Gå til innhold

trenger tips til gode vinterdekk

Ranger emnet


Gunnar KRC

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe nye vinterdekk til 240n min oog lurer på hva slags dekk jeg bør kjøpe... noen som har bra erfaringer? Fikk vite i dag at dekktyper kan variere fra bil til bil (noe som jeg syns høres snålt ut men) og derfor spør jeg dere som kjører 240 hva som er bra til disse bilene! Kunne helst tenkt meg piggdekk siden det er is/snødekke nesten hele vinteren der jeg bor :crazysant:

Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt

Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt

Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs

Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil

Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke prøvd nok dekk til å kunne foreslå noe konkret, og i Bergen må vi betale for å kjøre med pigger, så jeg kjører uten. Det eneste tipset jeg kan gi deg er å gå for så smale dekk som mulig på felgen (ikke unødvendig med strekk da), men jo breiere dekk, jo mer må trenge gjennom snøen. Da barer kjører bilen oppå snøen, som ikke er så gøy.

Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det viktigste du skal tenke på når du skal kjøpe dekk er å finne dekk som er produsert i et land som har tilsvarende vinterføre der du bor. dvs norge, sverige, finland, dvs nokian eller continental, michelin kan vel også kjøres med, siden de er så store at de alltid har bra dekk.

 

jeg har hakka rsi (piggfri) på 945, hakka 4(pigg) på konebil(245) og hadde michelin på den før. veldig godt fornøyd, men på lesja er det vel stabilt klima, så der kan du strengt tatt kjøre piggfritt. så slipper du å sladde ut pigga dine!

 

conti sine piggfrie er de eneste dekka som har fått 10 på is under dekktest, forresten! har sett at sharif selger både rsi og hakka 5 for under 3000 for 4 dekk inkl omlegging. det er billig.....

 

og synes du det blir dyrt med skikkelige dekk, er det bedre å stikke på høggern å se om det har kommet inn en bil med nesten nye dekk av nevnte produsenter som du får kjøpt, enn å kjøpe noe billig rask.

har eksempler på at folk har kjøpt "stære goe hjul" av bekjente, der mine 4 sesonger gamle michelin var vesentlig bedre...

har kjørt på kuhmo på en astra jeg hadde (forøvrig identiske med et marshaldekk som satt på ene bakhjulet...) det var ikke brukbart. det skulle være bra dekk det også....

 

og har du ikke hørt om merket du blir tilbud er det bare å styre unna, finns dekk som f.eks dacapo og roadstar som ikke er verdt pigga som er satt inn i dekka engang.

biler jeg har: 945(-95), 2 x 245(-85,-88)

biler jeg har hatt: astra, 242, 2x 245, 3x boble, 2 x saab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er STOR forskjell på samme dekk på forskjellige typer biler.. Så da har jeg sagt det... Jeg har ikke prøvd noen av disse dekka selv på 240, men nevner noen som jeg liker, og kunne tenkt meg selv..

 

Yokohama IG10, piggfrie dekk, brukte dem på en Sierra, nydelige dekk, vet ikke om de fortsatt er til salgs, og siden jobben min ikke importerer Yokohama, så kjører jeg andre ting..

 

Aurora W403, piggdekk, veldig fint piggmønster, men noen folk har opplevd mye støying fra dem (sjokk, pigg :p), men de er visstnok veldig bra på skikkelig vinterføre

 

Blæh.. Hadde tenkt til å nevne noen fler, men desverre så fikk jeg jernteppe :(

 

Uansett, etter min mening er ikke Michelin, Continental og Nokian verdt penga sine.. Dvs, det er veldig gode dekk, men alt for dyrt.. Finnes flere alternativ som er en del billigere, og like bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt korrekt at forskjellige dekk oppleves forskjellig på forskjellige biltyper.

at ikke nokian og continental ikke er verdt prisen får du dra lenger ut på landet med, bor på lillehammer, og opplever daglig forskjellen på gode og middels gode vinterdekk.

det er lesja vi snakker om, mysen er det jo knapt snø, har svigers i skiptvedt, og der er det sjelden vinterføre å snakke om.

har vært yrkessjåfør, og har kjørt det meste av vinterdekk på det meste av biltyper, på 240 har jeg stort sett nokian de siste gangene, og det er ikke fordi jeg liker å hive penga ut av vinduet.

 

nei, kjøp heller 1 sesong gamle vinterdekk fra en av de nevnte leverandører enn å bli lurt på noe dekk som ikke fungerer på det føret du faktisk skal bruke det til! det sier jo det meste at 2 år gamle dekk fra nokian knuser nye dekk fra kumho, nankang, dunlop, bridgestone osv. har kjørt på det meste....

 

har også opplevd å få en nisse i ræva som innrømma å ha kjøpt dekk etter anbefaling/pris enn det fornuften sa. han angra, spesiellt siden det var meg han kjørte på.

biler jeg har: 945(-95), 2 x 245(-85,-88)

biler jeg har hatt: astra, 242, 2x 245, 3x boble, 2 x saab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for gode tips! HAr tenkt litt på Nokian Hakkapeliitta 5... noen som har erfaring med disse dekkene? Jeg er forberedt på å måtte betale litt for gode vinterdekk for jeg har hatt dårlige vinterdekk i to sesonger og nå vil jeg ha noe ordentlig så jeg kan føle meg "trygg" når jeg kjører :)

Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt

Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt

Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs

Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil

Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, kjøp heller 1 sesong gamle vinterdekk fra en av de nevnte leverandører enn å bli lurt på noe dekk som ikke fungerer på det føret du faktisk skal bruke det til! det sier jo det meste at 2 år gamle dekk fra nokian knuser nye dekk fra kumho, nankang, dunlop, bridgestone osv. har kjørt på det meste....

 

Noen ting, vært yrkessjafør jeg og. Og har faktisk kjørt MANGE flere steder enn kun rundt i Mysen City ;)..

 

 

Uansett, når du nevner merker som kumho, nankang, dunlop og bridgestone, så må jeg si meg veldig enig. For det er ikke "skikkelige" merker etter min mening.. Ikke om vinteren ihvertfall..

 

Men hvis man velger mer skikkelige merker enn f.eks de du nevnte, Michelin, Uniroyal, Continental, Nokian, Hankook, Aurora, Yokohama og sikkert mange flere som jeg ikke husker, så får du ofte det du betaler for, og da får du høyst sannsynlig dekk du kan bli fornøyd med. Men så er jeg en stakkars tulling som heller kjører litt penere når det er glatt, istedenfor som i Oslo der de holder samme hastighet no matter what...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Continental ContiViking Contact 3 piggfri på 242 sleden, og de biter MEGET godt fra seg. Kan hende det sier mest om (pigg)dekkene til andre folk, men jeg og bruttern opplevde flere ganger på isbane at folk kom bort og spurte å slags dekk vi kjørte på. "Nei, gammal ispigg foran og piggfri bak!"

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har til nå kjørt på Continental med pigger, er forsåvidt bra greier det. Utslitt nå da, har bestillt Nokian Hakka 5.

 

Håper det er bra greier!

-Volvo 244 GL 1980

"Genialt strøken", sitat Volvo-Lars, her på forumet

-Bruksbil/prosjekt: 1993 240GL

Prosjekttråd: http://www.bilforumet.no/showthread.php?p=1835955&posted=1#post1835955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår