Gå til innhold

16v topp, hvilken?

Ranger emnet


B230ft

Anbefalte innlegg

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Lurte egentlig litt på dette selv.

regner med EURO-96 har noen gode svar.

Er det noen forskjell på 16V toppene bortsett fra kammer?

204FT 234FT 234F osv...

og tidlige 16v topper alla Rsport?

Finnes det ikke penta motorer også med 16V og er disse også anderledes?

Tyggern:04 V70N titanium sport edition

96 945 turbo(bruks kjærre)

01 VW polo 6n2 colour concept

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt sett er B234F toppen å foretrekke. B204 toppene har mindre ventiler, og mindre forbrenningsrom. Det er heller ikke mulig å montere så store ventiler som B234 toppene da ventilene sitter tettere sammen. Kammene på B204 toppene er også noget slappere. Marine toppene er litt forskjellige, men effekt messig tror jeg de er ganske like som 234 toppen. Kammene varierer også.

R-sport toppene er vel de eneste toppene som har mekaniske ventil løftere av 16V toppene. De er ganske skjeldne, noe som gjør de unødig dyre. Effektmessig tror jeg de er ganske lik B234F toppen, bortsett fra at R-sport toppen har ganske så agressive kamprofiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en standar 16V fra f.eks 740 med insprøytning er å foretrekke.

er disse kamme som siter orginalt egenet for overlading?

mekaniske ventilløftere er vel heller ikke noe must før du skal langt opp på effektkurven.

si til f.eks 500Hk+ så holder en orginal 16V topp med nye ventiler?

Tyggern:04 V70N titanium sport edition

96 945 turbo(bruks kjærre)

01 VW polo 6n2 colour concept

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Penta toppene har ett litt annerledes forbrenningsrom enn de andre 16v toppene... Er kun småsmå forksjeller.

De har også rustfrie ventiler originalt. Kammene heter PZ og egner seg ikke for overlading, men skal vist funke bedre på sugis med litt omsliping.

Penta toppene er vel egentlig ikke noe å satse på da de fleste er ganske opptæra av saltvann i eksosport nr 4 spesielt. Har en sånn AQ171C som den heter stående og det ligger bilder av den inne her ett sted.

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mekaniske løftere holder til masse hk men ikke mye turtall. min 16v skal bygges om til mek. løftere og få spesialslipte kammer. den skal dras så høyt som 8500rpm da jeg skal ha en del effekt og fortsatt kjørbarhet :)

hei

hvor /hvem bygger om din topp til mekaniske løftere??

76mod 242 bus bil

82mod 242 /prosjekt STOR sugis.

95mod 940 d24tic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bruke B230 blokk??? Burde da få nok kapasitet i oljepumpa hvis en bruker den største pumpa og kjører med mekaniske løftere og uten underspyling...

Der vil du vel heller ikke få de problema med drev osv.

Jeg har for meg at det skal passe med løftere fra saab 2l H motor. Hvor ideelt det er vet jeg ikke men.

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aceofspades: aaaah :p hehhee så det ikke før nå ;) hehhe

løfterne jeg skal ha har shimsing/justering under ;) fabrikat er ukjent da det ikke er jeg som skal skaffe dem.

 

ken karijord: Turboed1 her på forumet som skal bygge om og trikse med topp og kammer.

 

volvo-r-sport: hvorfor ikke liksom??? like god blokk det som dem andre men med kraftigere oljepumpe. trenger ikke være redd for oljetrykket :) i tilegg skal blokka betongfylles litt i bunn for og stablisere cylindervegga der nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår