Gå til innhold

Audi 80 Avant 2.0S - 90hk. Høyt bensinforbruk?

Ranger emnet


slowandsilly

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en nybrukt Audi 80 Avant i garasjen. Ok stand som har gått 200000km.

 

Motoren blir aldri helt varm, helst rundt 50-60 grader, og den bruker rundt 0,9 l pr mil. I forhold til en tidligere Audi 80 1.8E 87-mod synes jeg den bruker en del mer bensin.

 

Vil skifte av termostat gjøre noe for et lavere forbruk? Og har denne bilen injection. Har forstått at den har en slags hybridløsning mellom forgasser og injection?

 

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mengden bensin som blir tilført motoren er avhengig av temperaturen på kjølevannet. En kald motor må ha mer bensin enn en varm motor, derfor kan en defekt termostat utmerket godt være årsaken til forhøyet drivstofforbruk.

 

Du har ikke injection! Vil tro du har en Monomotronic (etter 1989?). Denne ser til forveksling ut som en forgasser, men er egentlig bare et spjeldhus med en elektronisk styrt dyse inni.

 

Feilstilt tenning gir også forhøyet bensinforbruk (i tillegg til mange andre ting)!

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også samme problemet.. Måleren inni bilen viste MAX 60-70 grader... Så krasja jeg i et autovern og måtte bytte bla radiator.. Men, i den nye radiatoren fulgte ikke med temp-føler som starter viften så jeg satt i den gamle. Når jeg sjekket at radiator og alt var tett, da viste måleren 90 grader.. Jeg forstår egentlig ikke hvorfor. =/.. Men, men.. I orden nå:)

http://www.boostperformance.no

 

Corvette iz teh zhit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problem mtp. varmen, men merker ikke no uvanlig høyt bensinforbruk. Min ligger på 0,7/mil.

 

Har ikke fått rota meg til å bytte termostat enda, men det ble foreslått av flere på forumet når jeg nevnte temperaturproblemet.

 

Jeg har også problem med varmen. Blir ikke ordentlig varmt i kupeen før en liten times kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sluttet å virke igjen, måleren inni bilen viser 50-60 grader, og jeg føler bilen går DRITT + Det er ca lik null varme i varmeapparatet inni bilen=/... Hvis jeg bytter begge sensorer på høyre side av blokka, kan alt dette begynne å virke igjen?..

 

En bil som får for mye bensin fordi "den er kald", når den er varm går vel dritt? :P

http://www.boostperformance.no

 

Corvette iz teh zhit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke er varme i bilen er nok termostaten gåen.. hvis den etter bytte ikke viser mer enn 60-70 grader er det en multigiver som er gåen.. hvis jeg ikke husker helt feil er det den røde med tre plugger som gir temp til display.. koble den til jord med tenninga på, så skal du få fullt utslag på temp viser i displayet, hvis du da ikke får fullt utslag på temp viser er dette gåent damndamn ... det letteste er å koble seg på vag com etter en lang kjøretur og se hva temperaturen er da.. bør ligge på ca 90 grader..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Dagens spørrelek

Hvor mange grader som skal til for at vann fordamper?

Svar alternativ a. 70 grader

b. 90 grader

c. 100 grader

 

Hva er varmest av det som kjøles ned og det som kjøler?

a. olje

b. kjøleveska

c. ingen av delene

 

Fakta er at kommer kjøleveska over 130 grader så får ekspangsjonstanken en artig arbeidsoppgave.

ojle tåle mye mere varme en vann.

Termostaten lukkes når det er kalt og åpnes når det er varmt,

om fjæra har røkke så kommer det mye kaldt vann inn til motoren hele tiden og motoren forblir kald lenge, tetter termostaten vil du få ganske varm motor ganske raskt og det vil fosse over i ekspangsjonstanken.

Så dere som har angitt temperatur i måleren, bytt termostat,

dere som har 0 temperatur i målere bytt tempføler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens spørrelek

Hvor mange grader som skal til for at vann fordamper?

Svar alternativ a. 70 grader

b. 90 grader

c. 100 grader

 

Hva er varmest av det som kjøles ned og det som kjøler?

a. olje

b. kjøleveska

c. ingen av delene

 

Fakta er at kommer kjøleveska over 130 grader så får ekspangsjonstanken en artig arbeidsoppgave.

ojle tåle mye mere varme en vann.

Termostaten lukkes når det er kalt og åpnes når det er varmt,

om fjæra har røkke så kommer det mye kaldt vann inn til motoren hele tiden og motoren forblir kald lenge, tetter termostaten vil du få ganske varm motor ganske raskt og det vil fosse over i ekspangsjonstanken.

Så dere som har angitt temperatur i måleren, bytt termostat,

dere som har 0 temperatur i målere bytt tempføler.

 

Kan du utdype dette litt, da måleren min viste 70 grader, men det var sensoren som var gåen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du utdype dette litt, da måleren min viste 70 grader, men det var sensoren som var gåen...

 

Klokka mi viser også 70-80grader, til meg når tempføleren var ødelagt så viste klokka 0 grader. Uansett jeg har i alle fall en enkelt tempføler med 3 uttak og den sender samme verdier til klokka, hjærnen og insprøytninga. Skjønner? Tempføleren viser ikke litt feil, da er det noe galt med instrumentpanelet heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår