Gå til innhold

Hvilken motor sitter i en 97mod. 940Tic? + flere spørsmål

Ranger emnet


flyfaen

Anbefalte innlegg

Den motoren jeg muligens kommer til å kjøpe fra troms bildelsenter, er en Tic fra 1997 og sitter i en 940 stajonsvogn.

 

hvilken motor er dette? FK/FT? eller FB?

 

han på senteret viste ikke om det var en FK/FT eller FB...han sa bare Tic...

 

og om det er en FK/FT hva må til for å få pålitelige 200hk og som ikke blir så veldig dyrt?

 

er litt ny på disse motorene...

vet iaffal at det er en 97 model, så da har den vel den forsterka m90'n?

 

MVH

Njål Nilssen

740 bruksbil: B230F med 11:1, KG004, porting og heimsnekkra eksos.

Bil/motorbygge på gang.

Sersjant/lærlingebefal @ Motorverksted Andøya flystasjon (skrur motor på Orionflyene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, det er mest sansynlig en FK

 

ok! :D den har gått litt over 300000, men skal visst være i god stand.

 

er dette problematisk? eventuellt nye lagre og slikt er vel ikke serlig dyrt?

740 bruksbil: B230F med 11:1, KG004, porting og heimsnekkra eksos.

Bil/motorbygge på gang.

Sersjant/lærlingebefal @ Motorverksted Andøya flystasjon (skrur motor på Orionflyene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ikke du bygge Volvo til 2.mill a Flyfaen?

 

nei blir 1.mill+...når den tid kommer...altså når man er ferdig med skole og har skaffet seg fast arbeid, garasje og inntekt.

 

ser det ut som om jeg har inntekt, garasje og fast jobb nå?...nei

 

kommer neppe å til begynne på det bygget før om MINST 3-4 år, og byggingen kommer sikkert til å ta 3-4 år i tillegg.

 

det jeg er på jakt etter nå er en volvo turbomotor som kan leve fint med 200hk, fordi jeg er dritt lei B230A, og fordi det er skammfullt å bli frakjørt av en BayernMakkWærke 316 fra 95...

740 bruksbil: B230F med 11:1, KG004, porting og heimsnekkra eksos.

Bil/motorbygge på gang.

Sersjant/lærlingebefal @ Motorverksted Andøya flystasjon (skrur motor på Orionflyene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke noe forskjell om det er ft ekker fk.. for 200hk så bytter du chip, wg akutator, og muligens IC, men det er ikke nor du trenger tenke på sånn i første omgang, heller det andre.. vil du ha en motor som virker "friskere", kan du bytte kam, for å flytte registeret litt lenger opp, da orginalt er det fra 2-4500rpm, varver du høyere daler effektkurven drastiskt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 mill? jaha ja...

bare si ifra så kan jeg bygge opp bilen for deg jeg..

jeg har gode referanser

jeg har bygget både pelle politibil og bilen til postmann pat.

 

pelle var en vrien en, tok litt til å lære han å prate...

 

JA hørtes flott ut!...jeg hadde tenkt å få min til å snakke kinesisk!

 

Nei...Men å bygge en bil (og ikke minst en Volvo) som har en vanvittig effekt i forhold til volum, og et drivverk som er sterk nokk + at bilen skal være så lett som mulig MEN forstatt ha anlegg og et skikkelig interiør, som skal ha Öhlins coilovere + masse snacks og som i samme slengen skal være holdbar, blir FORT vedig DYRT...spess med tanke på at alle avtagbare karoserideler og stylingen skal lages i carbonfiber.

 

noe mere du hadde lyst å le av?

740 bruksbil: B230F med 11:1, KG004, porting og heimsnekkra eksos.

Bil/motorbygge på gang.

Sersjant/lærlingebefal @ Motorverksted Andøya flystasjon (skrur motor på Orionflyene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en stasjonsvogn er det vel overveiende sannsynlig at det sitter en 135hk B230FK som lett kan oppgraderes til mere effekt

 

Selger bør jo vite om motoren er en lavtrykks (B230FK) eller høytrykks (B230FT) variant. Det vil jo være avgjørende på prisen nå i forhold til hva den kosta ny.

 

300.000 km er ingen problem, spes om det er en urørt lavtrykksvariant (B230FK)

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmh, bare det ikke er fantasien det står på!

 

vel andre har jo klart det så hvorfor skal ikke jeg det?

 

bygger bensinmotor av den hvite 5'er dieselblokka... bensinveiv, autoverdi råder, smidde stempler, s60r topp, tørrsump etc. og noen andre selvutviklede ideer.

 

interiør lager jeg selv.

 

carbonfiberdelene er nemoproblemo...tar bare avstøpning av orginaldelene(negativer) og lager carbonfiber delene i negativene. og selve komposittarbeidet er lett!(har gjennomført komposittkurs på carbon, glass og aramid) carbonfiber, honeycomb og resin skaffes lett hos Pelle Nymoen AS.

 

sveise kan jeg jo, så det er ikke noe prob.

 

platearbeid kan jeg.

 

dreiing kan jeg.

 

girkasse og driverk har jeg ikke bestemt meg for enda, men blir vel en forsterka 1031 bakaksel. en litt røff getrag, eller noe custom.

 

alt er jo mulig, og om man ikke har allt utstyret så går det jo å leie det.

 

så urealistisk er det ikke.

 

liker å være optimist, og dessuten...man kommer ingen vei uten å prøve!

740 bruksbil: B230F med 11:1, KG004, porting og heimsnekkra eksos.

Bil/motorbygge på gang.

Sersjant/lærlingebefal @ Motorverksted Andøya flystasjon (skrur motor på Orionflyene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en stasjonsvogn er det vel overveiende sannsynlig at det sitter en 135hk B230FK som lett kan oppgraderes til mere effekt

 

Selger bør jo vite om motoren er en lavtrykks (B230FK) eller høytrykks (B230FT) variant. Det vil jo være avgjørende på prisen nå i forhold til hva den kosta ny.

 

300.000 km er ingen problem, spes om det er en urørt lavtrykksvariant (B230FK)

 

OK høres fint ut...eneste motoren mangler er fordeler, men det skulle vel ikke være noe prob å skaffe...

740 bruksbil: B230F med 11:1, KG004, porting og heimsnekkra eksos.

Bil/motorbygge på gang.

Sersjant/lærlingebefal @ Motorverksted Andøya flystasjon (skrur motor på Orionflyene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... og fordi det er skammfullt å bli frakjørt av en BayernMakkWærke 316 fra 95...

 

Men ikke så skamfullt som å bli frakjørt av en Toyota Yaris...

 

bygger bensinmotor av den hvite 5'er dieselblokka... bensinveiv, autoverdi råder, smidde stempler, s60r topp, tørrsump etc. og noen andre selvutviklede ideer.

 

Er du sikker på at bensininnmaten og bensintoppen passer i D5-blokka? Det hadde vært brillefint da moderne dieselmotorer som regel har svært solide blokker.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår