Gå til innhold

bytte av girkasse og bakaksel

Ranger emnet


elnes

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle fikse litt på bilen nå som den snart skal inn i garasjen uansett, drivverket begynner å bli lovelig slitent så tenkte det var en god start å få byttet dette..

 

Men jeg har aldri byttet girkasse eller bakaksel på disse bilene før og lurte på om noen av dere hadde noen tips som kan forenkle operasjonen noe? Triks når det gjelder å få løs girkassa? Er det noen foringer jeg bør bytte når jeg først har det fra hverandre?

 

Alle tips mottas med takk.. ;)

83`porsche 924 (solgt)

83`porsche 944 (delebil)

84`porsche 944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Byttet clutch på min 944 83' og da byttet eg mansjetter i samme slengen. Er faktisk veldig enkelt å demontere girkassa. Eneste eg vil ambefale e å kjøpe Haynes boka for 944 fordi er 2-3 skruer som e litt gjemt, men det står fint i boka. Når det gjelder transaxlingen må du ned med traversen framme og bak mener eg.

Også når du monterer girstangen til giroverføringen må du vere veldig nøye med vinkelen den skal stå i. Får du feil vinkel ødleger du fort noe på girkassa. Men det står også godt forklart i Haynes manualen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enkleste måten jeg har funnet ut er å skru ned hele bjelka som girkassa/diff henger i, er snakk om 2 bolter som skal løsnes og koble fra bensinfilteret, seff av med drivaksler og eksos, dette er gjort på en time.. ;=)

 

et bilde av bjelka det er snakk om..

 

Bilde0282.jpg

Bilde0313.jpg

92mod sierra stv blå dohc (satt inn v6 24v cosworth motor og manuell) bruksbil/vinterbil... solgt:(

87mod sierra 3 dørs (vingebil) ist som er bremset 294hk 5734omdr/386,7nm 4342omdr...ny bremsing 6.1.08 290hk 4133/498,5nm 4025omdr cluthen slapp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår