Gå til innhold

E85 Erfaringer?

Ranger emnet


v242tic

Anbefalte innlegg

Etanolens smørende egenskaper er som nevnt dårligere enn bensin, noe som kan bety at man bør benytte andre materialer i ventilseter. At etanol er i stand til å oppta vann er heller ikke bra.

 

Etanol kan forårsake korrosjon i hele systemet fra pumpe til forbrenningsrom, noe som igjen kan forårsake at filter og dyser tettes eller får redusert kapasitet. Stål eller ubehandlet alu (alkohol i kontakt med alu danner aluminiumhydroxid) bør ikke benyttes i noen av drivstoffsystemets komponenter. Rustfritt stål og anodisert alu går bra.

 

Hva plugger angår bør man i tillegg til å finne rett varmetall også ha i tankene hva elektrodene består av. Mener å huske at kobber er best ved etanolbruk.

 

Nå skal det sies at min erfaring med E85 ikke kommer fra blodtrimma motorer, så noe av det jeg skriver kan sikkert tas med en klype salt.

 

Etanol smører ikke særlig, men det gjør ikke bensin heller. Det har ingen hensikt å tilsette totaktsolje som noen sverger til. Noen pumper kan ha litt problemer med etanol (bl.a. de SAAB originalmonterte i noen biopowermodeller). Andre pumper har tatt kvelden fordi folk har konvertert med økt drivstofftrykk.

Korrosjonsproblemene er svært overdrevet. Både stål og aluminium er stabile i etanol som inneholder noen ppm vann, med mindre man har en eller annen syk legering (f.eks. Al med massevis av kobber i). Jeg kan ikke helt se at det er noe stort problem at etanolen tar opp litt vann. Som nevnt har det en positiv effekt på korrosjonsbestandigheten. Mengden vil jo være begrenset av hvor mye luft man har i tanken, så da blir det som på bensinbiler om vinteren; hold tanken så full som mulig.

At filter og t.o.m. dyser kan gå tett er som regel ikke korrosjonsprodukter, men gammel drit som har blitt sittende fast i systemet og som løses opp av etanol. Det løses ved noen ekstraordinære filterbytter de første tusen kilometerne.

 

Etanol er ikke noe slemmere mot ventilseter enn bensin, tvert imot, men det økte effektuttaket som gjerne kommer av etanol gjør sikkert sitt med ventiler og -seter.

 

For vanlige motorer anbefales det stort sett å bruke samme varmetall på stiftene, men det forutsetter da også at effektuttaket er omtrent uforandret. Noen sverger til et hakk varmere stift fordi de mener det gjør kaldstartene lettere, mens andre velger kaldere stift. Det er som regel ikke noe problem å velge kaldere stift på E85, siden de ikke soter igjen uansett.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 173
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nå skal det sies at min erfaring med E85 ikke kommer fra blodtrimma motorer, så noe av det jeg skriver kan sikkert tas med en klype salt.

 

Etanol smører ikke særlig, men det gjør ikke bensin heller. Det har ingen hensikt å tilsette totaktsolje som noen sverger til. Noen pumper kan ha litt problemer med etanol (bl.a. de SAAB originalmonterte i noen biopowermodeller). Andre pumper har tatt kvelden fordi folk har konvertert med økt drivstofftrykk.

Korrosjonsproblemene er svært overdrevet. Både stål og aluminium er stabile i etanol som inneholder noen ppm vann, med mindre man har en eller annen syk legering (f.eks. Al med massevis av kobber i). Jeg kan ikke helt se at det er noe stort problem at etanolen tar opp litt vann. Som nevnt har det en positiv effekt på korrosjonsbestandigheten. Mengden vil jo være begrenset av hvor mye luft man har i tanken, så da blir det som på bensinbiler om vinteren; hold tanken så full som mulig.

At filter og t.o.m. dyser kan gå tett er som regel ikke korrosjonsprodukter, men gammel drit som har blitt sittende fast i systemet og som løses opp av etanol. Det løses ved noen ekstraordinære filterbytter de første tusen kilometerne.

 

Etanol er ikke noe slemmere mot ventilseter enn bensin, tvert imot, men det økte effektuttaket som gjerne kommer av etanol gjør sikkert sitt med ventiler og -seter.

 

For vanlige motorer anbefales det stort sett å bruke samme varmetall på stiftene, men det forutsetter da også at effektuttaket er omtrent uforandret. Noen sverger til et hakk varmere stift fordi de mener det gjør kaldstartene lettere, mens andre velger kaldere stift. Det er som regel ikke noe problem å velge kaldere stift på E85, siden de ikke soter igjen uansett.

Ja, jeg har funent folk som påstår at E85 er bedre for motor/slanger, etc. enn bensin er.

 

Så har du de som sier: E85 tærer på slanger, alu, etc.

 

Det tærer ikke på ALU iallefall, da jeg vet mange blander Ethanol og Methanol.

 

Denne er LITT interessant:

 

Jeg understreker: LITT

 

Dvs. Vi kjører jo ikke på v8 motorer her, så vi kan jo ikke trekke en direkte konklusjon over på volvomotorer.

 

Det jeg derimot er skeptisk til, er at han kjørte ren e85 på en ukonvertert motor.

Kan godt være et en amerikansk v8 får "for mye bensin" fra før, så den går "ok" med E85.

 

Men, ja.. Den bryter ialelfall med påstander som:

Slanger, pumper, m.m. ryker fortere med E85 bruk (Iallefall for dette aktuelle kjøretøyet).

 

Ja, ejg vet.. Denne filmen gir ikke noen svar, som er konklusjoner for alle.

 

Det de som tuner E85 sier, er at dysene bør være dimmensjonert 50% høyere ,om du skal kjøre E85.

 

Jeg anbefaler denne tråden:

Converting to E85 (ethanol fuel) - Turbobricks Forums

 

Den viser en del tabeller, etc. og han fyren der lager vel også e85 chips, såvidt jeg vet, til volvomotorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tærer ikke på ALU iallefall, da jeg vet mange blander Ethanol og Methanol.

 

Det jeg derimot er skeptisk til, er at han kjørte ren e85 på en ukonvertert motor.

Kan godt være et en amerikansk v8 får "for mye bensin" fra før, så den går "ok" med E85.

 

 

Det er mange som blander metanol og etanol når det gjelder mye annet rart også, spesielt slanger og pakninger. Se f.eks. på Tess sin oversikt over slangematerialer og se om det finnes noe som tåler bensin, men ikke etanol.

 

Hva angår kjøring ukonvertert; det går som regel ikke bra, men enkelte motorstyringssystem (f.eks. gamle motronic av typen som sitter på f.eks. C20NE i Opel) og enkelte TBI-systemer er svært tolerante i lambdareguleringen. De tillater altså en long term fuel trim på over 30% uten å ense at noe er galt. Da kan man kjøre ukonvertert (såfremt man får start på den vinterstid...). Ellers er regelen at man må gjøre noe med drivstofftilførselen for å kjøre på ren E85, og det gjelder SPESIELT på blodtrimma, overlada motorer.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når det gjelder kompresjon så har man jo muligheten til å ha høyere komp/effektiv komp da etanolen har så fine kjøleegenskaper. det har vel blitt nevnt tidligere at det som blir problemet alt i alt når tenning er forhøya noen grader og kompen er økt så blir jo sylindertrykket meget høyt. men det gjelder jo også motorer på racefuel og dem funker jo greit. rødblokkene er jo ikke akkurat så bråsterke så en sjikkelig betongfylling er jo ikke så dumt når man beveger seg oppi høye effekttall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne 2-takts olje teorien for å smøre bensinpumpa har jeg ikke hørt noe om før. Finnes det noe dokumentasjon på at dette har noe for seg eller er det noe en eller annen motorsagmekaniker har uttalt seg om ?

 

Trenger du dokumentasjon på at olje fungerer som smøremiddel da eller??

Smartass..

 

Dette er en tråd for utveksling av erfaringer og lufting av ideer..

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det sies at min erfaring med E85 ikke kommer fra blodtrimma motorer, så noe av det jeg skriver kan sikkert tas med en klype salt.

 

Etanol smører ikke særlig, men det gjør ikke bensin heller. Det har ingen hensikt å tilsette totaktsolje som noen sverger til. Noen pumper kan ha litt problemer med etanol (bl.a. de SAAB originalmonterte i noen biopowermodeller). Andre pumper har tatt kvelden fordi folk har konvertert med økt drivstofftrykk.

Korrosjonsproblemene er svært overdrevet. Både stål og aluminium er stabile i etanol som inneholder noen ppm vann, med mindre man har en eller annen syk legering (f.eks. Al med massevis av kobber i). Jeg kan ikke helt se at det er noe stort problem at etanolen tar opp litt vann. Som nevnt har det en positiv effekt på korrosjonsbestandigheten. Mengden vil jo være begrenset av hvor mye luft man har i tanken, så da blir det som på bensinbiler om vinteren; hold tanken så full som mulig.

At filter og t.o.m. dyser kan gå tett er som regel ikke korrosjonsprodukter, men gammel drit som har blitt sittende fast i systemet og som løses opp av etanol. Det løses ved noen ekstraordinære filterbytter de første tusen kilometerne.

 

Etanol er ikke noe slemmere mot ventilseter enn bensin, tvert imot, men det økte effektuttaket som gjerne kommer av etanol gjør sikkert sitt med ventiler og -seter.

 

Jeg er heller ikke ekspert på E85, men jeg ser hvilke endringer feks Saab har gjort på sine etanolbiler (drivstoffpumpe, slanger, ventilseter, rustfrie innsugsventiler mm), og da snakker vi jo ikke om blodtrimmede spesialutgaver, men biler for folk flest hvor kravene til driftssikkerhet er høye. Dessuten vil jeg hevde at Saabs arbeid omkring dette har høyere troverdighet enn en videosnutt på Youtube eller for den saks skyld hva vi hobbytrimmere på et bilforum måtte mene. Selv om vi ikke har opplevd problemer med akkurat den motoren, så vil vi aldri få tilstrekkelig empiri til å uttale oss skråsikkert om etanolens virkninger. Vi har som regel heller ingen kontroll med forutsetningene for våre forsøk.

 

En av grunnene til at filter og dyser tettes er produktrestene som dannes ved korrosjon av aluminium. Bosch har målt 40% kapasitetsreduksjon på dyser som er benyttet til etanoldrift uten å være konstruert for det.

 

Etanol leder strøm bedre enn bensin, noe som kan medføre problemer med galvanisk korrosjon. Av den anledning fasevender Saab drivstoffpumpene på sine etanolbiler ved jevne mellomrom.

 

Hvor mye aluminium som benyttes i et alminnelig drivstoffsytem vet jeg ikke, men typisk vil jeg anta at det kan finnes alu i påfyllingsarmatur, ettermontert swirl pot (dagtank) og fuel rail.

 

Bensin er tilsatt et oljeprodukt for smøring og i tillegg kalium for smøring av ventilseter. Noe tilsvarende burde være mulig med etanol.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som blander metanol og etanol når det gjelder mye annet rart også, spesielt slanger og pakninger. Se f.eks. på Tess sin oversikt over slangematerialer og se om det finnes noe som tåler bensin, men ikke etanol.

 

Metanol og etanol har like problemområder, selv om metanol vanligvis er enda mer aggressivt. På enkelte områder har man dog opplevd større problemer med etanol enn metanol.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Metanol og etanol har like problemområder, selv om metanol vanligvis er enda mer aggressivt. På enkelte områder har man dog opplevd større problemer med etanol enn metanol.

 

Og på hvilke områder er det?

Metanol kan få enkelte polymere til å svelle, det er lite problem med etanol. Metanol er mer korrosivt fordi det inneholder spor av maursyre som er langt mer korrosivt enn eddiksyre som det evt. er i etanol.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ikke ekspert på E85, men jeg ser hvilke endringer feks Saab har gjort på sine etanolbiler (drivstoffpumpe, slanger, ventilseter, rustfrie innsugsventiler mm), og da snakker vi jo ikke om blodtrimmede spesialutgaver, men biler for folk flest hvor kravene til driftssikkerhet er høye. Dessuten vil jeg hevde at Saabs arbeid omkring dette har høyere troverdighet enn en videosnutt på Youtube eller for den saks skyld hva vi hobbytrimmere på et bilforum måtte mene. Selv om vi ikke har opplevd problemer med akkurat den motoren, så vil vi aldri få tilstrekkelig empiri til å uttale oss skråsikkert om etanolens virkninger. Vi har som regel heller ingen kontroll med forutsetningene for våre forsøk.

 

En av grunnene til at filter og dyser tettes er produktrestene som dannes ved korrosjon av aluminium. Bosch har målt 40% kapasitetsreduksjon på dyser som er benyttet til etanoldrift uten å være konstruert for det.

 

Etanol leder strøm bedre enn bensin, noe som kan medføre problemer med galvanisk korrosjon. Av den anledning fasevender Saab drivstoffpumpene på sine etanolbiler ved jevne mellomrom.

 

Hvor mye aluminium som benyttes i et alminnelig drivstoffsytem vet jeg ikke, men typisk vil jeg anta at det kan finnes alu i påfyllingsarmatur, ettermontert swirl pot (dagtank) og fuel rail.

 

Bensin er tilsatt et oljeprodukt for smøring og i tillegg kalium for smøring av ventilseter. Noe tilsvarende burde være mulig med etanol.

 

Såvidt jeg vet finnes det ingen annen grunn til at Saab har endret innsugsventiler enn for sikkerhets skyld, men det kan jo selvsagt hende de vet mer enn de sier. Siden de nok ikke hadde tid til 15års utprøving før de sendte det på markedet er det nok ikke utenkelig at mesteparten av endringene er mest for sikkerhets skyld.

 

Har Bosch målt 40% reduksjon OG funnet ut at det som tettet igjen var Al2O3? Det finnes mye rart som kan tette igjen dyser (f.eks. PIB som feller ut fra etanol/bensin-blandinger). Jeg har svært vanskelig for å tro at det bare raser av med korrosjonsprodukter fra aluminium med mindre man har blandet ut spriten sin med saltsyre. Jeg har lest enkelte rapporter om korrosjon i etanoldrivstoff, men det har vært med etanol av bedriten kvalitet med MYE vann og syrerester (pH<3 og sånt), ikke den typen brasilianerne eksporterer.

Etanol leder utvilsomt strøm bedre enn bensin, men det er fortsatt svært dårlig ledningsevne. Det betyr at galvanisk korrosjon vil være svært begrenset i utstrekning, men kan bli et problem f.eks. hvis en stålskrue står rett inn i en fuelrail av Al.

 

Dette med "smøring" av ventiler og seter; dere kan jo spørre de på etanol.nu som har gamle biler hvor man må justere ventilklaringa. På bensin (eller spesielt gass) må det gjøres, men det trengs ikke på etanol. E85 inneholder forøvrig en hel del MTBE som (såvidt jeg vet) overtok etter de blyholdige komponenetene som "smøremiddel" når blyfri ble introdusert.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte en mail til Aeromotive Inc. og spurte om hvordan drivstoffpumpene de hadde taklet e85 og fikk dette som svar.

 

I have had no known failures due to E85. We have numerous customers

using our products with E85 with great success.

 

Thanks,

 

Jared Cox

 

 

Det er vel ikke akkurat pumper som leveres originalt i biler men likevel..

142T5 prosjekt

242 2,5LT 5er.

http://www.sportsbillosjen.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte en mail til Aeromotive Inc. og spurte om hvordan drivstoffpumpene de hadde taklet e85 og fikk dette som svar.

 

I have had no known failures due to E85. We have numerous customers

using our products with E85 with great success.

 

Thanks,

 

Jared Cox

 

 

Det er vel ikke akkurat pumper som leveres originalt i biler men likevel..

 

Jeg synes nok svaret deres burde vært noe mer utdypet, men ok...

 

Her er forresten en link til en side tilhørende U.S. Department of Energy angående tank og fylleutrustning til E85. Det som står der bør kunne overføres til drivstoffsystemet ombord i bilen:

 

E85 Fleet Toolkit: Equipment Requirements and Specifications

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra National Ethanol Vehicle Coalition (NEVC) i USA kan vi lese følgende fra deres FAQ om etanolkonvertering:

 

IS IT POSSIBLE TO CONVERT A VEHICLE THAT WAS DESIGNED FOR GASOLINE TO OPERATE ON E85?

 

Yes. However, there is only one converstion certified by the EPA for FLEET USE ONLY that meet the standards to maintain clean exhaust emissions. Technically speaking, converting a vehicle that was designed to operate on unleaded gasoline only to operate on another form of fuel is a violation of the federal law and the offender may be subject to significant penalties. Flex Fuel U.S. has obtained this conversion system for fleets. More information can be found at HOME - Flex Fuel US.

 

The differences in fuel injector size, air-fuel ratio, PCM calibrations, material composition of the fuel lines, pumps and tanks are just a few of the components that contribute to making an E85 conversion extremely complex. It is our understanding that at least one company is working to obtain EPA certification. We will monitor the situation closely, understanding the certification process can be time consuming, difficult and expensive.

 

Ikke slik å forstå at jeg er motstander av E85, men jeg synes det er viktig å belyse ulempene slik at vi kan gjøre de riktige tilpasningene. Jeg har jo selv vurdert E85 på Volvoen min, men har utsatt det, nettopp grunnet alle delene jeg har som neppe er E85-kompatible.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og på hvilke områder er det?

Metanol kan få enkelte polymere til å svelle, det er lite problem med etanol. Metanol er mer korrosivt fordi det inneholder spor av maursyre som er langt mer korrosivt enn eddiksyre som det evt. er i etanol.

 

Det var GM som på 90-tallet gjennom praktiske prøver opplevde større korrosjonsproblemer med etanol enn metanol, noe som kom av mer forurensinger i etanolen. Forurensinger som oppstår før drivstoffet havner i bilens drivstofftank, f eks ved bruk av aluminium i armatur og tanker på bensinstasjonene osv.

 

Saabs etanolbiler ble forresten først utviklet for metanol.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelene ved bruk av E85 overskygger i grunn ulempene..

 

For meg gjelder dette en bil som skal gå noen hundre mil hver sommer !

 

Og skal man lese alt negativ teori om alt så kan man knapt gå utenfor døra uten å være livredd et eller annet

 

Fins bestandig masse negativt å lese ang. f.eks E85 men folk kjører jo rundt og er strålende fornøyd fordi..

 

Det er bare alltid sånn på et vis uansett,selv om åpenbare ulemper er dokumentert så kjører jo folk rundt problemfritt.. Merkelig!

 

Så ved tvil så er det bedre og prøve isteden for å bli motbevist og velge det bort pga. teorier.. uansett hvor 100% de er..

 

Statistisk sett så er bilkjøring i seg selv livsfarlig.. har du i tillegg en trimmet bil og kjører friskt så ligger du veldig dårlig til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår