Gå til innhold

Hadde DU dratt til Afghanistan?

Ranger emnet


Juristen

Anbefalte innlegg

Jepp. Minerydderne (EOD) har nok noe høyere, pga et litt spesielt risikotillegg. Ca 300000+ i løpet av 6 mnd ute er nok vanlig for en gjennomsnittlig løytnant.

 

Er det verdt det, synes dere?

 

 

stemmer ganske bra...men det er da før skatt...

en vanlig menig/korp havner på lønnstrinn 19-26 ca kommer litt an på..fagbrev etc. så kommer risiko tillegg og evnt annet i tilegg.. er ikke værdt det i hele tatt..tjener bedre her hjemme!

08'Lexus is 220d sport - link: http://www.bilforumet.no/is-200-300/236051-photoshooot-nyvaska-lexus-is220d.html

00'Lexus is 200 sport (solgt)

88'ford sierra cosworth (2wd) (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

stemmer ganske bra...men det er da før skatt...

en vanlig menig/korp havner på lønnstrinn 19-26 ca kommer litt an på..fagbrev etc. så kommer risiko tillegg og evnt annet i tilegg.. er ikke værdt det i hele tatt..tjener bedre her hjemme!

 

Skatter man på utenlandsoppdrag da?

2stk 08' Ecco size 41.

X 95' BMW 328i - solgt

x 93' Mitsubishi Galant 1.8GLi - skrota

x 83' Volvo 245 2.3 GLE - solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skatter man på utenlandsoppdrag da?

 

Dersom du enten er ute 365 dager i strekk eller i løpet av 30 måneder er ute to kontingenter av minst 183 dagers varighet, slipper du å betale store deler av skatten. Tror du må betale noen få prosent, men har ikke satsene i hodet.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12% innbiller jeg meg det er sagt...ikke sikker men tror :)

på slike oppdrag skulle det vært skattefritt uansett! lønna burde væt opp mot 70-90 tusen! og det mest usamakelige med denne dritten er at du får mere risikotilegg jo høyere grad man har! dvs de setter en forskjellig ris på hvert menneske! lavest på de som er yngst og høyere jo flere stjerner og striper du har! nok engang..usmakelig spør du meg!

08'Lexus is 220d sport - link: http://www.bilforumet.no/is-200-300/236051-photoshooot-nyvaska-lexus-is220d.html

00'Lexus is 200 sport (solgt)

88'ford sierra cosworth (2wd) (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Hadde DU dratt til Afghanistan? Hvorfor/hvorfor ikke?

 

Nei.Var på Balkan/Jugoslavia under bråket der og fikk nok av menneskelig lidelse forårsaket av maktgale individer.

 

2) Hva tror du er motivasjonen til unge soldater som drar til Afghanistan? Jeg snakker da ikke om avdelingsbefal/yrkesbefal med beordringsplikt, for de har ikke noe valg, men om de som velger å dra ned...

 

Eventyrlyst, mulighet for raske penger i forhold til nåværende lønn (med tanke på lønn fra forsvaret siden mesteparten er i tjeneste), hjelpe folk og kanskje for å få en god CV.

 

3) Tror du unge soldater er godt nok forberedt på de sterke sanseinntrykkene de kan møte der nede?

 

Nei.

Forsvaret hjelper dem nok mht hva de kan møte, men en vil ikke få inntrykket før en har følt det på kroppen.

 

EDIT: 4) Hvor mye tror du at du ville tjent i løpet av 6 mnd i Afghanistan?

 

 

Dette svarte du vel på tidligere i tråden så da står jeg over det. :thumb

Bilforumet.no
Super Moderator

 

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dette bringer meg til mine spørsmål:

 

1) Hadde DU dratt til Afghanistan? Hvorfor/hvorfor ikke?

 

2) Hva tror du er motivasjonen til unge soldater som drar til Afghanistan? Jeg snakker da ikke om avdelingsbefal/yrkesbefal med beordringsplikt, for de har ikke noe valg, men om de som velger å dra ned...

 

3) Tror du unge soldater er godt nok forberedt på de sterke sanseinntrykkene de kan møte der nede?

 

EDIT: 4) Hvor mye tror du at du ville tjent i løpet av 6 mnd i Afghanistan?

 

1:Nei,nå kjenner jeg ikke hvordan det er nå men da jeg var inne til førstegangstjeneste så var det snakk om Kosovo og jeg ble hjemme.Grunnene var flere men dårlig lønn,kummerlige forhold der nede (kontigent 1 bygde leir og bodde 6 mnd i telt).Men det værste var egentlig at mange av de som skulle nedover var umodne guttevalper (var inne først som 20 åring pga skolegang) som etter min mening ikke var rustet til å reise på slikt oppdrag.

 

2:Eventyrlyst,penger og å "leke" rambo var ihvertfall det som motiverte de fleste av mine medsoldater.

 

3:Nei,og mange av de sliter nok med inntrykkene når de kommer hjem og forsvaret ikke stiller opp.

 

4:Aner ikke

Har for mange biler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bringer meg til mine spørsmål:

 

1) Hadde DU dratt til Afghanistan? Hvorfor/hvorfor ikke?

 

2) Hva tror du er motivasjonen til unge soldater som drar til Afghanistan? Jeg snakker da ikke om avdelingsbefal/yrkesbefal med beordringsplikt, for de har ikke noe valg, men om de som velger å dra ned...

 

3) Tror du unge soldater er godt nok forberedt på de sterke sanseinntrykkene de kan møte der nede?

 

EDIT: 4) Hvor mye tror du at du ville tjent i løpet av 6 mnd i Afghanistan?

 

1....Aldri om noen hadde fått meg ned i den skiten...:fatality:

 

2. ... motivasjonen er vel at de er hjernevasket...18-20 og tror de kan ALT og mener at de ikke vår langvirkninger av det...

 

Etter mine opplevelser i militæret, så ble de mest usikre og håpløse på USKEN, de værste befalene etterpå...:fatality:

 

3. De som reier , uansett grad er IKKE forberedet på de de møter av hendelser, kultur, tragedie og hvordag forl faktisk lever i utlandet på slike strøk...å vi fårstår IKKE med det første hvordan de tenker...:viske:

 

Har kompiser som har hatt sin tid i Beirut og... det har vel ikke blitt noen suksess historie etterpå...Skiten bobler fra etter noen år...

 

4 Hva de tjener???

 

Hva er ett Ødelagt liv værdt FOR DEG?????

Finnes ikke så mye penger i statskassen at de får lura meg iallefall...

 

Mitt råd til dere som funderer....:

 

Hva, hvem, og hvorfor tror du du hjelper....

De som bor der du kommer eller storpolitikken???:fatality:

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Ja og nei..

 

Hadde jeg vært singel uten hus, katter og bolle i ovnen..

 

2) Utfordring, for meg hadde det vært nettopp det.

Prøve noe helt annerledes og nytt.

Noe krevende..

 

3) Neppe..

Hjelper lite å trene på å se elendighet og drap på tv..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sting suger kuk...var i pingkp og havnet heldigvis i spespanser... fatter ikke at folk drar ut som stingere.. noe så ufattelig kjedelig..

 

jeg var jo en ung og fremadstormende stinger og skjønner overhodet ikke hvor du tar det der fra. Kan godt si meg enig i at nord norge som stinger ikke er verdens mest spennende ting, men i utlandet var det helt fantastisk. Vi var med på så godt som alt, bortsett fra vakttjeneste... søk med muligheter for å finne sprengstoff = STING, ut på tur i minelandskap = STING, alt som ser ut som om det kan smelle = STING (med EOD)...

 

i tillegg syntes jeg det var interesant å lete etter miner, eller rettere sagt å finne de. I tillegg fyller man jo dagene med tillegg når man driver med eksplosiver...

 

Hvis jeg skulle ut igjen, noe jeg absolutt hadde hatt lyst til hvis jeg hadde fortsatt i grønt så hadde det antagelig vært sting som var min ting...

 

Jeg tror forresten at noen av grunnene til at folk drar er spenningen... Jeg som lagfører syntes det var veldig spennende å dra med gutta som man hadde hatt ansvaret for i et år og rett og slett se hvor godt de funka. Hadde jeg hatt noen tvil om at det ikke hadde gått bra (med tanke på hvor "klare" de var) så hadde jeg ikke dratt, men det fungerte helt perfekt. Dessuten er det i mine øyne sånn at forsvaret ikke fungerer innenlands i Norge. Her er det alt for lite penger til at man kan trene riktig og rettet. I utlandet derimot får du det du vil når du vil det og det er mye mindre fokus på alt det "unødvendige"...

 

ble langt det her gitt...

 

forøvrig så hadde jeg utbetalt ca 40 000 per mnd der nede...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri vært med på å invadére et fremmed land eller drepe noen av deres innbyggere fordi 169 personer i ei bygning i Oslo synes det burde gjøres. Og hadde det ikke vært for at jeg blir slengt i fengsel eller skutt og drept om jeg nekter, skulle jeg heller ikke vært med på å finansiére idiotien. La heller de som vil drive å krige selv gå foran med et godt eksempel - la dem selv betale kostnadene, og la dem sende sine egne barn ned i ørkenen for å dø for ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle vært mulig å låse krigshisserene/supporterene inne i et 4-5 km² stort område,og dele ut AK'er og ammo...så kunne de avslutta,mens vi som ikke gidder venter å ser hvem som vant krigen.. ;)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår