Gå til innhold

wingswest

Bruker
  • Innholdsteller

    79
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om wingswest

  • Bursdag 05/14/1988

core_pfieldgroups_99

  • Interesser
    bil, mc og snøscooter, musikk
  • Modell (eks S4)
    Ingen bil
  • Biltype (eks Audi)
    ingen
  • Yrke eller sivil status
    truckfører

Contact Methods

  • Bosted
    finnmark

wingswest's Achievements

  1. wingswest

    airbaglys e46

    Helt vanlig på E46. På min var det en sensor/kontakt i passasjersetet som var ødelagt, og dette har også vært tilfelle med mange andre jeg har snakket med.
  2. http://bil.autodb.no/autodb/view.wa2?_cmd=prospect;AdItemId=921295 Velholdt og pen bil, 310 hk, 800NM. Innbytte vil bli vurdert. Registrert som C1, men moms kan betales og omregges til varebil. Bilen har ikke fartsperre. Kjøpt ny av Vazelina bilopphøggers i 2004, komplett servicehefte. Selges fordi jeg kjører vogntog til daglig, og vil ha en litt mindre bil å bruke privat :-)
  3. Får rundt 20 lapper :)
  4. Sikker på at skapet på bilen er 4.37? Mener å huske at de aller fleste Veøy bilene (med Bussbygg skap) er +/- 4,15 m. Men slike underganger går greit. Jeg kjørte med min forrige bil som var 4,27 (når den var ny, men var fullasta så den var litt lavere) til sunndalsøra, og det gikk helt fint. Semien jeg kjører er 4.07 høy i forveggen på tralla, men den går likevel under 3,90 underganger og slikt. Skal være en solid sikkerhetsmargin.
  5. Ehhh.... jeg synes det er ille nok med den nye A3 cab diesel, hvis TT'en enda kommer i diesel står ikke verden til påske. Jeg har riktignok en sjark av en ellers ganske sportslig bmw, men det er en sedan og en bruksbil, da blir det noe annet. TT er en sportslig liten bil, og diesel passer overhodet ikke!
  6. wingswest

    Tåkelys

    Det er garantert ikke pærene siden begge er kaputt. Sikring, relee, e.l. er det sikkert.
  7. Det blir jo et helvete hvis man blir stoppa i kontroll uten fartsperre. Når strekene står opp mot 100 km/t på skiva tror jeg man får litt pryl:P
  8. Eneste måten å jukse slik som jeg har forstått det er å bruke en annen sin kort. Da må man sørge for å holde greie på hvor det er kontroll. Både sjåføren og han som eier kortet mister jo lappen, og det er litt surt. En annen måte som man kan benytte seg av en sjelden gang er å sette skrivern på "out", og få en annen til å skrive under (er jo lov å kjøre uten kort hvis man har mista det)...
  9. Jeg begynte og kjøre langtransport når jeg var 18. Nå er jeg 19 og har egen bil (volvo fh 12 460), og forrige måned kjørte jeg 16 000 km. Sliter litt med å holde ukehvilene og alt, men det går som regel greit. Litt triksing kan man jo tillate seg når man enda har analog skriver :P Såfremt man har gått transportfag på videregående kan man jo kjøre med en gang man får lappen. Ellers er det 21 år...
  10. Jeg har vært litt uheldig. Klarte å forsove meg ene dagen når jeg skulle ta 45 min. pause, og når jeg våkna var 13-timern gått ut. Det vil si at jeg mistet to timer den dagen. Dagen etter var jeg to timer på etterskudd, og måtte stoppe to timer før jeg var framme. Jeg kjørte litt over tida for å rekke tolla, sånn at jeg kunne starte direkte videre. Og det fikk jeg 3000,- i bot for, hadde kjørt ca. 45 minutter for mye. Ellers har jeg fått bot for å kjøre for fort, glemt å ha med dokument om betalt veiavgift, og masse småting. Til sammen er det i overkant av 10 lapper så langt i år, og det synes jeg er for mye. Nå går dagene stort sett til å telle timer, planlegge kjøringa, og hele tiden prøve å følge regelverket og utnytte tida så godt som mulig. Dette går utover livskvaliteten og trafikksikkerheten. For eksempel (med analog skriver), nattkjøring og man er trøtt, og har lyst å sove et par timer, så er det nesten umulig med 13-timers regelen. Man må ta skiva ut, notere ned klokkeslettet, sove et par timer, stille klokka tilbake, og sette skiva inn igjen. Ellers går man glipp av mange timer. Det er for mye fokus på regelverk og straff... trafikksikkerheten og fornuften legges ikke til rette mener jeg.
  11. Ikke hvis du ikke jobber selv. Hvis alt foregår med truck og du bare står å ser på, da jobber du jo ikke. Men står du fem timer og stuer gods, og det blir oppdaget at du egentlig "sover", da er det noe annet. Men jeg har aldri hørt om slike kontroller, og man må jo bli tatt på fersken for at det skal få konsekvenser.
  12. Jeg kjører som lærling nå. Har Volvo FH 12 globe xl vogntog, og kjører kun langtransport (oslo-finnmark, gjennom sverige og finland). Trives godt å bo i bilen og kjører bare alene. Det blir altfor trangt å bo to mann i bilen, da jukser jeg heller til et to-mannsløp hvis det blir ytterst trangt om tida. Lønna varierer litt. Går opp til 1600-1700 kr døgnet når vinteren er over og jeg er ferdig som lærling. Det går helt fint å leve med. Må ha skikkelig hytte på bilen, og MAN sine XXL biler er bra å bo i, men kvaliteten på de bilene er ikke helt god, så det blir mange verkstedbesøk og mye irriterende feil. Men jobben medfører et ganske fritt liv (bortsett fra at det fører til bøter og kjeppjaging av purken og biltilsynet hvis man skal utfordre skjebnen litt i ny og ne).
  13. På Volvo står det hvertfall hvor lenge man har kjørt på kjørecomputern. Men du finner dette ut på skriveren også, bare å bla gjennom menyen, og så kommer det opp. Husker ikke helt hva man skulle trykke, kjører som regel med analog skriver, men vi har foreløpig en bil i firmaet med digital skriver. Det er litt skumlere å jukse med sjåførkortene, da er det om å gjøre og ikke bli stoppet :P
  14. Volvo eller Scania er best med tanke på service synes jeg. Amerikanske biler skal du slite med serviceavtale. Og en amerikansk bil uten snute er null verdt spør du meg. Snutebil stjeler alt for mange meter til at det er noe vits å satse på, da får man heller flytte til statene å kjøre der.
  15. De nye reglene er ganske greie, men 13 timers regelen er helt vanvittig! Man rekker jo nesten aldri å bruke opp kjøretida hvis man har litt lasting og utkjøring. Og ukehvil systemet irriterer meg. Det er jo umulig å kjøre langtransport hver uke hvis man skal ta 45 timer ukehvil, det forskyver jo hele uka. Derfor tar jeg bare 24 timer, og henter det inn iløpet av uka. Akkurat nå sitter jeg å tar ukehvil forresten, og kan ikke starte før klokka 1900 i kveld, dvs. at jeg må kjøre hele natta igjen og ligge i lastebilen hele dagen i morgen. Norske myndigheter skulle tatt seg noen uker bak rattet å fått oppleve hvordan en langtransportsjåfør har det. Det er ingen trivsel i arbeidsdagen med kjøre- og hviletidsreglene som de er i dag.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår