Gå til innhold

Muligens ny 240 - trenger tips

Ranger emnet

GnarKiLL

Anbefalte innlegg

Hei.

I dag morges så jeg en perle av en volvo. Så i alle fall for meg potensialet inni hodet mitt..

Så kikket jeg nærmere på denne på vei hjem fra jobb, og fant ut at denne hadde jeg lyst på. Men... Det er oppgitt en kilometerstand på 242tusen, men i dashen står det nærmere 294tusen. Denne er vel langt fra verdt 15000,-? Tenkte jeg skulle tilby 8000,- og eventuelt 11000,- om den har motor som "bare" er gått 242tusen. Så kommer det kanske litt an på om det er forgasser eller innsprut osv..

Det ser 99% rustfri ut, men hadde ikke sjans til å se inni dørene og sånt, da eieren ikke var tilstede.

Så før jeg ringer og pruter, hadde det vært fint om dere gav meg noen råd eller tips.

Om jeg får den til 8000,- kommer jeg til å behandle den pent og gjøre den som ny (så langt det er mulig).

DSC00014.JPG

DSC00015.JPG

DSC00016.JPG

99, 200SX S14a Racing Edition

- Ja, livet er for kort til å kjøre kjipe biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om det er en 86/87 er det ikke innsprut i allefall...men ser i grillen at det står et lambda-emblem, og det var jo liksom merket for at det var F motor i bilene vil jeg tro. men 8000 er det verdt ja, om den er så rustfri som du tror.

http://www.volvo-racing.i2.no

Volvo 242 Turbo

Volvo 242 Turbo banebil 1984

Volvo 244 Arbeidsbil/Reservebil 1987

BMW 320d touring E46 2001(Familiebilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke 230E i gle? eller tar jeg helt feil nå?

Er gjort litt med i utsende da, er 90 bakluke og hviteblinklys.

Om bilen har gått 242 eller 294000 har jo ikke noe å si. Motorn har ennå mye igjen å gå.

Jeg tror neppe du kommer til å få kjøpt den til 8000, du må nok ut med ihvertfall 11-12000!

MVH

Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om det er en 86/87 er det ikke innsprut i allefall...men ser i grillen at det står et lambda-emblem, og det var jo liksom merket for at det var F motor i bilene vil jeg tro. men 8000 er det verdt ja, om den er så rustfri som du tror.

Om jeg søker på google og sånt, finner jeg ikke når lambda sonde ble innført på 240'er... Står jo GL bak på bilen, mens det var et GLE emblem på hanskerommet. Kan bli en spennende telefon til mandag. hehe.

Er gjort litt med i utsende da, er 90 bakluke og hviteblinklys.

Om bilen har gått 242 eller 294000 har jo ikke noe å si. Motorn har ennå mye igjen å gå.

Ellers kan det vel være K-motor i GLE? Syns jeg husker det fra en bekjents 240, men kan være jeg husker feil...

Jeg tror neppe du kommer til å få kjøpt den til 8000, du må nok ut med ihvertfall 11-12000!

Har bare ikke sett andre 240'er som har gått over 300K, så derfor var jeg litt skeptisk med tanke på drivverket. Selve motoren(evighetsmaskinen) har det jo lite å si på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lamba-merket kom sammen med B230F og LH2.2 som kom i 1988. :)

LH2.4 har også Lambda-merke i grillen.

Ifølge mine kilder er dette en 1987 modell 240 GLE, med B230K motor. At bakruta er bytta til 90-type kan jo ha sammenheng med GL merket.

KM standen har ingenting å si, for når det er snakk om så liten effekt, er slitasjen minimal.

Men, det er B230K motor. Det er den dårligste motoren Volvo har laget, mange som har problemer med Siolex Cisak gassern, siden den er vakumstyrt, og vanskelig å feilsøke.

Hvis du får den for 8000,- er det jo et bra kjøp, men jeg ville aldri kjøpt den for mer enn 10000,-

- 1998 Skoda Felicia Pickup 1.9D

- 1986 Volvo 740 Banebil, V8, Bilstein, multilink, poly ++

- 1986 Volvo 740 Turbo Intercooler - Langtidsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En standard 240GLE 1986 eller nyere har samme motor som 240GL av tilsvarende årsmodell, altså som oftest ikke innsprøytning, og uansett ikke B230E. Eldre GLE (82-84) er en relativt finere modell og har B23E.

Bakluken på dette eksemplaret er uoriginal, og det er nok også grillen.

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du får den for 8000,- er det jo et bra kjøp, men jeg ville aldri kjøpt den for mer enn 10000,-

10000 er ikke så ille det hvis bilen er like fin som den ser ut til på bildene.

Siden det er bytta bakluke så kan det også hende at det er bytta grill på bilen. At det er satt på grill fra en 88 mod og oppover.

Men det er vel enklest å ta en tur innom eller en telefon og høre åssen motor og sånnt det er.

MVH

Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange råd og "oppklaringer"! :)

Skal ta en tlf på mandagen, så håper jeg at selgeren vet hva han selger. (er visst en forhandler).

Men uansett om det er a- eller k- motor så er det forgasser og bruker vel mer på mila enn innsprut? (tenker litt på økonomien om jeg kjører denne 8-10 mil hver dag)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en 86 mod vist den skal inn til eu neste år å da er det a eller k men tipper k. K motoren har dårlig rykte men jeg har i vært fall vært heldi med mine , kjøpte en 88 mod i går med k motor ganske lik den stv di . uten rust tidligere lillehammer bil:) å motoren funker å går billig

EU-kontroll (blant en del annet) går på registreringsår, og det er ikke alltid sammenfall mellom registreringsår og årsmodell. Som bekreftet av plakaten, dreier det seg sikkert om en 87-modell-registrert i 86 i dette tilfellet. Det med motortyper originalt er da i prinsippet ganske greit - en 86-modell skal ha B230A, på 87 (som her) og til dels 88 skal det være K.

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EU-kontroll (blant en del annet) går på registreringsår, og det er ikke alltid sammenfall mellom registreringsår og årsmodell. Som bekreftet av plakaten, dreier det seg sikkert om en 87-modell-registrert i 86 i dette tilfellet. Det med motortyper originalt er da i prinsippet ganske greit - en 86-modell skal ha B230A, på 87 (som her) og til dels 88 skal det være K.

Er vel mulig å ikke ha skilter på den ett år for å ikke betale noe om man skulle fikset den opp, og så blir det feil i forholdet mellom første registreringsdato og hvilket år den skal eu-kontrolleres? (bare sånn eksempel...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider