Gå til innhold

Går det an å få montert ventilerte skiver bak på 240?

Ranger emnet


esbandos

Anbefalte innlegg

  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hmm.. Så det går ikke an å få tak i bare ei skive som byttes ut med den orginale for å få det litt på stell baki der? Drømmer om R-bremser en gang, men det er vel ei _god_ stund til det kommer.. Derfor jeg ville gjøre en light upgrade av bremsene..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vel vært det enkleste slik du sa as racing, men det aller enkleste er jo å få tak i noe slik at man slipper ombygging.. Noe jeg hadde håpet på..

 

Hva ligger de bremsene du sa,Aceofspades på i pris da?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo bruke ventilerte skiver fra framme bak å få tak i en kaliper med håndbrekkvaieruttak fra ford el. audi å lage seg en brakett!!!!!

Det hadde jo vært det enkleste...

 

Å få klemt en bakbremskaliper over ei ventilert skive kan være vanskelig. Den er jo gjerne 10 mm tykkere eller deromkring.

 

Kanskje man heller bør se på frambremser fra gammel Saab med håndbrekk foran? Regner med at også Saab hadde ventilerte skiver foran.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var ikke så dum reodor.. Noen som kan bekrefte/avkrefte at saab hadde ventilerte skiver foran på modellene med handbrekk foran? Hadde dem handbrekk i bremsekaliperen, eller var det egne bremsesko?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke, så går det muligens å bruke navet med båndbrekktrommelen fra orginal skive, og bytte ut på en ventilert skive. Skru dette sammen som en "ekte" race skive. For å få til kalipperen, så går det å klyve disse, og lage en spacer tilsvarende den økte skivetykkelsen. Mye arbeid men....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vel vært det enkleste slik du sa as racing, men det aller enkleste er jo å få tak i noe slik at man slipper ombygging.. Noe jeg hadde håpet på..

 

Hva ligger de bremsene du sa,Aceofspades på i pris da?

 

Blir jo fort noen kroner sef. som det alltid blir! :)

 

Du får nesten sjekke litt rundt selv!

 

Men uansett liten vits i å oppgradere bremsene bak uten å gjøre det samme foran.

Er jo frambremsene man begynner med normalt sett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Den ide'en til GMV var heller ikke dum..

 

Uansett, planen i det hele tatt var å oppgradere bremsene på bilen. Lettest og billigst mulig.. Derfor jeg tenkte på ventilerte skiver bak.

 

Foran er det jo greit, der kan man jo bare bytte til ventilerte skiver.. Noe jeg allerede har gjort..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til de bremsene du har foran som fortsatt "bare" er std. GLT/Turbo,så er bremsene bak på 240 de samme på alle bortsett fra om det er ATE eller Girling kaliper..

 

Så det spørs om det har så mye for seg å oppgradere dem da..

 

Siden det er en viss tankegang bak de bremsene som volvo har satt dit org. så blir det litt dumt med for "bra" bakbremser i forhold til foran.

Da må du jo ha mulighet for å justere og vitsen forsvinner

Siden det normalt sett er når man har litt for mye bremser foran man justerer..

 

Og skal man først bygge om så hadde jeg gått for større bremser både foran og bak.

Siden det er litt jobb uansett!

 

 

Hadde heller funnet ut hva jeg trengte og hva som kan passe og oppgradert fram og bak samtidig..

 

Eller gå for noe oppgradert som er laget for 240..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hatt saab for mange år siden, mener at det var ventilerte på min, men at en kompis hadde en 99 med solide skiver. så må nok kikke litt!

 

få tak i noen kalippere fra en bil med mer effekt, f.eks en bmw 540 eller noe sånt (500,- pr stk) å sett foran, samt en bromsvåg, så blir det sikkert greit. hva bt sier får være en annen sak. en det er jo omågjøre å kjenne en som driver bilverksted med eu, ser det greit ut er det gull...

 

eneste utingen med saabkalippere er at de må renoveres omtrent hvert år, da de kjerver styggfort!

biler jeg har: 945(-95), 2 x 245(-85,-88)

biler jeg har hatt: astra, 242, 2x 245, 3x boble, 2 x saab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Saab 99 og 900 har vel håndbrekk foran..

 

Og på 99/900 turboutgavene er det vel ventilert.

 

Muligens på de med største N/A inj. motoren også.

 

Tviler litt på at man får 540 kaliper til 500 pr. stk. og de vokser vel ikke på trær brukt!

 

Er vel lite å hente på å sette Bmw kaliper på org. 240 skiver da, siden kaliperene til Volvo er 4-stempla og har ganske stor bremsekloss org.!

 

Adapterplate må jo lages til uansett ved skifte av kaliper, så da er det vel like greit å slenge på den største bremseskiva den aktuelle kaliperen passer til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hatt saab for mange år siden, mener at det var ventilerte på min, men at en kompis hadde en 99 med solide skiver. så må nok kikke litt!

 

få tak i noen kalippere fra en bil med mer effekt, f.eks en bmw 540 eller noe sånt (500,- pr stk) å sett foran, samt en bromsvåg, så blir det sikkert greit. hva bt sier får være en annen sak. en det er jo omågjøre å kjenne en som driver bilverksted med eu, ser det greit ut er det gull...

 

eneste utingen med saabkalippere er at de må renoveres omtrent hvert år, da de kjerver styggfort!

 

Det er mulig det lar seg gjøre å kombinere Saab skive og Volvo kaliper.

 

Men nå skal jeg presentere den optimale løsningen for dere. Den heter S60R/V70R...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig det lar seg gjøre å kombinere Saab skive og Volvo kaliper.

 

Men nå skal jeg presentere den optimale løsningen for dere. Den heter S60R/V70R...

 

Jeg gikk for den optimale løsningen...

 

Men dette handler ikke om meg :)

 

Trådstarter hadde ikke råd til R-bremser nå.

 

Har sett 740 med bakbremser laget av 240 turbokalipere og 850 vent. skiver. men sikkert kål med håndbrekk igjen der da vettu!

 

Burde ikke være umulig å montere 240 kalipere for vent. skiver på saab vent. skiver.

 

Mercedes 500e har vent. bak også, kanskje det hadde vært noe..

 

Skivene er 300x22mm og har samme dim. på håndbrekk skoene som 240

 

Problemet er boltsirkel og innpress, men det går vel skru seg rundt.. :) Evt. bruke kun kaliperene og andre mer egnede skiver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår