Gå til innhold

Hvordan lage egen downpipe?

Ranger emnet


esbandos

Anbefalte innlegg

Hei. I forbindelse med turboprosjektet mitt, må jeg lage meg en downpipe. Har den downpipen som skal stå på turboen, men da denne ikke passer eller har bøy på seg kan jeg ikke bruke den i min bil. Det jeg da tenkte på, er å lage en helt ny en fra begynnelsen av. Altså få tak i metall til å lage selve flensen, å så få tak i rør til å sveise på den flensen igjen. Hvordan vil dette gå? Hva slags metall tykkelse burde jeg bruke til den flensen, og hvordan rør dim? Har 3" eksos på resten av bilen, så da må vel downpipen også være 3"?

 

Kan jeg lage den flensen selv, eller må jeg få noen som kan frese den ut til meg?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flensen sånn ca 15mm tykk,sånn fordi det er greit å ha litt å plane på... Bare å file/kappe/slipe ut selv det hvis du ikke kjenner noen med vannskjærer...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah. :) Takk for svar..

 

Hva burde jeg lage pakning av da? Eller fåes dette kjøpt? Turboen er en turbo fra en saab 900 turbo ihvertfall.

Pakning kan kjøpes,eller klippes ut fra en tynn kobberplate f.eks... En T3 det da...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har muligheter for å laserskjære deler opp til 15 mm i stål og rustfri. Bruker å programere inn ett par tonn i uka så ofte blir det plass som bare blir kastet så da kan jeg like så greit fylle inn noe ekstra. Send en tegning og ønske om tykkelse og kvalitet så kan jeg finne pris :)

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Momo, hvor mye effekt MÅ du har for og absolutt måtte ha 3"

 

sist jeg hørte så sa gutta at 2.5" eksos flowet nok for 300 hk ;) ( turbo )

 

Når man først skal lage downpipe og allerede har 3" resten, er det jo idioti å ikke lage downpipe i 3"

Japanisce Industriabfall, nein danke!

audi s2 morrobil

audi s2 bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange svar her ser jeg.. :p

 

Uansett.. Den pakningen... Er vel lite lurt å lage den av "vanlig" pakningspapir, så derfor datt min tanke over på kobber. Hvor tykk bør denne pakningen være? Vet at på orginal 240 eksos, er pakningen dobbel. Dvs det er ei kobberplate øverst, noe mykere i midten og kobber igjen. Holder det da å bruke bare kobber som pakning mellom downpipe og turbo?

 

Blir vel 3" downpipe vil jeg tro ja. Med litt smalere/tykkere sluttstykke slik at jeg får den inni/over mitt 3" anlegg.

realace, hvor bor du hen forresten? Mulig jeg sender deg tegning på Pm. :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Momo, hvor mye effekt MÅ du har for og absolutt måtte ha 3"

 

sist jeg hørte så sa gutta at 2.5" eksos flowet nok for 300 hk ;) ( turbo )

 

Han har 3" effektanlegg, jeg ser ingen grunn til å lage en 2.5" downpipe da.

Turbobil bør ha minimum 3" hele veien uansett, mener jeg da.

- 85 Toyota Levin AE86 - F20C

- 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange svar her ser jeg.. :p

 

Uansett.. Den pakningen... Er vel lite lurt å lage den av "vanlig" pakningspapir, så derfor datt min tanke over på kobber. Hvor tykk bør denne pakningen være? Vet at på orginal 240 eksos, er pakningen dobbel. Dvs det er ei kobberplate øverst, noe mykere i midten og kobber igjen. Holder det da å bruke bare kobber som pakning mellom downpipe og turbo?

 

Blir vel 3" downpipe vil jeg tro ja. Med litt smalere/tykkere sluttstykke slik at jeg får den inni/over mitt 3" anlegg.

realace, hvor bor du hen forresten? Mulig jeg sender deg tegning på Pm. :)

 

Trondheim

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har 3" effektanlegg, jeg ser ingen grunn til å lage en 2.5" downpipe da.

Turbobil bør ha minimum 3" hele veien uansett, mener jeg da.

 

Så en turbobil med 200hk bør ha 3" da eller? :)

2,5" fungerer som regel bra opp til 350hk om ikke eksosanlegget er alt for dårlig laget.

Andre fordeler med å ikke overdrive dimensjonen er jo kulere lyd, mindre plasspoblemer, og til dels bedre respons?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår