Gå til innhold

Elektrisk feil (e36) HASTER!

Ranger emnet


Popoff_@leks

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har fått et problem med min 320 touring.

For et par dager siden begynte "batterilampa" og blinke litt nå og da, jeg tenkte ikke noe mer over det siden det ikke skjedde noe.

Plutselig idag, når jeg var ute å kjørte, så ble alt lys og lignende sakte men sikkert borte, mens jeg kjørte. Plutselig begynte bilen og fuske, og stoppet.

Jeg fikk hjelp av startkabler og den startet med en gang. Etter å ha kjørt bare noen 100 meter begynte alt lys igjen og bli svakere og bilen døde igjen helt ut.

Er det noen som vet hva dette er? Er det batteriet som er ødelagt? er det dynamoen?

 

Håper noen kan svare meg :)

Du er ikke mann før du passerer 200.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har fått et problem med min 320 touring.

For et par dager siden begynte "batterilampa" og blinke litt nå og da, jeg tenkte ikke noe mer over det siden det ikke skjedde noe.

Plutselig idag, når jeg var ute å kjørte, så ble alt lys og lignende sakte men sikkert borte, mens jeg kjørte. Plutselig begynte bilen og fuske, og stoppet.

Jeg fikk hjelp av startkabler og den startet med en gang. Etter å ha kjørt bare noen 100 meter begynte alt lys igjen og bli svakere og bilen døde igjen helt ut.

Er det noen som vet hva dette er? Er det batteriet som er ødelagt? er det dynamoen?

 

Håper noen kan svare meg :)

 

Jeg hadde samme problemet på en miata for noen år siden. Blink i batterilampa, og noen dager senere ingen strøm på bilen. Da var løsningen latterlig enkel: Hadde mistet strammebolten til dynamoen, så den dro ikke rundt :)

"Du kan tro at du kan, og du kan tro at du ikke kan.

I begge tilfeller har du rett."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

idag har jeg drivi å målt diverse ting på batteri og dynamo.

Det jeg kommer frem til er:

 

* Når batteriet er tilkoblet annen bil via startkabler, så holder spenninga seg på ca 13,4 V så lenge den er tilkoblet den andre bilen. Det er 13,4 V mellom + og - på batteriet, og 13,4 mellom ledningen som er koblet til dynamoen og godset til dynamoen.

 

* Så fort startkablene fra den andre bilen kobles bort, synker både spenningen fra batteriet sakte nedover, det samme gjør spenningen på dynamoen (noe som vel er naturlig)

 

Noen som skjønner noe mer nå? Kan det være batteriet likevel?

Målte mellom viklingene på dynamoen og godset på dynamoen også, men da fikk jeg ikke noe resultat, bare hopping og dansing på multimetert.

 

Håper noen kan hjelpe meg =)

Du er ikke mann før du passerer 200.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver ikke om bilen din går for egen maskin når du tester dette, men uansett er det er ikke vits å måle når du er tilkoblet startkabler..

 

Batteriet ditt skal være rundt 12 volt når motoren er av, når du starter og dynamoen lader kan du fortsatt måle på batteriet, men da skal det være oppunder 14. Hvis spenningen er den sammen når motoren går og ikke, lader ikke dynamoen..

 

Hvis spenningen i batteriet synker sakte når motoren er av, er det batteriet ditt som er kaputt.

'98 535

'89 320

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår