Gå til innhold

Innkjøp av trekker til eget firma?Hva kjøper man da?

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hei alle!!

 

Jeg har et spørsmål til alle dere erfarne sjåfører der ute.

Jeg har lenge drømt om å ta lappen på lastebil og begynne å kjøre for meg selv,spesielt nå når transportnæringen sliter med

å skaffe folk.Og siden jeg var så heldig å "motta" en pen slump penger forleden,så har jeg bestemt meg for å gjennomføre drømmen.

Jeg har lyst til å gå til anskaffelse av en trekker rett etter gjennomført kurs,for så å prøve å skaffe meg en fast kjøre avtale med et firma.Høres enkelt ut ikke sant:-).Men jeg har FRYKTELIG lyst til å kjøpe en skikkelig amerikansk trekker,og ut i fra brukernavnet mitt,så skjønner dere sikkert at en PETERBILT 379 står høyest på lista.

 

Men så til spørsmålet mitt:

Er det økonomisk forsvarlig å bruke en slik bil i tjeneste i Norge?Ut ifra dieselpriser,driftskostnader,forsikring service osv.???Og er det i det hele tatt mulighet for å bruke en slik bil i Norge,med tanke på de gigantiske "sleeperne" mange av dem har?Da blir vel makslengden oversteget rimelig fort.

Eller er det bare å gå for en god "gammel" Scania R serie?:-)

Kom gjerne med forslag til hva dere synes er den beste trekkeren!!

takk for alle svar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tror også at en slik trekker vil være ganske håpløs på Norske veger, de har jo en vanvittig akselavstand og tandemdrift. Tror nok du må melde pass til mange kjøreoppdrag pga mange trange og vanskelige laste/losse plasser.

Tror også at egenvekta er ganske høy på en slik bil, så du får nok mindre nyttelast.

 

Finnes veldig mange bra lastebiler, men du bør helst ha en med løfteboggi, fordi de er litt enklere å kjøre på vinterveger enn en pusherbil.

 

Men ingenting er umulig...:drive2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desse bilene er håløse å bruke her i landet mht alle punkta nevnt ovenfor av deg sjøl og andre,kan være vanskelige å få skilt på enkelte også.

 

Eg fikk nye bilen min idag(eier 2 vogntog sjølv),en Actros 2554 6x2.:driving

 

Forhøyr deg med firma FØR du kjøper inn utstyr,mangen som bare vil leige bil og ikkje tralle. Deretter kan du bestille/kjøpe brukt bil utifra den type køyring du skal ha. En bil som kun går i lavlandet kan ha andre specs enn de som går øst-vest f.eks.

 

Mitt råd er: snakk med folk først&fremst:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår