Gå til innhold

Semi Pro..... Ny klasse i drifting.

Ranger emnet


Japan-Auto

Er det en god ide å ha med Semi Pro?  

33 stemmer

  1. 1. Er det en god ide å ha med Semi Pro?

    • Ja, det er en god ide og ta med Semi Pro nå!
    • Nei, det er ikke en god ide å ta med Semi Pro nå!


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen. Drifting sesongen 2007 er på hell og planleggingen av 2008 sesongen er nå i full gang. Har vært en spennende sesong med mye som har skjedd og dette er bare den spede bygynnelse på hva som kommer. Drifting tar nå helt av i Norge og forøvrig Europa i det hele tatt. I Sverige og ikke minst i Finland bygges det nå biler på spreng og ferdige drifte biler bestilles fra Japan i store mengder. Nordic Drifting Series kommer til å nærmere seg dobbelt så mange førere neste år som det har vært i år. Vi gleder oss! Får si som Halllon at neste år skal vi ha tre nordmenn på pallen!

 

Har etter denne drifting sesongen erfart at det har vært en del som har hatt biler som kunne kjørt i Pro men som har kjørt i Club fordi de har kviet seg for å ta steget opp i Pro. Det er veldig synd fordi drifting handler om å kjøre twin, det er det som er morsomt for førerne og det er absolutt MYE bedre og se på for publikum. Club klassen er mer en klasse for at alle skal kunne prøve seg litt uansett erfaring og bil. Har man driftet litt og har en bil godkjent for twin bør man begynne å kjøre twin så fort som mulig. Føler man at det ser for heftig ut å ligge tett inntil hverandre i full drift så kan man besvisst holde litt avstand i førsten når man trener. Man får allikevel erfaring med å tilpasse seg sporvalg, fart, avstand til den andre foran.

 

Av den grunn er det flere som har etterspurt en mellomklasse hvor nybegynnere kan prøve seg før de tar steget opp i Pro klassen. Er flere land som har det på den måten med Semi Pro og Pro og andre lignende systemer. Dette gjør at flere kjører twin, som jo er det som er gøy å se på og å utøve. Har tenkt på dette før men det har vært litt for snaut med førere men det ser nå ut til at det strømmer på med nye som kommer med biler med bur og ellers nødvendig utstyr.

 

Det vil si at Club blir som det har vært og Semi Pro blir som Pro i forhold til bur og andre regler. Vi vil da starte sesongen med x-antall førere i Pro. Det vil vel da være naturlig å ta de 8, 10 eller 12 beste fra ifjor.. kanskje også 16 beste.. og så vil vinneren av Semi Pro i hver runde få muligheten til å avansere til Pro. Hadde kanskje også vært fint om dommerne med andre utvalgte i serien også kunne tilby dette til de som fremhever seg uten nødvendigvis å havne på førsteplass. Slik er det i D1 i Japan. På den måten blir det litt gjevt å kjøre i Pro serien. Den som sammenlagt ligger på bunn etter f.eks 3 runder i Pro kan rykke ned i Semi Pro, slik vil de som kjører dårligst i Pro bli byttet ut med de beste fra Semi Pro. (Noe ala fotball serier...) Men det er mange måter å løse dette på, og det kunne vært veldig artig å fått til noe som fungerte bra. Kan være et argument at det er for få førere i Norge nå.. det var i hvertfall vårt eget argument for en tid tilbake.. men det ser nå ut til at det blir MANGE førere i 2008.

 

Så vi vil ta en runde på det her og høre hva alle har og si om dette. Ordet er deres:

 

------------------------------

Tom Ole, http://www.powerdrift.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hadde vært genialt med et slik system. Men frykter at det kan bli for få førere.. Er vel ikke absolutt alle som bygger opp nå som starter rett i Pro.. Tror det kanskje er litt tidlig enda, med tanke på at drifting er i startfasen..

Vil Semi Pro bli organisert på samme måte som Pro?

 

Jeg ville sett ann litt på license day egentlig.. evt. gått for denne planen, og hatt en backup plan hvis det blir for mye nå som vi er i starten... =)=)

E. Heimdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, man burde ikke nekte folk å kjøre i PRO da.. der burde det være kvalifisering hvor de topp 16 eller 12 får plassene. At man må vinne semi pro for å kjøre i pro høres litt rart ut.

Men semi pro er sikkert ikke dumt det

 

Mener du da f.eks hvis man har 25 førere som kan kjøre Pro, at man da lar alle kjøre kval om BEST 16 og de 9 som da blir "til overs" kjører Semi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du da f.eks hvis man har 25 førere som kan kjøre Pro, at man da lar alle kjøre kval om BEST 16 og de 9 som da blir "til overs" kjører Semi?

 

Aha, da misforsto jeg litt. Ja den metoden der funker. Alle CLub førere som har godkjent bil med bur + de pro førerne som ikke kvalifiserte seg kjører da Semi Pro om de vil?

- 85 Toyota Levin AE86 - F20C

- 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært genialt med et slik system. Men frykter at det kan bli for få førere.. Er vel ikke absolutt alle som bygger opp nå som starter rett i Pro.. Tror det kanskje er litt tidlig enda, med tanke på at drifting er i startfasen..

Vil Semi Pro bli organisert på samme måte som Pro?

 

Jeg ville sett ann litt på license day egentlig.. evt. gått for denne planen, og hatt en backup plan hvis det blir for mye nå som vi er i starten... =)=)

 

Det ser ut som at det ikke vil bli noe problem at det blir for få førere, og det at mange bygger biler for å kjøre i Club er litt synd! Sett inn bur og hovedstrømsbryter osv og kjør Semi Pro! Mange ganger så morsomt og 10 ganger bedre å se på! Det er nemlig nettopp det som er poenget med dette at flere raskere vil starte med twin drifting. Semi Pro vil blitt arrangert på samme måte som med Pro. Hvis vi venter til Licence day så får ikke de som vil bygge bur for å bli med i Semi Pro tid til det... Viktig å få avgjort dette så fort som mulig.

 

----------------------------

Tom Ole, http://www.powerdrift.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som at det ikke vil bli noe problem at det blir for få førere, og det at mange bygger biler for å kjøre i Club er litt synd! Sett inn bur og hovedstrømsbryter osv og kjør Semi Pro! Mange ganger så morsomt og 10 ganger bedre å se på! Det er nemlig nettopp det som er poenget med dette at flere raskere vil starte med twin drifting. Semi Pro vil blitt arrangert på samme måte som med Pro. Hvis vi venter til Licence day så får ikke de som vil bygge bur for å bli med i Semi Pro tid til det... Viktig å få avgjort dette så fort som mulig.

 

----------------------------

Tom Ole, http://www.powerdrift.no

 

Ja.. Så profil lista på Powerdrift nå..

Er vel bare å peise på med Semi Pro da! Jeg skal hvertfall bygge bilen opp til Pro =D

E. Heimdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, da misforsto jeg litt. Ja den metoden der funker. Alle CLub førere som har godkjent bil med bur + de pro førerne som ikke kvalifiserte seg kjører da Semi Pro om de vil?

 

Ja, det er også en mulighet. Tanken vår er vel at alle som kjører i Club idag med Pro bil bør begynne og kjøre Twin. Derfor denne Semi Pro klassen. Er opptatt av å få flere til å kjøre twin. Flere som har club bil vil vel kanskje også inspireres til å bygge bur osv når det finnes en klasse som er litt mer oppnåelig.

Men her er vi åpne for forslag, det finnes mange muligheter på hvordan dette kan organiseres og før vi titter på hva andre land gjør osv. så hadde det vært artig å se hva vi kommer frem til her selv...

 

------------------------------

Tom Ole, http://www.powerdrift.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du sier overfor.. Å ta med de 12 (eller noe) beste fra forrige runde rett inn i Pro. Så kanskje dere kan gjøre det sånn at de 8 beste på license day (de 8 beste som har godkjent bil utenom de som går rett inn i Pro) får plass i Pro.. (Sier de neitakk går plassen til personen et hakk ned på evalueringslista..)

 

Da har dere 20 stk i Pro til 1. runde. De kjører kvalifisering i Pro sånn som er gjort i år og eliminering osv osv.

 

Resten som kjører Semi Pro kan kjøre seg opp til Pro etter hver runde som du skrev. Da blir det tøffere konkurranse for hver runde =D.. Blir fler som kjemper i kvalikken for hver runde..

 

Kanskje noe av det samme du skrev.. men synes dette ble logisk for meg..hehe

E. Heimdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, god ide det med at vi plukker et et antall på licence day i tillegg til de som er høyest på lista fra ifjor til å kjøre i PRO. Spørsmålet blir kanskje mer hvor mange vi skal flytte over osv. men det vil vinteren gi svar på i forhold til hvor mange det blir i hver klasse. Kan jo nå dele opp slik at x-antall (12?) blir satt over i PRO nå og resten står i Semi Pro. Så tar vi en liten utvelgelse på Licence day etter noen runder på banen evt. en liten konkurranse i Semi allerede da hvor de f.eks 5 beste eller 8 som du sa går rett inn i PRO.

 

God ide!

 

---------------------------

Tom Ole, http://www.powerdrift.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, god ide det med at vi plukker et et antall på licence day i tillegg til de som er høyest på lista fra ifjor til å kjøre i PRO. Spørsmålet blir kanskje mer hvor mange vi skal flytte over osv. men det vil vinteren gi svar på i forhold til hvor mange det blir i hver klasse. Kan jo nå dele opp slik at x-antall (12?) blir satt over i PRO nå og resten står i Semi Pro. Så tar vi en liten utvelgelse på Licence day etter noen runder på banen evt. en liten konkurranse i Semi allerede da hvor de f.eks 5 beste eller 8 som du sa går rett inn i PRO.

 

God ide!

 

---------------------------

Tom Ole, http://www.powerdrift.no

 

 

Synes dette hørtes litt snålt ut jeg. Hvis jeg ikke kjører licence day, og ikke har kjørt i år, så skal jeg ikke få kjøre i Pro, om jeg så kjører aldri så bra?

 

Det vil jo ikke være interessant for meg som sjåfør å jakte poeng i en klasse jeg ikke kjører, så det blei liksom ikke riktig i midt hode... ;)

Martin Sørlie, 1985.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette hørtes litt snålt ut jeg. Hvis jeg ikke kjører licence day, og ikke har kjørt i år, så skal jeg ikke få kjøre i Pro, om jeg så kjører aldri så bra?

 

Det vil jo ikke være interessant for meg som sjåfør å jakte poeng i en klasse jeg ikke kjører, så det blei liksom ikke riktig i midt hode... ;)

 

Poenget med dette er at det skal bli mere gjevt å kjøre Pro. Høyere nivå på en måte..

Semi Pro og Pro blir som sagt over blir kjørt på samme måte. Likt poengsystem og elimineringssytem. Pro har kanskje det lille ekstra.

 

Om du ikke kjørte i fjor og kom høyt opp på lista, og ikke kjører License Day neste sessong så har du fortsatt mulighet til å kjøre Pro. Du kan kjøre det opp til Pro ved vinne en av Semi Pro rundene som Tom Ole nevnte tidligere.

 

Det vil skape mer konkurranse i Semi Pro - og for meg så virker dette ganske spennende. Det å få club kjørere som kunne kjørt pro er vel hele poenget med Semi Pro + å skape litt mer konkurranse instinkt..

E. Heimdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår