Gå til innhold

Ungdommer skal ikke få lov til å kjøre om natten!

Ranger emnet


eXNCCC

Anbefalte innlegg

Alt går an i potetlandet Norge! Jippii!!!

 

Er vel bedre å innføre bedre trafikk opplæring. Støtter også DevilsTower's forslag om økt kjøreopplæring på bane i regi av staten. Burde innført flere obligatoriske kjøretimer, samt maks pris på føreropplæringen. Dette hadde nok fått ulykkes statistikken ned like mye som kjøreforbud om natten...

_______________________________________________

x '86 Honda Accord 2.0EX

- '97 Opel Vectra 2.0DI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tja.. Canada bruker vel no lignende. Reduserte ulykker med 50% i denne gruppen så mulig mange føler seg snytt, men statistisk så fungerer dette bedre en det fleste andre forslag de har kommet med.

 

Og.. å blande veistandard inn i denne diskusjonen er bare tull. Har ikke noe med ulykkene å gjøre

 

Mvh

 

Canada så begynner de å kjøre når de er 16. Og veistandarden har ingenting med ulykker å gjøre, mista mor di deg i bakken som barn eller??

 

bullshit

Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow.

James Dean

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skylder på dårlige veier..... De er ikke skyld i noenting! Det er de som kjører på de som om det skulle vært svenske veier det er noe galt med!!!!

 

Var synd med den golfen :( Trist når sånne ulykker skjer, men tror ikke det vil bedres om man forbyr nattkjøring.

Mvh Tore

VW Golf II Vr6 prosjekt

VW 411 variant: Fram i lyset etter golfen =)

79' Golf LD, søndagsbil

VACN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"førerkort "BB" når man har fylt 16, ikke lov til å kjøre med folk og ikke om natten.

Førerkort "B" når man har fylt 18"

 

Er litt for enkelt å si at ulykkene skyldes "veistandard".

Er veien dårlig, så slakker man på gassen,

man justerer fart etter forhold.

Nei, her er nok erfaringen problemet.

 

Noen som er enige?

Seat Leon 1.9 TDI PD

Chevrolet Tahoe SC x

VW Corrado G60 x

Audi 80 x

Jetta GTI x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne ideen har vel vert foreslått før. Utrolig at dei klarer å komme på så mange idiotiske ideer asså. Det vil alltid forekomme ulykker, om det er god eller dårlig vei, gradert førerkort eller om bare dei mellom 40-60år fikk kjøre bil.

Er trist når det skjer ulykker som denne, men vi kan jo ikkje forby alt som ikkje er ulykkes- og risikofritt. (i Norge kan vi:()

 

dei viktig poeng som kom fram i den artikkelen var jo at ungdommer har dårligare råd og kjører dei dårligaste og minst trafikksikre bilene. Og at det måtte ein endring i avgiftspolitikken til for å ordne på den saken. Sånn at alle kunne kjørt i moderne, trafikksikre og miljøvennlige biler.

 

Hadde sikkert som sagt, også hjelpt med meir, lengre og bedre opplæring, men då må førerkortet bli billigare og kanskje til og med lagdt teorien inn i skulen året før du ska ta lappen.

 

Håper for all del at dette ikkje kommer til å bli satt i verk, vertfall ikkje før etter april 2008:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Canada bruker vel no lignende. Reduserte ulykker med 50% i denne gruppen så mulig mange føler seg snytt, men statistisk så fungerer dette bedre en det fleste andre forslag de har kommet med.

 

Mvh

 

Men dette gjelder vel også 16-åringer og ikke 18-åringer, eller? Det burde vel være enten eller, typisk norsk egentlig å si at "vi henter inspirasjon fra utlandet, men gjør det strengere samtidig".

Jeg lurer forresten litt på hva som har høyest ulykkesfrekvens, la 16-åringer kjøre bil på dagtid, eller ikke la ungdommene sette seg bak rattet før de er 18 og kjøre dag eller natt som de vil :)

Med "denne gruppen", er dette 16-18 åringer, eller gjelder dette 16-25 (eller noe rundt der)? Spørsmålet er jo om de kjører like dust når de blir 18 og kan kjøre om natten. Så da spørs det jo igjen om ikke systemet vi har nå om at man ikke har restriksjoner på førerkort, men til gjengjeld må ta det når man er 18, fungerer bedre.

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne ideen har vel vert foreslått før. Utrolig at dei klarer å komme på så mange idiotiske ideer asså. Det vil alltid forekomme ulykker, om det er god eller dårlig vei, gradert førerkort eller om bare dei mellom 40-60år fikk kjøre bil.

Er trist når det skjer ulykker som denne, men vi kan jo ikkje forby alt som ikkje er ulykkes- og risikofritt. (i Norge kan vi:()

 

dei viktig poeng som kom fram i den artikkelen var jo at ungdommer har dårligare råd og kjører dei dårligaste og minst trafikksikre bilene. Og at det måtte ein endring i avgiftspolitikken til for å ordne på den saken. Sånn at alle kunne kjørt i moderne, trafikksikre og miljøvennlige biler.

 

Hadde sikkert som sagt, også hjelpt med meir, lengre og bedre opplæring, men då må førerkortet bli billigare og kanskje til og med lagdt teorien inn i skulen året før du ska ta lappen.

 

Håper for all del at dette ikkje kommer til å bli satt i verk, vertfall ikkje før etter april 2008:P

 

joo-jaa....forsåvidt ganske enig på alle punkter.

En bil som er sikker, og er moderne, vil garantert hjelpe deg i nødens stund når det virkelig hjelper, helt klart!

Men det hjelper ikke når man står på gassen til enhver tid og endelig har fått lappen.

 

Har hatt sertifikatet i over 5 år nå. har riktignok opplevd en del på veien...Men er like forsiktig og skeptisk hver gang jeg skal ut på glatt og sleipt føre.

Seat Leon 1.9 TDI PD

Chevrolet Tahoe SC x

VW Corrado G60 x

Audi 80 x

Jetta GTI x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alt å si.. det er vel da ting hender

 

Mvh

 

så du vil si at om natta så grisekjører du mer en om dagen?

 

VIl nå si at jeg trur en større % skjer under mørkets fall men det har ikkeno med at det er mørkt å gjøre.

 

Det har noe å gjøre med livs stilen til "rånerne" og dem fleste jobber på dagen.

Jeg er ny, men alle må vel begynne et sted. Litt sent ute men det har jeg alltid vært. Annet en på skolebenken men der sov jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir sikker skutt her inne nå men må faktisk si meg litt enig. Husker godt hvordan det var selv. Og så fort man fikk noen inn i bilen så skulle man tøffe seg. Trår gjerne litt ekstra på gassen og det er ikke alltid man har englevakt selv om jeg hadde det oftere enn jeg tør tenke på. På kvelden er det færre bilister på veien og det er lettere å tråkke på da veien foran deg er tom.

 

 

Til syvende og sist er dette ett siste mulighets prosjekt fra min side. Ville mye heller sett att opplæringen blir bedere og at ungdom hadde større/bedere muligheter til å lære seg å kjære bil men siden vi bor i norge og vi heller skal sende penger ut av landet i U-hjelp enn å feie bort dritten fra egen dør så er vel dette det det ender med uheldigvis for ungdommen.

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så du vil si at om natta så grisekjører du mer en om dagen?

 

VIl nå si at jeg trur en større % skjer under mørkets fall men det har ikkeno med at det er mørkt å gjøre.

 

Det har noe å gjøre med livs stilen til "rånerne" og dem fleste jobber på dagen.

 

 

Jeg tror ingen ting egentlig. Jeg leser bare avisen. 90 % av ulykkene skjer på kveld/natt og 50% av disse har 3 eller flere personer i bilen. Husker selv når jeg selv var "ung". Når det er "mindre" biler på veien så kjører man hardere. Når det er flere i bilen presser de sjåføren til å tøffe seg. Er ikke noen rakettforskning. Tallene viser klart hvorfor en slik regel kutter ulykkene 50%. De som er unge idag og ikke forstår hvorfor vil forstå dette da de selv blir eldre og husker sin "ungdom"

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Order deg. Hvorfor heller ikke gi oss en større sjanse til å tilegne oss kontroll og erfaring ved mer banekjøring arrangert av politiet / Statens Vegvesen? Det er jo et mye bedre forslag enn det der.

 

Enig, vi har jo obligatorisk glattkjøring. Hva med obligatorisk banekjøring og unnamanøver og bilkontroll kjøring?

Spiller det egentlig noen rolle om en ungdom kræsjer om natta eller om han kræsjer på dagen?

- 85 Toyota Levin AE86 - F20C

- 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår