Gå til innhold

Typegodkjenning med større motor.

Ranger emnet


pyrox

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg en litt stor motor som jeg skal ha i Opelen min.

 

Har vert i kontakt med GM Norge anngående hvilke tekniske oppdateringer som må til på bremser og understell for å få den godkjent. Men desverre uten at de kunne hjelpe..

 

Er det noen som vet beste veien å gå for å finne andre tilsvarende biler som har fått godkjennt større motor og hvilke forsterkninger det dreier seg om?

Finnes det et register over typegodkjenninger?

 

På forhånd takk for hjelp.

Lotus 3.6 Twin turbo Commodore B Coupé

Motor #1 100% original Lotus Omega C36GET

Motor #2 Lotus Omega Metanol Monster C36GET

 

Mercedes ML 230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er en Lotus motor.

Den har jo bare 377hester orginalt, men jeg mener det ble bygget en Commodore eller Rekord med V8 på 8-900hk.

Noen som ved hvordan han gikk frem med bremser ol.

Gidder ikke finne opp hjulet på nytt for å si d sånn.

Lotus 3.6 Twin turbo Commodore B Coupé

Motor #1 100% original Lotus Omega C36GET

Motor #2 Lotus Omega Metanol Monster C36GET

 

Mercedes ML 230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk for mange år siden en Rekord med Twin-Turbo Chevy V8 i Skien/Porsgrunnskanten. Denne vet jeg eieren kjørte til Tüv i Tyskland og godkjente der. Da var det greit på BT etterpå.

 

Hos Ringstad (RATS) går det en nyere Omega med Twin-Turbo Lexus V8, denne er vel også godkjent mener jeg, men det er vel bare å ta en telefon til dem å sjekke.

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Takk for den.

 

Har han bedrift eller annen ofisiell kontaktadresse?

Eller er han en sån type du bare kan kontakte direkte utan å plage han?

 

http://www.rats.no/

Lykke til :)

 

Edit: http://www.rats.no/omega_tg.html :)

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel bare å få tak i papirene på en Australsk Commodore, dei ble jo levert originalt med V8

 

Det var det en annen her på forumet som prøvde på. Australske modellen er en Holden Commodore og var ikke i nærheten av samme bil, så det går ikke..

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Beklager å bumpe denne tråden opp igjen.

 

Jeg har kontaktet alle bilklubber og verksteder i håp om å få hjelp men ingen kan svare.

Etter å ha snakket med veldig mange hos Statens Veivesen kom jeg i kontakt med en kar som var kjent med saksgangen for typegodkjenning av ombygde biler der.

Han kunne heller ikke svare helt på hvordan ting skulle gjøres, men viste at en søknad skulle inn i forkant av ombyggingen for å vise hvordan dette skulle gjennomføres teknisk. Tror han kalte de som skulle behandle søknaden SFOR?

De krever teknisk spec. belastnings kalkulasjoner for forsterket hjuloppheng/karosseri, samt godkjente papir på alle delene som deltar i oppbyggingen.

 

Det jeg lurer på nå før jeg må begynne helt fra grunnen av med tanke på flytte hjuloppheng fra en mer robust biltype til min er som følger:

 

Har noen utført noen som helst oppgradering av bremser, hjuloppheng, styring eller drivlinje til Opel Commodore B GSE?

I så fall setter jeg stor pris på å få vite hva og hvordan. Alt er av interesse.

 

Alternativt må jeg kjøpe inn orginalt hjuloppheng fra en LO og montere, noe som blir litt dyrere og like masse arbeid, minst.

Men da stemmer papirene i allefall.

 

På forhånd takk for hjelpen.

Lotus 3.6 Twin turbo Commodore B Coupé

Motor #1 100% original Lotus Omega C36GET

Motor #2 Lotus Omega Metanol Monster C36GET

 

Mercedes ML 230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager å bumpe denne tråden opp igjen.

 

Jeg har kontaktet alle bilklubber og verksteder i håp om å få hjelp men ingen kan svare.

Etter å ha snakket med veldig mange hos Statens Veivesen kom jeg i kontakt med en kar som var kjent med saksgangen for typegodkjenning av ombygde biler der.

Han kunne heller ikke svare helt på hvordan ting skulle gjøres, men viste at en søknad skulle inn i forkant av ombyggingen for å vise hvordan dette skulle gjennomføres teknisk. Tror han kalte de som skulle behandle søknaden SFOR?

De krever teknisk spec. belastnings kalkulasjoner for forsterket hjuloppheng/karosseri, samt godkjente papir på alle delene som deltar i oppbyggingen.

 

Det jeg lurer på nå før jeg må begynne helt fra grunnen av med tanke på flytte hjuloppheng fra en mer robust biltype til min er som følger:

 

Har noen utført noen som helst oppgradering av bremser, hjuloppheng, styring eller drivlinje til Opel Commodore B GSE?

I så fall setter jeg stor pris på å få vite hva og hvordan. Alt er av interesse.

 

Alternativt må jeg kjøpe inn orginalt hjuloppheng fra en LO og montere, noe som blir litt dyrere og like masse arbeid, minst.

Men da stemmer papirene i allefall.

 

På forhånd takk for hjelpen.

Lotus 3.6 Twin turbo Commodore B Coupé

Motor #1 100% original Lotus Omega C36GET

Motor #2 Lotus Omega Metanol Monster C36GET

 

Mercedes ML 230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår