Gå til innhold

Høyt tomgangsturtall

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en 1979 Park Avenue, som har fått en 1990 350 TBI -transplantasjon.

 

Når jeg først fikk den var det problemer med ujevn og lav tomgang, slik at motor stoppet lett. Jeg byttet alt av tenningsdeler, IAC med mer. Etter dette har det gradvis gått over til å bli slik at motor har meget høyt tomgangsturtall, spesielt når den er varm. Vi snakker over 2000 rpm.

 

Jeg har kjørt lengre turer slik at den nye IAC skulle få nullstilt seg, slik manualen sier.

 

Jeg har sprayet med stargass over alt, finner ingen lekkasjer. TBI pakning er byttet.

 

Pluggene ser ganske normale ut.

 

Jeg frykter jo at det kan være innsugspakningen som lekker et eller annet sted, men ville motor ha gått såpass fint i tilfelle? Den er ganske grei og normal å kjøre med ellers. Har som sagt prøvd med startgass. Men mye peker på at det er vakumlekkasje et sted, har av og til merket at boosteren fungerer dårlig. Boosteren kan imidlertid utelukkes, har prøvd å tette den slangen.

 

Så er det noen som har erfart defekt innsugspakning tidligere, og kan gi meg noen råd der? Gidder liksom ikke plukke fra hverandre alt sammen uten å vite at den er defekt.

68' Camaro SS, 10' Audi A4, 97' BMW 520 iAT **4 SALE**

x92' Volvo 960, 79' Buick Park Avenue, 89' Camaro RS, 75' Corvette, 88' 240, 83' Chev Van, 70' Chevelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blokkerte TBI'n helt nå for å finne vakumlekkasjer, takk for tipset. Jeg fant noen små lekkasjer og motor gikk merkbart bedre etter jeg fikk byttet disse slangene. Og defekt innsugspakning kan definitivt utelukkes - takk og pris. Men fremdeles er tomgangsturtallet meget høyt, tror det er over 3000 rpm faktisk. Det er nødt til å være noe kødd med IAC'n... skal prøve å bytte tilbake til den gamle hvis jeg finner den.

68' Camaro SS, 10' Audi A4, 97' BMW 520 iAT **4 SALE**

x92' Volvo 960, 79' Buick Park Avenue, 89' Camaro RS, 75' Corvette, 88' 240, 83' Chev Van, 70' Chevelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket at gasreglaget på tbi enheten går helt tilbake?

Jeg måtte sette en fjær på min, for å trekke den tilbake, rett å slett en god gammeldags returfjær :-)

 

Jeg går ut ifra at du mener det vanlige gasspådraget, vipping av spjeldene? Det går tilsynelatende helt tilbake, klarer i hvert fall ikke dytte den lenger med kraft.

68' Camaro SS, 10' Audi A4, 97' BMW 520 iAT **4 SALE**

x92' Volvo 960, 79' Buick Park Avenue, 89' Camaro RS, 75' Corvette, 88' 240, 83' Chev Van, 70' Chevelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke uvanlig at spjeldakslingene er slitte og at de suger inn litt luft her.

Mange TBI motorer er programert for unødvendig høy tomgang, men 2-3000 er jo for mye selvsagt.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lov å søke litt på nett :)

 

TBI = Throttle Body Injection

 

Throttle-body injection (called TBI by General Motors and Central Fuel Injection (CFI) by Ford) or single-point injection was introduced in the mid-1980s as a transition technology toward individual port injection. The TBI system injects fuel at the throttle body (the same location where a carburetor introduced fuel). The induction mixture passes through the intake runners like a carburetor system, and is thus labelled a "wet manifold system". The justification for the TBI/CFI phase was low cost. Many of the carburetor's supporting components could be reused such as the air cleaner, intake manifold, and fuel line routing. This postponed the redesign and tooling costs of these components. Most of these components were later redesigned for the next phase of fuel injection's evolution, which is individual port injection, commonly known as MPFI or "multi-point injection". TBI was used extensively on American-made passenger cars and light trucks in the 1980 to 1995 timeframe.

 

Fuel injection - Wikipedia, the free encyclopedia

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ordna seg :)

 

Kun pakningen til IAC som var sprekt. Dro til uten pakning og da gikk motoren perfekt... er ofte ikke rare greiene som skal til når du først finner feilen :p

68' Camaro SS, 10' Audi A4, 97' BMW 520 iAT **4 SALE**

x92' Volvo 960, 79' Buick Park Avenue, 89' Camaro RS, 75' Corvette, 88' 240, 83' Chev Van, 70' Chevelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår