Gå til innhold

Vikeplikt fra innkjørsel til enveiskjørt gate?

Ranger emnet


Insty

Anbefalte innlegg

Det er ikke noe å diskutere ;) Han vil få forelegg for å ha kjørt mot enveiskjørt gate, men du vil sitte igjen med skylda ved en kollisjon.

 

Dine foreldres vurdering er gal. Den enveiskjørte gaten er selvsagt åpen for alminnelig ferdsel, så deres konklusjon er bare bambus. Men det var jo et godt forsøk ;) For øvrig spiller det (dessverre) ingen rolle hva dine foreldre mener heller, ettersom forsikringsselskapet gir en endeløst lang faen i akkurat dét...

 

Det faktum at man kan "misbruke" dem som ikke overholder vikeplikta for å få nye bildeler osv er ikke enesteående i dette tilfellet, det gjelder jo i alle kryss der noen har vikeplikt for andre, så det er overhodet ikke et brukbart argument.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe å diskutere ;) Han vil få forelegg for å ha kjørt mot enveiskjørt gate, men du vil sitte igjen med skylda ved en kollisjon.

 

Dine foreldres vurdering er gal. Den enveiskjørte gaten er selvsagt åpen for alminnelig ferdsel, så deres konklusjon er bare bambus. Men det var jo et godt forsøk ;) For øvrig spiller det (dessverre) ingen rolle hva dine foreldre mener heller, ettersom forsikringsselskapet gir en endeløst lang faen i akkurat dét...

 

Det faktum at man kan "misbruke" dem som ikke overholder vikeplikta for å få nye bildeler osv er ikke enesteående i dette tilfellet, det gjelder jo i alle kryss der noen har vikeplikt for andre, så det er overhodet ikke et brukbart argument.

 

JAU. jeg tror deg. Men hvordan kan man overbevise dem ? ;P

Jeg viste dem vikeplikt regelen. viste dem tilogmed dette forumet. Men dem tror dere ikke :<.

Jeg er ny, men alle må vel begynne et sted. Litt sent ute men det har jeg alltid vært. Annet en på skolebenken men der sov jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JAU. jeg tror deg. Men hvordan kan man overbevise dem ? ;P

Jeg viste dem vikeplikt regelen. viste dem tilogmed dette forumet. Men dem tror dere ikke :<.

 

Spørsmålet er vel heller hvordan de kan overbevise deg om at de har rett, ikke motsatt... Trafikkreglene ligger jo der, hvordan kan de motsi dem eller tillegge dem en annen betydning enn de har? En enveiskjørt gate er åpen for alminnelig ferdsel, så det er ikke noe å diskutere.

 

Hvorfor skal du egentlig overbevise dem? :) Kan de ikke få leve i sin egen lille verden og tro hva de vil? Hehe...

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er vel heller hvordan de kan overbevise deg om at de har rett, ikke motsatt... Trafikkreglene ligger jo der, hvordan kan de motsi dem eller tillegge dem en annen betydning enn de har? En enveiskjørt gate er åpen for alminnelig ferdsel, så det er ikke noe å diskutere.

 

Hvorfor skal du egentlig overbevise dem? :) Kan de ikke få leve i sin egen lille verden og tro hva de vil? Hehe...

 

det dem har sagt at jeg ikke får lov til i 19 år nå ;/

Jeg er ny, men alle må vel begynne et sted. Litt sent ute men det har jeg alltid vært. Annet en på skolebenken men der sov jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det faktum at man kan "misbruke" dem som ikke overholder vikeplikta for å få nye bildeler osv er ikke enesteående i dette tilfellet, det gjelder jo i alle kryss der noen har vikeplikt for andre, så det er overhodet ikke et brukbart argument.

 

Såklart ikke, men her har man et ekstra overraskelsesmoment. Ingen forventer at det skal komme en bil mot kjøreretnignen og tviholde på vikeplikten sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Som vanlig kan rettslære ikke fremstilles i svart/hvitt.

 

Fører av utrykningskjøretøy kan fravike gitte bestemmelser i vegtrafikklovgivningen, men i utgangspunktet er det slik at om han kjører på rødt lys og kolliderer, er det han som sitter med ansvaret.

 

Man kan imidlertid tenke seg en situasjon der han kjører på rødt lys, sniker seg forsiktig frem, bruker blålys og sirener, ser seg godt for, alle andre observerer ham og stopper, krysset er oversiktlig osv, men likevel blir påkjørt av en eller annen tosk som rett og slett ikke har sett seg for. Da vil det være "tosken" som sitter med ansvaret.

 

Hovedregelen er imidlertid at dersom uhell/ulykker forekommer som en konsekvens av at utrykningsføreren har fraveket bestemmelser i vegtrafikklovgivningen, er det utrykningsføreren som har skylda. Som en konsekvens av dette kan man lese at fører av utrykningskjøretøy aldri må fravike en eller flere bestemmelser i vegtrafikklovgivningen uten at han er sikker på at det kan skje uten at det vil medføre fare.

 

JEG vet det i alle fall, jeg synser ikke ;)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om uttrykningskjøretøy kommer ned gaten og kjører mot feil kjøreretning?

 

Som jeg nettopp skrev i mitt forrige innlegg - fører av utrykningskjøretøy kan fravike enkelte bestemmelser i vegtrafikklovgivningen, men det er han som har ansvaret dersom hans handlinger medfører et uhell. Og i og med at man normalt sett ikke forventer at det skal komme en bil mot kjøreretningen, må vedkommende utrykningsfører være særlig aktpågivende og varsom dersom han skal kjøre utrykning mot kjøreretningen.

 

Det er svært få ting som er "tabu" når man kjører utrykning, men å kjøre mot kjøreretning (enten enveiskjørt gate eller rundtkjøring) er en av tingene som kan være forbundet med stor og/eller unødig fare, og således alltid skal søkes å unngås. Når det er sagt, er det altså ikke ulovlig for dem å gjøre det, det er bare ikke så forbanna lurt...

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår