Gå til innhold

Vraka bilen idag

Ranger emnet


Insty

Anbefalte innlegg

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Insty: Kan forstå at du ble frustrert om du var alene, men hvis du har tre passasjerer (forutsatt at det er omtrent på din alder) fortstår jeg ikke hvorfor du absolutt skal ha andre i traffiken til å stoppe opp, når du allerede hadde passasjerer som antagelig kunne hjelpe deg. De fleste andre sjåførene visste kanskje like lite som deg, så det hadde jo antagelig ikke hjulpet særlig mye.

 

Absolutt første du burde sjekket var jo naturligvis om bilen fremdeles kunne kjøres slik at du kunne få flyttet den slik at den ikke blokkerte veien, og hvis ikke du kom på det burde jo naturligvis en av passasjerene nevne det. Når du var kommet deg unna slik at du ikke sperret kunne du heller begynne å tenke på alt annet praktisk som forsikring/falck etc.

 

Hvordan kan du forresten ikke være sikker på om dine egne passasjerer var skadet - glemte du å spørre de?

 

Uansett, hvorvidt noen burde stoppet avhenger jo naturligvis av hvor stor smellen var, noe vi ikke får mye informasjon om. Men det faktum at du holdt fartsgrensen (60) før oppbremsing, at bilen fortsatt kunne kjøres, og at du kunne hoppe og veive med armene tilsier at det ikke var den største smellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste ikke om jeg hadde lov til å flytte bilen, fordi tanken slo meg om at jeg kanskje burde ringe politiet, og at jeg ikke hadde lov til å flytte bilen før de hadde undersøkt og tatt oppmålinger, selv om det tross alt bare var minimale skader på de involverte. Jeg glemte å spørre hver pasasjer, ja. Jeg bare så at alle var like hel og gikk ut fra at alle var ok siden det gikk så bra med meg som det faktisk gjorde.

 

Jeg spurte mine pasasjerer, som er min alder, om hva jeg skulle gjøre. Ingen visste noe særlig. Vi visste ikke om bilen skulle stå der den var eller hva. Det er såklart lett for dere å tenke dere til at "Selvfølgelig må man gjøre ditten og datten ut fra det du forteller", men det er ikke like lett når man havner oppi det. Når føreren av sementbilen sa at jeg måtte prøve å starte bilen og få den av veien skjønte jeg jo at det var en selvfølgelighet, men ikke før han sa det.

 

Det var en smell i 60 km/t der alle kom uskadet fra det og bilen kunne kjøres de meter det var til en parkeringsplass.

Jeg er n00b.

------------------------------------------

Insty kjører nå Nissan 100 NX '91

Insty har hatt Peugeot 405 '94 [Krasjet]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at jeg trengte krisehjelp. Jeg sier at jeg trengte rådføring om hva jeg skulle gjøre og hvem jeg skulle ringe.

Og det var pluttselig annsvaret til tilfeldige fobipasserende?

 

Utover det sier jeg at man etter en bilulykke kan ha fått psykiske plager eller en psykisk knekk.

En liten bulk i egoet, når det gjelder bilkjøring er bare sunt. Se det på denne måten, du har lært en viktig lekse om bilkjøring, og kun ødelagt en bil i prosessen.

 

I alle fall når JEG ble så desorientert som jeg ble. Jeg visste ikke om jeg skulle ringe politiet, jeg viste ikke om jeg skulle prøve å flytte bilen, jeg viste ikke om jeg skulle prøve å finne varseltrekant, jeg visste ikke om jeg skulle ringe til noen angående skiltet jeg kjørte ned, og jeg visste ikke om pasasjerene mine var ok.

Som betyr at du ikke fulgte godt nok med i den teoretiske undervisningen.

Politiet kobles kun inn når det har vært personskader. Er alle i bilen ved bevisthet, og ingen klager på smertes, så kan du vel regne med at ting gikk bra.

 

 

 

Jeg sto utenfor og viftet med armene og prøvde å skaffe hjelp, men ingen stoppet. Det er en vesentlig forskjell på det, og en bil som blinker ut til siden hvor man ikke legger merke til at den er bulket. Jeg har enda ikke havnet utfor en slik mistenkelig situasjon, jeg har jo bare hatt lappen i to uker.

 

Selvsagt hadde det vært hyggelig om noen stoppet, men som det har vært diskutert til døde i tråden her, så var ingen pliktig til det.

Videre, hva ville du egentlig at den som stoppet skulle gjøre? Gi deg en klem og ringe falken for deg?

 

Dette er snakk om en bil som kondemneres (faktisk), en front som ble godt trykket inn, en bil som havnet oppå en trafikkøy og kjørte ned et skilt. Det er ikke snakk om en liten bulk som kan rettes på.

 

Nåja, en ny støtfanger, panser, radiator og diverse metall i trynet, så er bilen sikkert god som en ikke-ny bil kan være. Klart verkstedregningen kan overstige bilens listepris, men det betyr ikke at den ikke kan fikses med en delebil og noen timer arbeid.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det var pluttselig annsvaret til tilfeldige fobipasserende?

 

 

En liten bulk i egoet, når det gjelder bilkjøring er bare sunt. Se det på denne måten, du har lært en viktig lekse om bilkjøring, og kun ødelagt en bil i prosessen.

 

 

Som betyr at du ikke fulgte godt nok med i den teoretiske undervisningen.

Politiet kobles kun inn når det har vært personskader. Er alle i bilen ved bevisthet, og ingen klager på smertes, så kan du vel regne med at ting gikk bra.

 

 

 

 

 

Selvsagt hadde det vært hyggelig om noen stoppet, men som det har vært diskutert til døde i tråden her, så var ingen pliktig til det.

Videre, hva ville du egentlig at den som stoppet skulle gjøre? Gi deg en klem og ringe falken for deg?

 

 

 

Nåja, en ny støtfanger, panser, radiator og diverse metall i trynet, så er bilen sikkert god som en ikke-ny bil kan være. Klart verkstedregningen kan overstige bilens listepris, men det betyr ikke at den ikke kan fikses med en delebil og noen timer arbeid.

 

Jeg skal ikke krisemaksimere denne krasjen, men da må dere ikke bagatellisere det heller. Jeg sier ikke at ANSVARET var på tilfeldig forbipasserende, men jeg vurderte situasjonen som om jeg trengte hjelp og rådføring, en hjelpende hånd om hva jeg skulle gjøre, og så lenge jeg følte det, så har tilfeldig forbipasserende plikt til å stoppe. Spesielt når jeg står utenfor og prøver febrilsk å få hjelp. Når jeg sto der og viftet med armene, kunne jeg vel viftet med armene fordi en kompiss hadde fått en smell i hodet, var bevisstløs og blødde? Who knows? Alt i alt var ikke krasjen verdens verste.

 

Jeg fulgte godt med på den teoretiske undervisningen, og ikke et ORD ble nevnt om jeg utførte skade på skilt som sto langs veien. Det var derfor jeg tenkte at kanskje bilen skulle stå der den var. Jeg visste ikke om det var kriminelt å kjøre ned et skilt (altså, missforstå meg rett: Det er jo ikke sidestilt med et bankran uansett). Jeg visste ikke hvem jeg skulle ringe om det skiltet og så videre.

 

Det gjennomlyses av innlegget ditt at du er nesten provosert over mine påstander om at folk absolutt skulle stoppet når jeg viftet med armene, og det blir så tåpelig at du sier at de skulle gitt meg en klem, men JA! Jeg kunne trengt en person eller to som bare spurte: "Går det bra med deg?", "Er alle OK?". Videre har jeg sagt at jeg faen ikke trengte en klem, men rådføring om hva neste steg skulle være. Jeg visste jo ikke så mye.

 

Ut fra vegtrafikkloven skal folk hjelpe om det er nødvendig, og for meg var det faktisk veldig nødvendig, noe man straks kunne gjenkjenne ved bruk av nødlys og at jeg viftet med armene. Folk stoppet ikke, og har derved brutt vegtrafikkloven. Vel og bra at alt gikk bra med folk, men jeg trengte hjelp fra andre, jeg brukte nødlys og jeg viftet med armene. Hvem kunne se at ingen var bevisstløs? Det er særdeles forskjell på dét, og å tilfeldigvis kjøre forbi en bil som står ut mot veien. Hadde jeg visst nøyaktig hva jeg skulle gjøre, så hadde ikke folk trengt å hjelpe meg og kunne kjørt videre. Derimot ga jeg såpass bra tegn til folk at folk kunne lurt på om det sto på liv og død på en av pasasjerene. Alt i alt var reaksjonen min i går en overreaksjon med at jeg febrilsk skulle ha hjelp fra forbipasserende, og det jeg reagerer på er at folk ikke stopper når jeg ga så bra signal som jeg ga om at jeg trengte hjelp. Det er så mye lettere å spørre folk på ulykkesstedet om hva jeg skal gjøre, istedet for å ringe foreldre på jobb som muligens ikke har tid og lignende. Saken er at i går så trengte jeg hjelp (selv om vi alle er enig om at det ikke var snakk om så veldig mye hjelp), og i dét jeg gir tegn om at jeg trenger hjelp, er folk pliktet til å stoppe.

Jeg er n00b.

------------------------------------------

Insty kjører nå Nissan 100 NX '91

Insty har hatt Peugeot 405 '94 [Krasjet]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du burde roe ned litt.

 

Og nei, det er ingen unnskyldning for å ikke stoppe. Man skal jo forsikre seg at vedkommende er ikke skadet, eller kanskje noen lå på baksetet som var skadet.

 

1) Jeg er fullstendig rolig. Overalt, alltid.

 

2) Nå gidder jeg snart ikke å si det flere ganger, men kravet iht Vtrl § 12 er altså at man skal stoppe dersom det er "nødvendig". Så lenge føreren står på beina, bilen er uskadd, det ligger ingen skadde rundt omkring osv, er det ingen grunn til å stoppe. Det kan jo hende at han har stoppa for å pisse eller ta en telefon, for crying out loud :) Det er tydeligvis mange voktere av (dobbelt)moralens høyborg her, men jeg er villig til å vedde ræva mi på at det ikke er eneste jævel her inne som stopper hver jævla gang de ser en bil som står i vegkaten.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra vegtrafikkloven skal folk hjelpe om det er nødvendig, og for meg var det faktisk veldig nødvendig, noe man straks kunne gjenkjenne ved bruk av nødlys og at jeg viftet med armene. Folk stoppet ikke, og har derved brutt vegtrafikkloven.

 

Dersom dette var tilfelle, er jeg helt enig med deg. Dessverre er det svært vanskelig å få dem dømt for det, med mindre du har tatt skiltnummeret og har vitner...:(

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jeg en type som vifter med armene uten noen form for kjøretøy, så stopper jeg og ruller ned vinduet for å sjekke at alt er bra.

 

Og som insty har sagt, så var jo bilen hans bulka på panseret, blinklysa var på. Ingen unnskyldning for å ikke stoppe etter min mening.

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn, endelig fikk jeg frem det jeg ville. Jeg har tatt meg altfor dårlig tid til postene her inne, de har blitt vekkprioritert pga jobb, eksamen og lignende og skrevet i full fart. Endelig møter jeg forståelse, føler jeg.

 

Poenget mitt er ikke at jeg er så forbanna viktig eller at folk skal stryke meg på ryggen. Poenget mitt er at jeg glatt kan innse at jeg overreagerte med min tegngivning til andre medtrafikkanter i går, men likevel var det ingen som stoppet, og det kunne endt katastrofalt. Jeg vet ikke hvor vanlig det er å pisse på trafikkøyer mens man parkerer oppå en, men det er tydeligvis ikke et ukjent fenomen, Juristen? :P

 

I går så trengte jeg kun enkel rådgivning om hva jeg skulle gjøre. Folk kan si hva som helst om at det burde jeg vite, men det er ikke så lett når man står midt oppi det hele. Men selv enkel rådgivning karakteriseres som "hjelp", derav var andre medtrafikkanter pliktet til å stoppe når jeg ga så mye tegn som jeg gjorde.

 

Behandlingen jeg fikk fra andre medtrafikkanter var under enhver kritikk! Og det sier jeg ikke for å være kjepphøy eller noe.

Jeg er n00b.

------------------------------------------

Insty kjører nå Nissan 100 NX '91

Insty har hatt Peugeot 405 '94 [Krasjet]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor vanlig det er å pisse på trafikkøyer mens man parkerer oppå en, men det er tydeligvis ikke et ukjent fenomen, Juristen? :P

 

Hehe... Festlig ;) Nevner i den anledning at jeg MULIGENS uttalte meg på mer generelt grunnlag, og dette var myntet på alle de som (påstår at de) alltid stopper når de ser en bil i vegkanten, og ikke direkte mot deg eller dine innlegg... Men morsomt var det likevel :)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt er ikke at jeg er så forbanna viktig eller at folk skal stryke meg på ryggen. Poenget mitt er at jeg glatt kan innse at jeg overreagerte med min tegngivning til andre medtrafikkanter i går, men likevel var det ingen som stoppet, og det kunne endt katastrofalt.

Katastrofalt?

 

I går så trengte jeg kun enkel rådgivning om hva jeg skulle gjøre. Folk kan si hva som helst om at det burde jeg vite, men det er ikke så lett når man står midt oppi det hele. Men selv enkel rådgivning karakteriseres som "hjelp", derav var andre medtrafikkanter pliktet til å stoppe når jeg ga så mye tegn som jeg gjorde.

Nei, man er pliktig til å hjelpe hvis noen er skadet. Ikke å konsultere. Dessuten, du som er fersk ut fra kjøreskolen, burde være den som er mest komptente på området.

 

Og hadde noen prestert å lande bilen sin på en trafikkøy, for å så hoppe ut å vifte som gal med armene, så hadde jeg antatt at vedkommende var ruset på noe og styrt unna.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går så trengte jeg kun enkel rådgivning om hva jeg skulle gjøre. Folk kan si hva som helst om at det burde jeg vite, men det er ikke så lett når man står midt oppi det hele. Men selv enkel rådgivning karakteriseres som "hjelp", derav var andre medtrafikkanter pliktet til å stoppe når jeg ga så mye tegn som jeg gjorde.

 

Det første du gjør når du ser at alle har det bra er at du tenner en røyk å tenker gjennom situasjonen:) Jeg hadde hvertfall gitt deg en om jeg hadde stoppet og vært der:)

VW Polo 1996 1.4SOLGT

Audi A6 2001 2,5QTDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvfølgelig kunne det i en gitt situasjon endt katastrofalt om ingen stoppet og en kompiss var bevisstløs og hadde slått hodet i krasjen.

 

Trykk

 

Nå er jeg ikke verdens beste til å tegne i paint, men det var noenlunde sånn situasjonen så ut. Rundkjøringene i rogaland er ganske små. Jeg skulle ta en høyresving men havnet rett frem, opp på trafikkøyen og tok med meg et flette-skilt.

Jeg er n00b.

------------------------------------------

Insty kjører nå Nissan 100 NX '91

Insty har hatt Peugeot 405 '94 [Krasjet]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katastrofalt?

 

 

Nei, man er pliktig til å hjelpe hvis noen er skadet. Ikke å konsultere. Dessuten, du som er fersk ut fra kjøreskolen, burde være den som er mest komptente på området.

 

Og hadde noen prestert å lande bilen sin på en trafikkøy, for å så hoppe ut å vifte som gal med armene, så hadde jeg antatt at vedkommende var ruset på noe og styrt unna.

hvis du virkelig skal dra den så langt, kan du fortelle meg hvordan du ser om noen er skadet eller ikke? for alt du vet kunne de tre andre ligget bevisstløse bake? ikke unnskyld situasjonen på noen måter

VW Polo 1996 1.4SOLGT

Audi A6 2001 2,5QTDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår