Gå til innhold

Vikeplikt fra innkjørsel til enveiskjørt gate?

Ranger emnet


Insty

Anbefalte innlegg

Fikk vite følgende av kjørelærer for et par dager siden:

 

Man må også bremse ned og se at kysten er klar på høyre side selv om denne veien er en innkjørsel til envegskjørt gate og det i realiteten ikke skal komme biler ut. Grunnen til dette er at straffen for å kjøre ut i envegskjørt gate er mildere enn vikepliktsbrudd. Ville det endt med krasj, ville jeg som brøt vikeplikten fått skylden og sittet igjen med erstatningskrav. Hvem har retten på sin side?

 

Dette kom som en stor overraskelse for meg. Har jeg virkelig vikeplikt fra høyre på en vei som ikke har kjøreretning mot meg? Jeg har jo vikeplikt fra høyre, men fører i enveiskjørt gate konstruerer jo situasjonen? Eller ryker jeg fordi jeg ikke var oppmerksom på min høyre side?

 

Kjørelærer nevnte at dette har vært oppe i høyeste instans.

 

Kjør debatt. Du også, herr jurist.

Jeg er n00b.

------------------------------------------

Insty kjører nå Nissan 100 NX '91

Insty har hatt Peugeot 405 '94 [Krasjet]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette står svart på hvitt i Trafikkreglene § 7 nr 2:

"Kjørende har vikeplikt for kjøretøy som kommer fra høyre. Det samme gjelder når kjørende som vil svinge til venstre, vil få kjøretøy på sin høyre side."

 

Så lenge ikke annet er spesifisert, vil dette også gjelde ved innkjøring i enveiskjørte gater...

 

Jeg kan sikkert bruke mer energi på å finne ut av det, men er dette et realistisk problem (personlig ser jeg til begge sider før jeg kjører ut, for man kan alltid risikere at en eller annen nisse gir faen), eller er det bare noe man diskuterer for diskusjonens skyld?

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er, Juristen, at ingen skal komme ut fra den enveiskjørte gaten, fordi kjøreretningen er INN i gaten. Derfor ville jeg aldri brukt så veldig mye krefter på å se til høyre hvis jeg vet at gaten er enveiskjørt. Bilen som skal komme UT fra den enveiskjørte gaten, kjører mot kjøreretningen. Personlig tolker jeg vikepliktsregelen slik at man har vikeplikt fra alle steder der det er et felt med kjøreretning mot den vei jeg ferdes på (på en måte). Hvis det er en innkjørsel til en enveiskjørt gate et sted, er det ingen vei som går ut derfra, og det er ingenting å vike for. Det eksisterer på en måte ikke. Om jeg prøver å se til høyre inn i enveiskjørte gater frykter jeg at sensor vil telle det som en feil, på samme måte som å se til høyre og bremse ned om man er på forkjørsvei. Man "vet" at det ikke kommer biler ut fra en innkjørsel til enveiskjørt gate, på samme måte som man "vet" at man ikke skal vike fra høyre når man er på forkjørsvei. Derfor frykter jeg at jeg vil få en toerfeil eller enerfeil på det på min oppkjøring. Ble det klarere for folk nå?

Jeg er n00b.

------------------------------------------

Insty kjører nå Nissan 100 NX '91

Insty har hatt Peugeot 405 '94 [Krasjet]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er, Juristen, at ingen skal komme ut fra den enveiskjørte gaten, fordi kjøreretningen er INN i gaten. Derfor ville jeg aldri brukt så veldig mye krefter på å se til høyre hvis jeg vet at gaten er enveiskjørt. Bilen som skal komme UT fra den enveiskjørte gaten, kjører mot kjøreretningen. Personlig tolker jeg vikepliktsregelen slik at man har vikeplikt fra alle steder der det er et felt med kjøreretning mot den vei jeg ferdes på (på en måte). Hvis det er en innkjørsel til en enveiskjørt gate et sted, er det ingen vei som går ut derfra, og det er ingenting å vike for. Det eksisterer på en måte ikke. Om jeg prøver å se til høyre inn i enveiskjørte gater frykter jeg at sensor vil telle det som en feil, på samme måte som å se til høyre og bremse ned om man er på forkjørsvei. Man "vet" at det ikke kommer biler ut fra en innkjørsel til enveiskjørt gate, på samme måte som man "vet" at man ikke skal vike fra høyre når man er på forkjørsvei. Derfor frykter jeg at jeg vil få en toerfeil eller enerfeil på det på min oppkjøring. Ble det klarere for folk nå?

 

Jeg ser at dette er et teoretisk problem mer enn et praktisk problem...:) Jeg er enig i at det er en problemstilling som kan diskuteres mer, men du er vel mer interessert i å få et svar på hvordan du skal håndtere situasjonen på oppkjøringa.

 

Det kan alltid komme gæerninger som ikke skjønner bæret og/eller gir faen i trafikkreglene, så du kan uansett ikke få kjeft for å se deg godt for før du kjører. Dessuten kan du jo skylde på kjørelæreren din. En slik "feil" vil UANSETT ikke være avgjørende for om du får lappen eller ikke. Det kan for øvrig også komme utrykningskjøretøy fra den retningen, så du kan alltids skylde på det også, dersom sensoren spør.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er et teoretisk problem. Men det er jo jævlig kjipt å kjøre der vel vitende om at man aaaldri trenger å vike fra høyre siden det er en enveiskjørt gate, og plutselig våkner man opp 3 uker etterpå fra koma og så hadde man ikke kasko, and so on.

Jeg er n00b.

------------------------------------------

Insty kjører nå Nissan 100 NX '91

Insty har hatt Peugeot 405 '94 [Krasjet]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det en slik sak ender med er at billisten som kom mot kjøreretningen får en bot for det, og den andre får skylda for kollisjonen.. Kjenner to som har vært i denne situasjonen

 

Høres ut som en riktig tolkning av bestemmelsene, det... Enn så urettferdig det kan oppleves for den som kjører og aner fred og ingen fare, når et skrothue kommer ramlende mot kjøreretningen og smeller inn i sida på en...hehe...

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man tar seg råd til en bot og noen prikker så kan man jo kanskje tjene en liten slant på å kjøre mot kjøreretningen og kollidere...

 

du e fanskje dum du!

vurderte faktisk dette med golfen min... men så er det det at jeg helst ikke ville sittet inni en slik blikkboks, og heller ikke ha ansvaret for en kollisjon..

 

men regelen har juristen gitt deg svart på hvitt:

"Kjørende har vikeplikt for kjøretøy som kommer fra høyre. Det samme gjelder når kjørende som vil svinge til venstre, vil få kjøretøy på sin høyre side."

 

DU HAR VIKEPLIKT FRA HØYRE:) står ingenting om enveiskjørte gater:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enveiskjortfz6.jpg

 

jeg tok dette opp med mine foreldre og begge sier at om en idiot kom kjørende på det bildet og dem bulker i hverandre. Så er det han idioten sin feil ettersom han ikke fulgte skiltene og så at den var enveiskjørt.

 

Eneste regel jeg fant som er relativt var samme vikeplikts regel som juristen nevnte: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19860321-0747-0.html#7

"Kjørende som kommer fra parkeringsplass, holdeplass, torg, eiendom, bensinstasjon, gågate, gatetun eller liknende område har vikeplikt for annen trafikant. Det samme gjelder den som kommer fra gårdsveg eller annen veg som ikke er åpen for alminnelig ferdsel, eller som svinger inn på kjørebanen fra vegens skulder"

 

Foreldre mente den enveiskjørte gaten er en vei som ikke er åpen for alminnelig ferdsel og om det var rett at den som ikke overholdt vikeplikt har skylda så er da dette en fin måte å få ny bil på ettersom boten er minimal iforhold til hva du kan få igjen på forikring og søksmål.

 

Selv vet jeg at man ikke skal ta alt på et forum seriøst og vil også diskutere dette med min kjørelærer evt. min stesøsters far som er advokat. ;P

Jeg er ny, men alle må vel begynne et sted. Litt sent ute men det har jeg alltid vært. Annet en på skolebenken men der sov jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår