Gå til innhold

Hva trenger jeg - A til FK/FT motorbytte

Ranger emnet


flyfaen

Anbefalte innlegg

Hei igjen!

 

nå har jeg funnet meg en FT motor med girkasse (tror det er M90)som jeg er ganske sikker på jeg kommer til å kjøpe, denne står i en 740 men er ikke den motoren som bilen ble levert med.

 

spørsmålet er:

 

trenger jeg mere enn; Motor m/girkasse og styreenheter, bensinpumpe og framre delen av et nyere 240 ledningsnett? trenger jeg eventuelt nye instrumenter og ny klutsjpedal...

 

hvis jeg må ha veldig mye mere en motoren og tilbehør, spørs det om jeg får råd...

 

så hadde vert kjekt om noen kunne si meg hva mere jeg trenger for å få FT motoren til å fungere i min 740GL med A

 

TAKKER for svar!

 

MVH

Njål Nilssen

740 bruksbil: B230F med 11:1, KG004, porting og heimsnekkra eksos.

Bil/motorbygge på gang.

Sersjant/lærlingebefal @ Motorverksted Andøya flystasjon (skrur motor på Orionflyene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M90 er vel hydraulisk clutch på, så du trenger vel ny clutchpedal å alt tilbehør der.. Trenger vel også ny tanke med retur evt bare tankarmaturet + pumpene.

 

takker! trenger jeg ny turteller elns?

740 bruksbil: B230F med 11:1, KG004, porting og heimsnekkra eksos.

Bil/motorbygge på gang.

Sersjant/lærlingebefal @ Motorverksted Andøya flystasjon (skrur motor på Orionflyene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ny turteller..?

 

Mulig du trenger ny speedo.. Er ikke helt sikker på hvordan det er med 740..

 

ok...men speedometeret på min er elektrisk, kommer signalet fra girkassen, eller er det bare de med wire-speedo som er koblet til girkassen?

740 bruksbil: B230F med 11:1, KG004, porting og heimsnekkra eksos.

Bil/motorbygge på gang.

Sersjant/lærlingebefal @ Motorverksted Andøya flystasjon (skrur motor på Orionflyene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde akkurat det samme sist sommer,

 

Du trenger hele instrumentpanelet fra bilen. Vanntemp-sensoren og tankmåleren er forskjellige + at hjernen trenger hastighetsignal fra speedo, som jeg tror gamle-speedoen ikke gir.

 

Du trenger hovedpumpa med fester og ledningsnett (og tro meg, du vil ha skikkelig isolerte kontakter til hovedpumpa, der den sitter). Og hele tankarmaturet inklusive tankpumpa.

 

Kjører med m47 på min FK, så jeg har ikke noe erfaring med montering av m90. Men tipper du vil ha mellomakslinga i tillegg til clutchpedalene, og trolig også girkassetraversen.

 

Ta med radiator og radiator & intercooler-fester, øvre og nedre, samt radiatorslanger, og slangen fra ekspansjonstanken. Ta også med festene til luftmassemåleren.

 

Pass også på å få med formotstandene til dysene, resten av ledningsnettet er (etter min mening) ikke verdt bryet. Vil også anbefale deg å bruke fester til bensinfilter fra en b230e-motor. Så har du filteret i motorrommet, så det blir enklere å komme til.

 

Her er ett bilde av min installasjon, med modifisert 240 nett (sjekk den herlige sikafleks jobben :D) og hjemmemekkede formostander (gullfarget-ting til høyre på bildet).

bilder_023.jpg

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde akkurat det samme sist sommer,

 

Du trenger hele instrumentpanelet fra bilen. Vanntemp-sensoren og tankmåleren er forskjellige + at hjernen trenger hastighetsignal fra speedo, som jeg tror gamle-speedoen ikke gir.

 

Du trenger hovedpumpa med fester og ledningsnett (og tro meg, du vil ha skikkelig isolerte kontakter til hovedpumpa, der den sitter). Og hele tankarmaturet inklusive tankpumpa.

 

Kjører med m47 på min FK, så jeg har ikke noe erfaring med montering av m90. Men tipper du vil ha mellomakslinga i tillegg til clutchpedalene, og trolig også girkassetraversen.

 

Ta med radiator og radiator & intercooler-fester, øvre og nedre, samt radiatorslanger, og slangen fra ekspansjonstanken. Ta også med festene til luftmassemåleren.

 

Pass også på å få med formotstandene til dysene, resten av ledningsnettet er (etter min mening) ikke verdt bryet. Vil også anbefale deg å bruke fester til bensinfilter fra en b230e-motor. Så har du filteret i motorrommet, så det blir enklere å komme til.

 

Her er ett bilde av min installasjon, med modifisert 240 nett (sjekk den herlige sikafleks jobben :D) og hjemmemekkede formostander (gullfarget-ting til høyre på bildet).

bilder_023.jpg

 

OK...koster det mye å skaffe alt dette? (minus motoren og tilbehørende)

 

hva trenger hjernen speedo signal for?

 

må jeg ha noe nytt i elnettet i resten av bilen? eller går det fint å bruke det standarde 740GL nettet?

740 bruksbil: B230F med 11:1, KG004, porting og heimsnekkra eksos.

Bil/motorbygge på gang.

Sersjant/lærlingebefal @ Motorverksted Andøya flystasjon (skrur motor på Orionflyene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, håper det er greit at jeg låner denne litt:)

Jeg lurer på om det er enklere å bruke 240 lh 2.4 nett ved ombygging til ft/fk i 740?

Siden dette nettet er BARE motornett, ikke lys eller noen ting..

 

Eller er det sånn at et ft/fk nett fra 940/740 bare er å plugge inn under dashen?? Takker for svar..

-------------------------------------

'86 Volvo 740GL

'01 peugeot expert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, håper det er greit at jeg låner denne litt:)

Jeg lurer på om det er enklere å bruke 240 lh 2.4 nett ved ombygging til ft/fk i 740?

Siden dette nettet er BARE motornett, ikke lys eller noen ting..

 

Eller er det sånn at et ft/fk nett fra 940/740 bare er å plugge inn under dashen?? Takker for svar..

 

hehe går greit det!

 

mener slitenvolvo her på forumet brukte LH2.4?

 

det jeg lurer på er om noe annet må modifiseres på 740nettet for å få det til å funke...

740 bruksbil: B230F med 11:1, KG004, porting og heimsnekkra eksos.

Bil/motorbygge på gang.

Sersjant/lærlingebefal @ Motorverksted Andøya flystasjon (skrur motor på Orionflyene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører LH-2.4 med 240 nett ja :)

 

Jeg skjøtet bare 240-nettet mot kontaktene inne i bilen. Er en multikontakt som ligger under dashen på venstresiden, så det var bare å se på det gamle nettet hva som var hva, og legge opp ledninger fra 240-nettet til det. Samt ta strøm o.l fra sikringsboksen.

Så er det bare å legge opp ledninger til bensinpumpene osv, likt 240-guiden.

 

Ellers vil jeg anbefale deg å prøve å ta med deg så mye som overhodet mulig fra huggeren. Alt som sitter fast i motoren er motor :)

 

Tror hjernen bruker hastigheten for å gi bensinkutt ved motorbrems. Uten speedosignalet får du ihvertfall en tomgangshastighet på rundt 1500rpm etter å ha hatt litt høyt turtall. Mulig at dette kan chippes vekk.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører LH-2.4 med 240 nett ja :)

 

Jeg skjøtet bare 240-nettet mot kontaktene inne i bilen. Er en multikontakt som ligger under dashen på venstresiden, så det var bare å se på det gamle nettet hva som var hva, og legge opp ledninger fra 240-nettet til det. Samt ta strøm o.l fra sikringsboksen.

Så er det bare å legge opp ledninger til bensinpumpene osv, likt 240-guiden.

 

Ellers vil jeg anbefale deg å prøve å ta med deg så mye som overhodet mulig fra huggeren. Alt som sitter fast i motoren er motor :)

 

hehe..ja! var hos TBS i dag og så på noen volvo motorer, jeg fant en komplett som var i fin stand, bilen den stod i hadde gått over 300k, men motoren var tydeligvis av mye nyere dato, den så nesten helt strøken ut!...jeg skulle få motoren, med girkasse og styringsenheter for 7000kr...er motoren så bra som den ser ut som, så er det et realt kupp :D

740 bruksbil: B230F med 11:1, KG004, porting og heimsnekkra eksos.

Bil/motorbygge på gang.

Sersjant/lærlingebefal @ Motorverksted Andøya flystasjon (skrur motor på Orionflyene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det letteste er og bruke ett 240 nett ja, lh2.4 er ett must. da trenger du kun koble til lys og litt sånn extra, ka det er vett eg ikkje heilt siden eg ikkje har gjort det selv, eg byttet hele nettet, og eg kan lova deg at det er ein ganske så saftige jobb;)

 

men du trenger bensinpumper ja, den tankamaturen med ei pumpa fra turbo bil,

speedometere er eg litt usikker på, eg har ikkje hatt det på min etter at eg har skiftet fra ET til FT, men er nok bare ein bagatell som skal til for å fikse det, om den får noen signal inni hjernen vet eg heller ikkje.

formotstanden må du ha ja, og viss du skal ha ett nett fra ein 240 med F maskin så må du klippe og lodde litt ledninger på formotstaden, står alt om dette i 240 forumet, også må du få LMM bort til turboen, men har også sitt at folk har montert denne på trykksiden, altså ganske så nærme innsuge, har ikkje prøvd dette før men andre som har gjort det sier det funker. men da må du nok ha chip for at det skal fungere.

 

på girkassen må du ta med mellomakslingen viss dette er ein M90, forskjellige mellomakslinger der, også må du lage til med clutshen til hydr.

 

og ang bakakslinen så tåler denne ikkje så masse, siden det er ein GL bakasling, har selv hatt 2 på min av desse, funker fint, men di bukker og takker for seg etter vært, og du vil også legge merke til at du har ett rimeligt lavt turtall med høg fart.

 

viss det ligger noen feil som eg har nevnt, så rett di opp;)

Volvo 740tic 85mod-prosjekt, lekebil -Accord 92mod-bruksbil med futt i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe..ja! var hos TBS i dag og så på noen volvo motorer, jeg fant en komplett som var i fin stand, bilen den stod i hadde gått over 300k, men motoren var tydeligvis av mye nyere dato, den så nesten helt strøken ut!...jeg skulle få motoren, med girkasse og styringsenheter for 7000kr...er motoren så bra som den ser ut som, så er det et realt kupp :D

 

Hysssj! Før noen andre springer og kjøper den :) Ekstra bra om den er med m90 kassa.

 

Det jeg ikke skjønner, er at noen får seg til å hive en slik bil, i stedet for å selge den som delebil/selge motoren.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår