Gå til innhold

Treg på giran

Ranger emnet


bilgal86

Anbefalte innlegg

Har en 240 gl med 5 trinnskasse som er uvanlig treg på giran, spesielt 1 og 2 gir, å få den i første gir så må man bruke krefter, noen ganger må jeg bruke 2 hender for å bryte den i 1 gir. Og når jeg skal ta i revers, så lager den sånn ekkel skrape lyd, sånn typisk bomgiringlyd, så hvis jeg skal ta i revers så må jeg skru av motoren, så sette den i revers, så starte bilen igjen. Upraktisk :/ Har ny clutch, utløserlager og olje på girkassa. Hva kan være galt, er det bare girkassa som er på bærtur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. hva med å prøve å stramme klutsjwiren litt..

 

Boltene mellom blokk og sprengkåpe har du sjekka sef. ettersom du nettopp har vært oppe med de boltene

 

Er utløserlageret montert according to ze manual..

 

Hvis det ikke er hydraulisk da?? prøve og lufte..

 

Vetta pokkern om 5-trinns kassa har wire eller hydr. jeg hvertfall :) lever i første halvdel av 80-tallet jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel nesten være lim på kassa hvis det skulle ha noe å si..

 

Hvis man må bruke to hender for å få den gir og stoppe den for så å få den i revers så er det 99% sikkert klutsjen som ikke løser ut skikkelig..

 

I tillegg til det som er nevnt så er det greit at utløsergaffel ligger pent på plass i kula si og det hendte meg her forleden at utløsergaffelen sprakk og ga etter.. men det var etter misbruk og uutrolig hardtrampe klutsj..

 

men start med å sjekke wiren er stram nok du og ta det fra der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, burde være det. Jeg har problemet med 1. og 2. gir også, og jeg har ikke clutch som tar borti. :) Jeg fikk problemet etter oljebytte, så jeg tror det var noe lav-visko olje på den før jeg byttet til 75-90. Kassen min er dårlig ja. :) Jeg har også opplevd at det kan være vanskelig å få bilen i gir, dersom overføringen sklir ut (den låsepinnen). Jeg mistet min på motorveien en gang... Men det forklarer ikke reversen som skraper, så du har nok rett ACE!

Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siden han har ny clutsh så er det vil jeg tro det er vaieren som er litt merkelig justert, jeg har den erfaring at clutshn på 240 må ta langt litt langt ut for å løse godt nok ut for å unngå skraping når man skal ha den i revers.

93 Volvo 245 Turbo

86 Volvo 240

98 Kawasaki ZX6-R

09 Polaris Assault RMK 800

87 Suzuki lt250r

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, Den kunne være tung å få i gir før, men det var lettere å få den i gir før enn nå. Og reversen brukte ikke å lage sånn ekkel lyd som det er nå, iallefall ikke så mye. Det var etter oljebytte at det begynte å bli tungt å gire. Og når det er kaldt ute så er det nesten håpløst, kan jo nesten ikke kjøre med bilen. I det siste har det vært 8-15 minus og jeg har plagdes.

 

Kan prøve å finne ut om jeg må justere clutcvaieren. Får sikkert låne garasje i morgen. Da skal jeg gå over å sjekke hva som kan være feil. Håper det bare er en fillefeil.

 

Når jeg byttet kasse så klarte jeg selfølgelig å miste en liten skrue som skal være under girstanga, der med den koblingen, dener bitteliten. Og den låsesplint tingen mistet jeg etter litt kjøring. Jeg satt en annen skrue der den lille var før, men den holdt bare i 2 mil til jeg kom til en motbakke, skulle gire fra 4 til 3 gir, og da datt den av og jeg kunne ikke gire :P Ble taua opp til en parkeringsplass, krypet under bilen og surret det fast med ståltråd sånn midliertidlig. etterhvert satt jeg en skrue imellom og en mutter på andre siden. Litt jalla, men men.

 

Kan den skruen og den lille pinna ha noe å si hvorfor den er treg på giran?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår