Jump to content

V40 Vibrasjon under akselerasjon 1.6D 6tr. Manuell

Rate this topic


Tom Bang

Recommended Posts

Hallo, jeg har fått i oppgave og reparere svigermors V40, den rister under pådrag, i 3dje 4de 5te Og 6te gir mellom 800 og ca 2500 omdreininger, noe mer på høyere gir. 

Ingen feilkoder, har sjekket dieseltilførsel, bra trykk og filter byttet, har kjørt returtest på dyser, de ser helt jevne ut.

Har avbalansert hjul, byttet drivaksler, og la etterhvert skylden på at dobblemasse-svinghjulet var på vei til helvete. Så det ble byttet, sammen med clutch, ingenting som hjelper. Nå under siste runde har jeg oppdaget at det er ganske mye slark i drivakslen på førerside, ikke i selve drivknuten, men inn i girkassa/diffen.

Forbanna kina-aksler er feilproduserte tenkte jeg, men ny aksel nr.2 er like gæren.

Så da er neste mulige feil at boringen i kronhjulet i diffen er slitt? Noen som har vert borti noe lignende?

Jeg har målt med mikrometer og boringen er konisk, i tillegg så er begge stikkakslene like på mål og ikke koniske. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Tom Bang changed the title to V40 Vibrasjon under akselerasjon 1.6D 6tr. Manuell
  • 6 months later...
På 3/29/2025 den 10:47 PM, Tom Bang skrev:

Hallo, jeg har fått i oppgave og reparere svigermors V40, den rister under pådrag, i 3dje 4de 5te Og 6te gir mellom 800 og ca 2500 omdreininger, noe mer på høyere gir. 

Ingen feilkoder, har sjekket dieseltilførsel, bra trykk og filter byttet, har kjørt returtest på dyser, de ser helt jevne ut.

Har avbalansert hjul, byttet drivaksler, og la etterhvert skylden på at dobblemasse-svinghjulet var på vei til helvete. Så det ble byttet, sammen med clutch, ingenting som hjelper. Nå under siste runde har jeg oppdaget at det er ganske mye slark i drivakslen på førerside, ikke i selve drivknuten, men inn i girkassa/diffen.

Forbanna kina-aksler er feilproduserte tenkte jeg, men ny aksel nr.2 er like gæren.

Så da er neste mulige feil at boringen i kronhjulet i diffen er slitt? Noen som har vert borti noe lignende?

Jeg har målt med mikrometer og boringen er konisk, i tillegg så er begge stikkakslene like på mål og ikke koniske. 

 

 

Hei. Fant du ut av dette?

jeg har samme problem, dog med en transporter T5 axd motor

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy