Gå til innhold

Hvilket prosjekt?

Ranger emnet


daffe

Anbefalte innlegg

Hei

 

Er en gutt på 16 som skal ha et bil prosjekt nå.. Men er usikker på hvilken bil jeg skal velge...

 

Har tenkt litt på BMW E30 med M3 styling og turbo motor. Eller en 200SX S13 med turbo motor.. Har fått ett tilbud om en fra Japan til rundt 20 000 kr som trenger ei motor overhaling og ny lakk. Har venner som kan ta seg av motoren så dette er ikke no problem og bilen skulle lakkes uansett

 

Hva mener dere?

Jobber som Plast Mekaniker på heltid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt å bruke pengene sine på en bil som 16-åring ? Da må du heller kjøpe deg en gammel bil som du kan lære deg å skru på. koster mindre for erfaringer med en saab 900 enn med en bil til 100 000 f.eks. Dette gjelder selvfølgelig ikke viss du driver med motorsport eller n.l. Men smaken forandrer seg mye iløpet av 2 år, så plutselig er det ikke viktigs i verden å ha verdens tøffeste bil når du blir 18år

- 99 Cougar 2.5 v6

x 94 Toledo 1.8

x 93 Vento 1.9 tdk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt å bruke pengene sine på en bil som 16-åring ? Da må du heller kjøpe deg en gammel bil som du kan lære deg å skru på. koster mindre for erfaringer med en saab 900 enn med en bil til 100 000 f.eks.

 

+1

 

Man kommer alltid til å drite seg loddrett ut med førstebilen. Er på din alder nå, og jeg stortrives. Men den bruker jeg heller ikke alle pengene mine på, jeg gjør ikke utover det jeg vet jeg klarer. Førstebilen kjøpte da jeg var 14, og dreit meg ut på omtrent alt det gikk an å drite seg ut på. Kosta 2 lapper så det var ikke noe stort økonomisk tap. Skal du gjøre noe sånt, anbefaler jeg deg å finne deg en virkelig billig bil som du kan sette i stand - driter du deg ut tenker du "no big deal".

Er ikke bare å bygge seg E30 med turbo, for eksempel, når man er 16. Jeg regner med at du ikke har allverdens ressurser heller :)

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt å bruke pengene sine på en bil som 16-åring ? Da må du heller kjøpe deg en gammel bil som du kan lære deg å skru på. koster mindre for erfaringer med en saab 900 enn med en bil til 100 000 f.eks. Dette gjelder selvfølgelig ikke viss du driver med motorsport eller n.l. Men smaken forandrer seg mye iløpet av 2 år, så plutselig er det ikke viktigs i verden å ha verdens tøffeste bil når du blir 18år

 

Dette er feil.... Det ER lurt å bruke pengene på bil :)

 

Jeg har hverfall brukt ALLE pengene mine (og litt til), både fra konfirmasjonen og det jeg har tjent på jobben til min førstegangsbil (regner førstegangsbilen som den første bilen man har med lappen). Hadde ikke tenkt å vrake den med det samme, for begynner å bli dyrt. Men det er en lærerrik og morsom hobby, som man tjener på til slutt, i form av gleden av å kjøre noe selvbgd.

 

Men kjøp noe som er enkelt å skaffe deler til, og som ikke er altfor dyrt.

Mvh Tore

VW Golf II Vr6 prosjekt

VW 411 variant: Fram i lyset etter golfen =)

79' Golf LD, søndagsbil

VACN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er ikke at man ikke skal kjøpe seg bil. men ikke sprute ivei å få erfaringer på å rive ned en bil til mange tusen kroner for så å gå på en riktig blemme i oppbyggingen. Man lærer seg hvordan en turbo fungerer med en billigere turbo bil også. Dessuten er verdi tapet på en bil som står i garasje i over 2 år relativ høy så lenge det ikke dreier seg om en gammel bil.

- 99 Cougar 2.5 v6

x 94 Toledo 1.8

x 93 Vento 1.9 tdk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går på mekken nå på første året.. Har jobba tidligere som plast mekaniker, så jeg har stor erfaring med glassfiber, sparkel og carbon.

 

Vennene mine er mekanikere ellers har jeg en stor stab som maser om at jeg må få meg bil som de kn bygge motor til.

 

Lakkering tar min onkel seg av..

 

Har sammarbeid med lakklevrandør, folk som har alt til motorer. Ja alt til en bil sjennerelt. Gutta på skolen snakker om hvor fet Volvo er, men etter min mening syntes jeg d er stygt som bare f... Vil ikke være en av de harry med stygg bil.

Jobber som Plast Mekaniker på heltid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Penger..Har du penger så går det nok bra !

Kjøp deg en billig 320 eller 325, ta rusta og fiks den til eu godkjenning så kan du evt. finne ut om du har råd og lyst til å hive på styling og bygge motor underveis ;)

Men greia er at så lenge du har store planer så trenger du også ganske mye penger når det er bil det er snakk om.

 

Altså, si du bygger turbo motor..Da skal du mest sansynlig ha datasprut. Dette koster ganske mye(10-15.000)+det må mappes som også koster penger.

 

Men anbefaler deg absolutt og kjøpe deg en billig bil og fikse den opp hehe :)

Gjelder bare om og ta ting gradvis så går det veldig bra ;)

signatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å?

Umulig å regge jdmbiler for tiden, av en eller annen teit grunn ingen skjønner.

 

Er da ikke problem å kjøpe bil som 16åring, men husk at smaken din endrer seg. Husker da jeg var 13-14 og forgudet plastikk og annet hor. Det har endret seg. heldigvis!

( x ) Subaru Impreza GT 94/99

( x ) Nissan 200sx s14a 97

( x ) Nissan 200sx s13 90' Steg 3

+diverse andre vinterbiler ; )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke kjøp det dyreste og beste som første bil...! finn en fin og billig bil du liker, og siden du går på mekk, kan bilen godt være et ikke ferdigbygd prosjekt (ofte billig)... så bygger du videre på det, og ender med noe som er "ditt" i form av at du har bygd den... start med å kjøpe no billig og fint ;)

Mvh

Kenneth

1996 BMW 320i Touring - Prosjekttråd

1990 Toyota Corolla XLi 1,3 (SOLGT)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

325 med turbo skal du slite med å godkjenne, og har du noen gang kjørt 325 egentlig? de går grønnjevlig når man er 18år.. under at det gikk bra med meg i min første bil (e30 320) å jeg er ikke noe under gjennomsnittet sjafør. Sier ikke dette for å være kvalm tvert imot. Ville ivertfall ikke lagt alt av penger i motor med engang.

MTech2Sterlingsilber

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke gløm at bilen skal forsikres når du er 18. stor motor = dyrt som faen!

 

Eller stor motor = forsikre på foreldre.

Koster ca 4000kr i året for 528i'n på mamma.

Ringte rundt før jeg kjøpte den, og noen sa bare oppgitt "nei.. Ring gjensidige eller noen som forsikrer 18. åringer."

-rolfi

xbox gamertag: rolfii

-BMW E28 528i

-BMW E21 320/6

-BMW E32 750i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår