker. men flamme kit er vel noe som sprøyter bensin i eksosen og har en tennplugg der(?) og ikke antilag. Mens antilag er laget for turbo biler for att turboen skal holde litt turtall når man slipper gassen og ved start som boxer sier. Det går sikkert å ha det på N/A biler og men da er hensikten borte og du må ha en motorstyring med funktionen og eksos osv må tåle utrolig høye temperatruer og store påkjenninger fra anteningene. Siter X 1991 Toyota mr2 X 1994 Toyota Celica gt4 X 1977 Ford escort 2L Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
daggis Skrevet November 2, 2003 Rapporter Share Skrevet November 2, 2003 Bobla mi spyttet flammer med gamle motor og eksos. Ble borte da jeg byttet eksosen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.