Gå til innhold

Vil montere lexanruter i gatebil..

Ranger emnet


sleeper

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg er ute i samme ærend som deg.

Jeg har hørt at 4mm lexan er minimum for bane der de har krav om slikt.

Husk å kjøpe ripefritt. Jeg skal sjekke hvor jeg kjøpte dette. Dårlig husk.

Lexan som løsner fra popnagler/pakningene i forbindelse med deformasjon av vindusrammen ved kolisjon kan være meget farlig.

 

Sikkert noen som vet mer.

Lotus 3.6 Twin turbo Commodore B Coupé

Motor #1 100% original Lotus Omega C36GET

Motor #2 Lotus Omega Metanol Monster C36GET

 

Mercedes ML 230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

feil.

 

Polycarbonat Lexan plast må MINIMUM være 5mm tykt om du skal ha til frontrute.

Men dette er ikke å anbefalle! Vasking av ruta med klut/papir eller vindusviker resulterer i milliovis småriper du FORT vil merke når sola treffer deg i trynet eller kjøring i mørket. du ser ingenting rett å slett!

 

Sideruter er valgfritt da ville jeg brukt 2-3mm

 

Men hvorfor skal du ha dette i en gatebil!?

Beste jeg kan anbefalle er Finn Løken i ÅS/akershus

http://www.finnloeken.no/

Sperra.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Hei! Lurer på det samme, knuste bakruta på bilen og sliter med å finne ny... Noen som vet hva reglene er på dette i gatebil? Kan sideruter også skiftes ut på gatebiler altså?

 

 

edit:

 

Har sett litt på lovdata og det som står om vindu.

 

 

§ 31-3. Vindu på bil

1. Bestemmelsene i denne paragraf gjelder for biler som ikke omfattes av § 31-2.

2. Frontvindu skal være av laminert glass. Andre vinduer skal være av laminert eller herdet glass. Vindu - unntatt frontvindu - som skal brukes som nødutgang skal ikke være av laminert glass. Innvendig vindu og takvindu kan være av plast.

Den som fremstiller bilen for godkjenning skal fremlegge bevitnelse fra kjøretøyfabrikanten om at frontvindu oppfyller kravet i § 31-1 nr. 4. Slik bevitnelse kreves ikke dersom glasskvaliteten fremgår av glass- eller kjøretøyfabrikantens merking på eller i glasset.

Sikkerhetsglass og rutemateriale som tilfredsstiller direktiv 92/22/EØF, eventuelt som endret ved direktiv 2001/92/EF (er e-merket) anses å oppfylle bestemmelsene i dette nr. og i § 31-1.

3. Bil med frontvindu skal ha effektiv vindusspyler og motordreven vinduspusser med minst to hastigheter og som på effektiv måte pusser tilstrekkelig del av frontvinduet. Bil som tilfredsstiller kravene i direktiv 78/318/EØF, eventuelt som endret ved direktiv 94/68/EF, anses å oppfylle disse kravene.

4. Lukket bil med frontvindu skal ha effektiv defroster. Bil som tilfredsstiller kravene i direktiv 78/317/EØF anses å oppfylle dette.

5. Bil skal ha solskjerm av tilstrekkelig størrelse foran førerplassen.

 

Så er Lexan herdet glass?

 

§ 31-1.1.1.2 Herdet glass: Glass bestående av et enkelt lag som ved spesiell behandling er gitt stor holdfasthet mot slag med butte gjenstander og som har den egenskap at det ved brudd sprekker opp i et stort antall deler uten skarpe kanter.

 

Tolker jeg dette rett nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

HVIS DU ER UTE ETTER:

 

 

Å sleppe glasskår og dritt om du knuser ruta di?.. Tar deg fint 15min å støvsuge og montre et ny rute!

 

 

Å spare vekt?. Slank ræva di! Du har INGENTING å spare på! 15kg i glass eller 10KG i plast er ingenting å hente på kontra pris, arbeid og irritasjon!

 

Du får aldri vinduet helt tett! Ruter i dag er LIMT veldigskjeldent sitter dem i sporlist! Ergo, du må da lime ruta di på en måte som gjør at du ikke får brukt original list, og det vil se jævlig ut etterpå!

 

 

ANDRE PUNKTER på hvorfor du ikke bør gjøre dette!

 

 

For å lage en rute i POLYCaRBONAT LEXANPLAST som du er ute etter, er en vanvittig vanskelig prosess, alt fra at du må ha den originale ruta di å sette til lexan, klemme rundt med vizegrips, og eventuelt varme opp FØR du kapper lexanen.

 

Ikke glem at bakruta di mest sannsynlig har en buet form! denne må stemme overens på mer eller mindre millimeteren om du skal spenne dette riktig på plass!

 

 

Du mister stivhet i bilen din.

 

Bakruta vil forbli myk på midten og blaffre som faen når du når fart over 100km/T

 

Du får mest sannsynlig ikke ruta helt tett mot fukt, om du så gjør vil du ha en stygt utseende mellom rute og kaross, fordi dette ikke skal BARE limes! du skal også popnagle vinduet på plass om du har planer om å få dette skikkelig til!

 

For hver vask av bilen din med svamp, riper du opp! til slutt vil du ikke se en dritt gjennom bakruta di når du får sollys på den! Alt vil skimte imot

 

 

Så nei! jeg ville på det sterkeste fraråde å montere noe slikt dritt på bilen din!

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår