Marcos Skrevet September 19, 2007 Rapporter Share Skrevet September 19, 2007 Hei Har en VW TARO (HiLux) -90 4x4 2.2l bensin...og har følgende uløslige problem og historie: Det begynte med at vannpumpa gikk, hvilket resulterte i at motoren kokte....og toppen slo seg. Så: Toppen ble slipt, ny toppakning, ny vannpumpe, ny termostat, ny tempgiver ble satt på plass. Men nå blir motoren veldig varm ganske fort. Og i oppoverbakker på sommeren, eller med mye last på henger så går temperaturnåla oppover (over normal arbeidstemp). Det rare er at hvis jeg da slår på maks varme inni kupeen med vifta så synker temperaturnåla ganske umiddelbart! Kan noen forklare for meg hva som feiler bilen min? Har en ide om å bytte radiator da jeg kanskje misstenker dårlig vannsirkulasjon. Men kan det stemme at varmevifta inni bilen er så effektiv at den klarer å senke vanntemperaturen så kjappt??? Har sjekket pluggene og de er helt uten avlagringer..som visst nok er symptom på overheting? Hilsen Marcos Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lurepåmye Skrevet September 19, 2007 Rapporter Share Skrevet September 19, 2007 HeiHar en VW TARO (HiLux) -90 4x4 2.2l bensin...og har følgende uløslige problem og historie: Det begynte med at vannpumpa gikk, hvilket resulterte i at motoren kokte....og toppen slo seg. Så: Toppen ble slipt, ny toppakning, ny vannpumpe, ny termostat, ny tempgiver ble satt på plass. Men nå blir motoren veldig varm ganske fort. Og i oppoverbakker på sommeren, eller med mye last på henger så går temperaturnåla oppover (over normal arbeidstemp). Det rare er at hvis jeg da slår på maks varme inni kupeen med vifta så synker temperaturnåla ganske umiddelbart! Kan noen forklare for meg hva som feiler bilen min? Har en ide om å bytte radiator da jeg kanskje misstenker dårlig vannsirkulasjon. Men kan det stemme at varmevifta inni bilen er så effektiv at den klarer å senke vanntemperaturen så kjappt??? Har sjekket pluggene og de er helt uten avlagringer..som visst nok er symptom på overheting? Hilsen Marcos Bytt til en kaldere termostat.. med mindre ikke bilen bruker vann da.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marcos Skrevet September 19, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 19, 2007 Bruker ikke en dråpe vann nei... ok godt tips.... tenkte også fjerne extralysene fremme sånn at litt mer luft kommer til radiatoren Marcos Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lurepåmye Skrevet September 19, 2007 Rapporter Share Skrevet September 19, 2007 Bruker ikke en dråpe vann nei...ok godt tips.... tenkte også fjerne extralysene fremme sånn at litt mer luft kommer til radiatoren Marcos Er det elektriske kjølevifte på den? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marcos Skrevet September 19, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 19, 2007 Nei, kun viftedrevet kjølevifte..... og jeg har skiftet radiatorlokk også ... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chevy350 Skrevet September 19, 2007 Rapporter Share Skrevet September 19, 2007 Går vifta likt med vannpumpe/e.l. som driver den, eller har den en temperaturavhengig slureclutch? (Kan du rotere vifta med motoren i ro?) Disse har også en tendens til å gå i stykker over tid. Siter Christian '77 Caprice Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marcos Skrevet September 20, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 20, 2007 Takk for svar! Nei, kan ikke rotere vifta når motoren ikke går. Det kunne jeg før men så fikk jeg en kompis å stramme på et eller annet som gjorde at vifta nå kun går når motoren går....men etter at han gjorde dette så låter bilen som en Hercules som starter opp sine motorer... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thomassj Skrevet September 20, 2007 Rapporter Share Skrevet September 20, 2007 ikke tett/dårlig radiator da?? Siter 95 Golf 3 94 Audi 80 competition, oppe å går med megasquirt 85 Volvo 740 88 Volvo 740 delebil 87 Volvo 240 Stv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buskmann Skrevet September 20, 2007 Rapporter Share Skrevet September 20, 2007 HeiMen nå blir motoren veldig varm ganske fort. Og i oppoverbakker på sommeren, eller med mye last på henger så går temperaturnåla oppover (over normal arbeidstemp). Hva er problemet egentlig? Hvor varm blir den i oppoverbakkene? Siter Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kckerzx Skrevet September 20, 2007 Rapporter Share Skrevet September 20, 2007 med at nåla detter når du skrur på varmen, mener du sånn med en gang? som om du skrudde på en bryter altså? eller mener du at det tar litt tid ? et minutt eller to? kan jo være at toppen ble slipt for mye. at du har for mye kompresjon (som igjen fører til mer varme) som gjør at den går varm. bare en tanke som slo... det høres vel ikke tilfeldigvis ut som om du har ett løst eksosdeksel eller no som driver og rasler vel? når du kjører oppover mener jeg? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg