Gå til innhold

Vurderer å kjøpe Audi A6

Ranger emnet


pantera

Anbefalte innlegg

Hei

Vurderer å bytte ut SLK'n med en bil med noe bedre plass, og kunne i tillegg tenke meg 4-hjulstrekk. Førstevalget blir da Audi A6.

 

Har kikka litt på 2,4 V6 Quattro og 2,5 TDi Quattro, begge er 2001-modeller, men har hørt at det er en del problemer med 2,5 TDi.

 

Men hva med 2.4 litern? Noe man bør kikke spesielt etter på denne?

 

 

mvh

Pantera

'07 Citroén C4 1.6 HDi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2.5 tdi kan bli en smell økonomisk om du er uheldig. Du må regne med Høye vedlikeholdsutgiter, og en liten formue på å bytte regreim når den tid kommer. I tillegg er de ganske kostbare i innkjøp.

 

Kammene er en svakhet på disse motorene.

 

1.8TQ (evt. med chip) er et alternativ? Skal heller ikke glemme 2.7 Bi-turbo...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg en 1.8T ava for ikke lenge siden. Etter chip synes jeg denne går veeldig bra. En kamerat som kjører en E300 TDT til vanlig synes at min drar bedre faktisk....

(190hk / 290nm) Manuellkasse da, har mistanke om at tiptronic kassene drar veldig mye hester.

Audi A6 1.8TQ 1998

Audi A6 1.8T 1998 - Til salgs!!

Audi A4 1.8 1997 - solgt

Audi 80 1.8E 1987 - solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vurdert Audi a6 2.5 TDI 95-96 mod..

 

er det noen andre ting man bør være oppmerksom på når man skal kjøpe disse bilene, foruten om kammene ?

 

hvordan er forstillingene på disse bilene ? har de problemer med elektronikk osv. takker for allesvar ;)

-::-01 Audi A3 1.8TS-::-

-::-97 Audi A4 1.8 -::-

[x] 96 BMW 316 I[x] (Solgt)

[x] 92 Opel Astra F [x] (solgt)

[x] 87 Nissan Sunny [x](Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal være grei smøring å sjekke kammene på tdi, se gjennom oljepåfyllingshullet ned på kammene, ser de fine ut i tillegg til god service historikk burdte det ikke være noe problem å kjøpe tdien.. Har kjørt en slik en med 180orginale hester, drar endel bedre enn 2.4 har jeg hørt.. Billigere i drift også..

 

Nå er det vel 170 hk i 2.4-liter'n, eller er jeg helt på bærtur nå? Står ihvertfall 170 i alle annonsene jeg har sett. 170 hk holder i massevis for meg. Kjører maks 15000 km i året, så bensinforbruket er ikke avgjørende. Hva er forbruket på en '01/02 - 2.4 forresten?

 

2.5 tdi kan bli en smell økonomisk om du er uheldig. Du må regne med Høye vedlikeholdsutgiter, og en liten formue på å bytte regreim når den tid kommer. I tillegg er de ganske kostbare i innkjøp.

 

Kammene er en svakhet på disse motorene.

 

1.8TQ (evt. med chip) er et alternativ? Skal heller ikke glemme 2.7 Bi-turbo...

 

Skal ha kombinasjonen Quattro og tiptronic, så det ekskluderer vel 1.8TQ. 2.7 Bi-turbo høres ikke dumt ut, men den blir nok litti dyreste laget.

 

Var det med kammene jeg hadde lest om også, både her og på andre forum. Fikk også intrykk av at det kan bli en dyr affære. Men klart, hvis kammene er byttet, så regner jeg jo med at evt. nye kammer er av bedre kvalitet enn de som blei slitt ut.

 

 

mvh

Pantera

'07 Citroén C4 1.6 HDi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får da tiptronic i 1.8TQ....

 

Forbruket bestemmer du jo i en viss grad selv da, men under 1 liter/mil på blanda kjøring er vel vanskelig å komme... Spørsmål om forbruk er oppskrytt :) Bilen tar vel det den trenger...

 

2.7 biturbo er ikke så mye dyrere enn 2.5 tdi Quattro heller da...tror faktisk at utgiftene er mindre enn på 2.5 tdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får da tiptronic i 1.8TQ....

 

Forbruket bestemmer du jo i en viss grad selv da, men under 1 liter/mil på blanda kjøring er vel vanskelig å komme... Spørsmål om forbruk er oppskrytt :) Bilen tar vel det den trenger...

 

2.7 biturbo er ikke så mye dyrere enn 2.5 tdi Quattro heller da...tror faktisk at utgiftene er mindre enn på 2.5 tdi.

 

Jeg har ikke funnet noen 1.8TQ med tiptronic enda, ihvertfall. Men jeg finner mange uten Quattro, da...

 

2.7 biturbo blei visst endel dyrer å forsikre, ifht 2.4, ihvertfall.

 

Ang. forbruk, så er det vel ikke så mye forskjell fra det jeg er vant til i dag. Skal godt gjøres å komme under litern på mila ved blanda kjøring med SLK'n også. Og den tamme S40 jeg hadde før det, var jo like tørst :)

 

Men det blir nok en 2.4Q, ja...hvis man blir kvitt Merca. Ikke lettsolgt på denne tida av året, så man får se...

 

 

 

Pantera

'07 Citroén C4 1.6 HDi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv nettopp kjøpt en Audi A6 2,4 (165 hk), 2000- mod, quattro og tiptronic som hadde gått 120.000 km. Betalte 166 000 for den og da var den helt strøken. Et eldre ektepar som hadde hatt den de siste 5 årene og hadde vært brukt av kona i huset. Aldri vært verken unger eller dyr i bilen.

 

På langkjøring ligger forbruket på 0,9-1,0 på mila. På småkjøring er det vanskelig å få den under 1,5 på mila og kan enkelte ganger når jeg fyller bensin og regner etter ligge på rundt 1,7 liter pr. mil. Nå skal det sies at jeg kjører med skiboks og aircondition på samtidig som det stort sett dreier seg om korte byturer. Det er jo en tung bil på over 1700 kg, og quattro og automat er vel med på å øke forbruket. Samme bil med 2,5 diesel bruker vel noen desiliter mindre men jeg kjører kun 12.000 km i året så det blir ikke så mye dyrere med bensinutgaven. V6 lyden er jo helt topp da.

 

Av ting du bør sjekke er om regreim og vannpumpe er skiftet ihht til intervallene. Bilen jeg kjøpte hadde nettopp vært inne for service med skifte av drivakselmansjetter og regreim/vannpumpe og forrige eier viste meg regningen som var på 25.000.

 

Sjekk at alle vindusheisene fungerer som de skal og at alle varsellampene i instrumentpanelet tenner og slukker slik de skal når du starter bilen. Det har vært noe tull med hjernen på abs'en på enkelte og det er en kostbar operasjon. Sjekk også bremseklosser og skiver. Selv om de ytterste klossene ser ok ut så skjer mesteparten av slitasjen på innsiden der stempelet i caliperen står. Det er ikke så enkelt å få slike deler uorginalt (biltema og bilextra hadde iallefall ikke) og orginalt koster skiver og klosser 4000 hele rundt. I tillegg kommer arbeid på verksted på ca. 2500. Kontroller ellers at automatkassen fungerer i alle posisjoner og oppfører seg normalt.

 

Jeg har hatt bilen i en måned nå og er storfornøyd. Det er en topp bil å kjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Har selv nettopp kjøpt en Audi A6 2,4 (165 hk), 2000- mod, quattro og tiptronic som hadde gått 120.000 km. Betalte 166 000 for den og da var den helt strøken. Et eldre ektepar som hadde hatt den de siste 5 årene og hadde vært brukt av kona i huset. Aldri vært verken unger eller dyr i bilen.

 

På langkjøring ligger forbruket på 0,9-1,0 på mila. På småkjøring er det vanskelig å få den under 1,5 på mila og kan enkelte ganger når jeg fyller bensin og regner etter ligge på rundt 1,7 liter pr. mil. Nå skal det sies at jeg kjører med skiboks og aircondition på samtidig som det stort sett dreier seg om korte byturer. Det er jo en tung bil på over 1700 kg, og quattro og automat er vel med på å øke forbruket. Samme bil med 2,5 diesel bruker vel noen desiliter mindre men jeg kjører kun 12.000 km i året så det blir ikke så mye dyrere med bensinutgaven. V6 lyden er jo helt topp da.

 

Av ting du bør sjekke er om regreim og vannpumpe er skiftet ihht til intervallene. Bilen jeg kjøpte hadde nettopp vært inne for service med skifte av drivakselmansjetter og regreim/vannpumpe og forrige eier viste meg regningen som var på 25.000.

 

Sjekk at alle vindusheisene fungerer som de skal og at alle varsellampene i instrumentpanelet tenner og slukker slik de skal når du starter bilen. Det har vært noe tull med hjernen på abs'en på enkelte og det er en kostbar operasjon. Sjekk også bremseklosser og skiver. Selv om de ytterste klossene ser ok ut så skjer mesteparten av slitasjen på innsiden der stempelet i caliperen står. Det er ikke så enkelt å få slike deler uorginalt (biltema og bilextra hadde iallefall ikke) og orginalt koster skiver og klosser 4000 hele rundt. I tillegg kommer arbeid på verksted på ca. 2500. Kontroller ellers at automatkassen fungerer i alle posisjoner og oppfører seg normalt.

 

Jeg har hatt bilen i en måned nå og er storfornøyd. Det er en topp bil å kjøre.

 

Jeg kjøpte og nylig min 1999 A6 2.4 (165HK), bilen er gått 91000 som hendholdsvis er veldig lavt til en slik bil. Betalte 149 000Kr for den. Bilen var veldig velholdt og alt av servicer var følgt. Bilen er helt sygt deilig og kjøre, slik komfort finner du ikke i alle biler. Det som er det verste er bensinforbruket som er helt sinnsykt høyt (ligger rundt 1.5 på mila), trodde det var noe galt først. Har blitt litt usikker i etterkant, mtp prisen på bilen. Den var uvanlig billig i forhold til andre. Har hørt at A6 2.4 i serien vårs har svake motorer, men det merkes gjerne ikke før 140 000 - 150 000 km. Har du hørt det? Vet du hva som kan være galt når giringen(automatgasse/tiptronic)nykker?Det skjer veldig sjeldent, og helst når bilen er kald.

 

Ellers er jeg meget fornøyd med bilen, en glede og kjøre.

1999 Audi A6 2.4 Sedan (Type C5, 4B)

1986 VW Golf 1.6 Solgt

1986 BMW 318i Solgt

1986 Peugot 505 Solgt

1984 Ford Sierra 2.0i Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1,5 liter på mila er vel normalt. Samme bil med 2,5 tdi bruker vel rundt liter også? Har en bekjent med en 1,6 Lancer 4x4 som også bruker 1,2 på mila. Ser ikke den helt store økonomiske fordelen med diesel såfremt du ikke kjører veldig mye. De er dyrere i innkjøp, dyrere servicer (regreim skifte f.eks), dyrere forsikring, (IF ville ikke gi motorskadeforsikring til A6 2,5 TDI) literprisen er nesten det samme, 2,5 tdi har et dårlig rykte med svake kammer, mulig det blir påbud med partikkelfilter eller dyrere veiavgift med diesel. Med mine 12000 km i året så er drivstoffkostnaden rundt 5000 høyere enn med dieselutgaven.

 

Hvis du ser i serviceheftet på en av de første sidene som er merket "garantibevis" så står forbruket på ulik kjøremønster oppgitt nederst på siden under forbruksverdier og co2 verdier. I mitt hefte så står det 16,2 på bykjøring, 8,2 på kjøring ved landeveiskjøring (90 km/t?) og et snitt på 11,3. Merk at de oppgitte verdiene er pr 10 mil så del de på 10 for å finne forbruket pr. mil.

 

Fra Oslo til vestlandet (55 mil) så brukte min bil 0,9 på mila.

 

Var ganske rimelig pris du betalte for din bil. Har den ESP (Elektronisk StabilitetsProgram)?

 

Har ikke hørt noe om at dette er svake motorer og hvorfor skulle de bli det ved 140000-150000 km? Nå er det jo ganske tunge biler og med quattro og automat så er de jo ikke akkurat noen racerbiler men det var heller ikke det jeg var på jakt etter. Synes de går ganske bra og er vel oppgitt til 0-100 på litt over 10 sek.

 

Det eneste jeg opplever på min bil er at varsellampen for bremsesystemet sammen med ABS-lampen lyser i tillegg til 3 lydsignaler av og til når jeg starter bilen. Ved å stoppe motoren og starte igjen så er det vekk. Skjer kun på kald motor og når det er kaldt ute så jeg mistenker at det kan være batteriet som har litt for lav spenning for selvsjekk-systemet selv om motoren starter normalt. Har ladet det opp men etter å ha stått ubelastet så viser det kun 12,2 volt og et bra batteri skal vel ligge på rundt 12,7.

 

Når det gjelder rykking i automatkassen så mener jeg å ha lest flere innlegg om dette på ulike forum. Kan det være tid for olje og filterskifte på automakassen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1,5 liter på mila er vel normalt. Samme bil med 2,5 tdi bruker vel rundt liter også? Har en bekjent med en 1,6 Lancer 4x4 som også bruker 1,2 på mila. Ser ikke den helt store økonomiske fordelen med diesel såfremt du ikke kjører veldig mye. De er dyrere i innkjøp, dyrere servicer (regreim skifte f.eks), dyrere forsikring, (IF ville ikke gi motorskadeforsikring til A6 2,5 TDI) literprisen er nesten det samme, 2,5 tdi har et dårlig rykte med svake kammer, mulig det blir påbud med partikkelfilter eller dyrere veiavgift med diesel. Med mine 12000 km i året så er drivstoffkostnaden rundt 5000 høyere enn med dieselutgaven.

 

Hvis du ser i serviceheftet på en av de første sidene som er merket "garantibevis" så står forbruket på ulik kjøremønster oppgitt nederst på siden under forbruksverdier og co2 verdier. I mitt hefte så står det 16,2 på bykjøring, 8,2 på kjøring ved landeveiskjøring (90 km/t?) og et snitt på 11,3. Merk at de oppgitte verdiene er pr 10 mil så del de på 10 for å finne forbruket pr. mil.

 

Fra Oslo til vestlandet (55 mil) så brukte min bil 0,9 på mila.

 

Var ganske rimelig pris du betalte for din bil. Har den ESP (Elektronisk StabilitetsProgram)?

 

Har ikke hørt noe om at dette er svake motorer og hvorfor skulle de bli det ved 140000-150000 km? Nå er det jo ganske tunge biler og med quattro og automat så er de jo ikke akkurat noen racerbiler men det var heller ikke det jeg var på jakt etter. Synes de går ganske bra og er vel oppgitt til 0-100 på litt over 10 sek.

 

Det eneste jeg opplever på min bil er at varsellampen for bremsesystemet sammen med ABS-lampen lyser i tillegg til 3 lydsignaler av og til når jeg starter bilen. Ved å stoppe motoren og starte igjen så er det vekk. Skjer kun på kald motor og når det er kaldt ute så jeg mistenker at det kan være batteriet som har litt for lav spenning for selvsjekk-systemet selv om motoren starter normalt. Har ladet det opp men etter å ha stått ubelastet så viser det kun 12,2 volt og et bra batteri skal vel ligge på rundt 12,7.

 

Når det gjelder rykking i automatkassen så mener jeg å ha lest flere innlegg om dette på ulike forum. Kan det være tid for olje og filterskifte på automakassen?

 

Bilen har ikke ESP nei, kom kun med ABS og antispinn. Har lest i sevice heftet og der stod det 1.5L på bykjøring/kjipp kjapp kjøring, 0.76L på langkjøring (90km/t), og rett i overkant av 1L på gjennomsnittet. Nå har jo jeg bare kjørt kjipp kjapp kjøring og testa ut bilen litt, og det er jo da drikker mest suppe kan man si. Merker og at bensinmåleren ikke helt klarer og synkronisere seg riktig til tider mtp baller o.l. Jeg bruker heller telleren i instrumentbordet og bensinmåleren sekundært. Det med nykking i gira en sjelden gang har jeg og en sterk magefølelse av olje og filter skift.

 

Bilen er nå ikke noe racer bil nei, men den drar godt nok altså. Den drar jo "nesten" like godt i oppoverbakker som på flata. Jeg skal nå chippe bilen min, sette inn K N koningsfilter og effektanlegg. Da ligger jeg rundt gode 200HK med fet lyd :)

1999 Audi A6 2.4 Sedan (Type C5, 4B)

1986 VW Golf 1.6 Solgt

1986 BMW 318i Solgt

1986 Peugot 505 Solgt

1984 Ford Sierra 2.0i Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensinmåleren på min bil er også litt usynkronisert. Kan fylle full tank og måleren kan da plutselig vise mellom 3 kvart og full for så vandre litt frem og tilbake i perioder. Den kan vise mellom 3 kvart og full for neste gang jeg ser etter vise helt full tank.

 

Vurderte denne chippen power chip til audi a6| FINN torget men er litt usikker på om den funker. I tillegg må det loddes last ledninger. Noen som har erfaringer synspunkter på denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

:hide ÅÅÅÅ Så eg som kjøpte meg en 1998 mod audi a6 2,5 tdi gått 184 000 kan kansje få ein smell med motoren å deise kammane ??????

 

bilens service intervallar va gjennonmført og hadde ett veldi fint servicekort

 

har ikke fått den hjemm enda skal få den iløpet av 14 dager kjøpte den av en forhandler på sirevåg. Må vell være noe slags garanti ved kjøp av forhandler ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår