eistener Skrevet November 17, 2007 Rapporter Share Skrevet November 17, 2007 Case: Gammel dame får motorstopp med sin bil. Hyggelig tysker insisterer på å taue gammel dame til nærmeste bensinstasjon. Damen mangler selvsagt bremser under tauing pga av at motor ikke går. Tyskeren kjører for fort, og damen smeller inn i baken på tyskeren, som selvsagt vil ha erstatning. Mener dere tyskeren er helt uten ansvar her? (forsikringsselskapet mener i allefall det) Finner ingen steder denne situasjonen er beskrevet, men kanskje noen av dere vet mer om lovverket rundt dette? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet November 17, 2007 Rapporter Share Skrevet November 17, 2007 Vet om en slepesituasjon mamma var i engang.. Ho havnet mellom 2 biler som slepte.. Altså midt mellom begge bilene, både den som slepte og den som ble slept. Dette var da i ei rundkjøring, og vi fikk hele baksiden fra bakdøra og bak ødelagt. Dette dekte forsikringa til han som slepte. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir A Skrevet November 17, 2007 Rapporter Share Skrevet November 17, 2007 Er vel ansvaret på bilen som sleper her vil jeg tro. Samme regel som når du kjører med tilhenger. Er forsikringen på bilen som gjelder. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_S Skrevet November 18, 2007 Rapporter Share Skrevet November 18, 2007 Jeg vil tro det er delt ansvar? Siter Bilforumet.noAdministrator-96 BMW 328i Touringx -92 BMW 318iS Coupé Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet November 18, 2007 Rapporter Share Skrevet November 18, 2007 Jeg er enig med forsikringsselskapet. Kjører du inn i noen bakfra er det din egen feil. Det er langt fra selvsagt at man mangler bremser under tauing. På mange biler (men slett ikke alle) har man ingen bremseservo til hjelp, men bremsene fungerer slik de skal uansett. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet November 18, 2007 Rapporter Share Skrevet November 18, 2007 Alle biler har bremser selv om motoren ikke går.. Man må bare tråkke litt hardere, fordi man ikke får servohjelp.. Så avgjørelsen fra forsikringsselskapet er riktig.. Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bamsemoms Skrevet November 18, 2007 Rapporter Share Skrevet November 18, 2007 Mener her at det er gammel dame sinn skyld. Du kan bremse selv om bremsekraftforsterkeren ikke trer i kraft når motoren ikke er i gang. Nå er det slik at henne smeller i en bakfra. Da er det i teorien hennes feil. Men dette er en sak som må vurderes etter forhold, hastighet, lengde på tauet etc etc... Men helt klart best å la motoren være i gang når man tauer. Siter [V]2012 Skoda Octavia RS+, Race Blue Metalic [x]2008 Toyota Auris 2,0 D4D TTE Edition, Night Sky Black [x]1998 Nissan Skyline R34 GT-T, Sølv perle [x]1993 Honda Civic HB Vti, Milano Rød Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet November 18, 2007 Rapporter Share Skrevet November 18, 2007 Når jeg skal bli slept noen steder der jeg f.eks ikke har fått start, bensintørr eller andre tekniske feiler, men der motoren har vært i orden, har jeg hatt bilen i høyeste gir å clutch ute. Da har jeg bremseservo og bremsene funker fjell.. :) Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet November 18, 2007 Rapporter Share Skrevet November 18, 2007 Er litt ille å skulle kreve erstatning fra noen som bare vill hjelpe, uansett hvem som har rett etter reglene eller ikke. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nikdev Skrevet November 18, 2007 Rapporter Share Skrevet November 18, 2007 Gammel dame sin feil fordi hu er teit og ikke klarer å bremse! *Kvinner kan ikke kjøre bil hjørnet:* Hadde aldri turt å taue eller å bli taua av ei dame, Fali det;) Siter Team HS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bead-lock Skrevet Desember 28, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2007 Nikdev skrev: Gammel dame sin feil fordi hu er teit og ikke klarer å bremse! *Kvinner kan ikke kjøre bil hjørnet:* Hadde aldri turt å taue eller å bli taua av ei dame, Fali det;) :win blir bråk av slikt:D Siter Min hjemmeside... http://www.lefsa.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Desember 29, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2007 Er vel kun Citroèn du risikerer å sitte uten bremser når motor ikke går, er vel snakk om på være for svak i beina. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Henning- Skrevet Desember 29, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2007 nå har ikke jeg testa det så alt for mye, men da jeg for moro skyld skrudde av motor i en laang nedover bakke en gang, så gikk det vel en 10-20sek, så kutta bremsekraftforsterker ut... Da var det nesten UMULIG og bremse... 90`passat.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg