Gå til innhold

Tråden om religion (!)

Ranger emnet


Øyvind Ryeng

Anbefalte innlegg

Ja, virkelig lur:D

 

 

 

 

Det verste av alt er at det er fryktelig mange som hviler seg på slike forklaringer for å forsvare opplagte feil i de religiøse skriftene, faktisk veldig tragisk..

 

-----------

 

Har en liten historie om hvor skummelt det faktisk kan være å tilhøre et ortodokst religiøst samfunn..

 

En onkel av meg giftet seg med ei kjerring for vel 20år siden, de fikk to barn sammen, to gutter..

Hu som da var tanta mi tilhørte Jehovas vitner, og dermed måtte selvsagt min onkel også bli medlem.

 

Den eldste av guttene ble født med div. ulemper.

Manglende grunnlag for tannvekst, ingen svettekjertler osvosv.

Dette var selvsagt stor skam for daværende tante, men det var visstnok Guds mening med det hele.

 

Da han var 13 eller 14, husker ikke helt, så hadde muttern klart å overtale min onkel til å ta kontakt med forskjellige kiruger for å operere inn tenner, slik at gutten skulle få flere og skikkelige tenner, ikke de 6-7 han hadde.

Men, ifølge Jehovas lover er ikke blodoverføring o.l tillatt, derfor satte tante og resten av trossamfunnet seg på bakbeina og nektet. For som sagt så var det visstnok Guds vilje at han skulle være slik.

 

Dette endte selvsagt i en relativt heftig debatt for å si det mildt, skillsmisse, onkel ble utvist fra trossamfunnet osvosv.

Og min stakkars fetter fikk ikke sin sårt trengte operasjon for han ble 16 og til en viss grad kunne bestemme selv...

 

Jehovas Vitner:fucku: :aug:

 

Da jeg bodde hjemme var jeg stortsett i garasjen hver dag, og spesielt på sommeren kommer "misjonærene rundt for å verve..

Da var det kjekt med stor stereo og Dimmu Borgirs Puritanical Euphoric Misanthropia cd:Devil:

 

Videre vil jeg også komme med et tips om å lese litt om Warren Jeffs saken fra USA; Flerkoneri, misbruk, voldtekt, tvangsekteskap osv i et trossamfunn..

 

Det er mye rart innenfor de miljøene som absolut ikke er bra... Jehovas kan vel karakteriserer som ett av de.

_________________

 

- 02 Audi A4 avant 130hk tdi

 

www.swfoto.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 100
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Men folk må tro på hva de vil... For min del så fungerer det mer enn bra nok å vite at det er noe der uten at jeg praktiserer det noe mer enn det...

 

Å det er vel kanskje hovedpoenget med tro:)

Uansett hva du tror på; Gud, Allah eller små hagenisser.

Jeg har den største respekt for andres meninger, såfremst meningene ikke går utover andre:)

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å det er vel kanskje hovedpoenget med tro:)

Uansett hva du tror på; Gud, Allah eller små hagenisser.

Jeg har den største respekt for andres meninger, såfremst meningene ikke går utover andre:)

 

Stiller meg enig til dette. Så lenge ikke folk prøver å prakke det på andre så ser jeg ikke problemet... la folk tro på det de vil.

_________________

 

- 02 Audi A4 avant 130hk tdi

 

www.swfoto.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å be om å få beviser for at ting "ikke" eksisterer er jo ganske umulig.. Men dersom det er normen er jo alle teorier i verden like plausible som at det er en gud.

 

Ergo de "Flygende Spaghetti Monsterne" som er nevnt er like sannsynlige som at det er en Gud.

 

For min del må folk tro på hva de vil så lenge de ikke plager meg. Er ganske lei av folk som kommer på døra og skal frelse meg.

-Abarth-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos spaghetti og andre flygende objekter... Har noen lest den Pondus-stripa der Jokke er hos den pilleknaskende psykologen og forteller om hva han pleier å drømme om? Det er mye rart Jokke drømmer om, men i denne drømmen sitter han i alle fall på ryggen til en flygende blåhval mens han spiser en "temmelig god kebab".

 

Min personlige religiøse overbevisning sier at det er denne flygende blåhvalen som styrer verden, på godt og ondt.

 

Halleluja.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har personelig aldri trodd på noen gud og finnes ikke religiøs, men kan til tider ønske at det finnes en "høyere makt" der ute som kan ordne opp. Med tanke på alt det onde som skjer der ute i verden kan det ikke i min mening finnes noen gud, ergo jeg er ikke religiøs.

Omega A 90

Ascona B 78 - prosjekt

Omega B 94 16V - selges i deler! Send pm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jer er totalt ateist, og vil egentlig ikke påstå at troskap har noen gang kommet med noe positivt. Se hvor mye makt folk fikk bare de sa de hadde pratet med gud. Se hva det egyptiske folk gjorde for sine "guder" (faraoene). Se på paven.. Han er en morken, gammal dass som bare sitter der og orker ikke løfte rumpeballen sin engang. Men en av verdens mest kjente menn likeså.. Hvor mye tjente ikke kirken i norge på å selge kortere tid i mellomstadiet mellom jord og himmel? (husker ikke hva de kalte det)

Så nei, jeg vil ikke påstå at tro har hatt noe positivt å komme med opp gjennom tiden.

 

Hvis man danner eget trosamfunn og får over 5 medlemmer har man krav på statlig bevilning.

Starte opp "bilgudens tilhengere" og all bevilningen går til drift av bilforumet.no!? :D

 

btw: noen som har sett family guy-episoden hvor stewie og brian er i militæret, i irak. Så ser man to irakere som prater sammen og han ene sier "i go inn, i come out, big boom, i big hero"

og han andre prøver å forklare han at "you go in, big boom, you big hero", men blir til slutt så oppgitt at han bare sier "yeye, big boom, you come out and big party" haha :D drit bra :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis eg sier Enevald Flåten og levende ord, ka sier andre til det?

 

der er litt av en luring som vet å utnytte lett påvirkelige svake mennesker.. han ble søkkrik på levende ord han.. sier vel litt det og..

Har: -05 Rexton RX270 XDi Topline
Hatt:-95 Blazer 4.3 V6 4x4, -10 Berlingo 1.6 HDi, -99 Omega B2 2.0 DTi, -95 Opel Omega CD 2.5 V6, -93 Ford Sierra 2.0 clx, -91 Opel Omega A 2.0i, -87 Opel Kadett E 1.6, -84 VW Golf 1.8 CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som sier at troskap ikke fører med seg noe godt, tja. Dere er absolutt inne på noe.

 

Jeg er litt kristen. Ikke mye, litt. Nok til at jeg tror på Gud, og for lite til at jeg for eksempel kan finne på å tolke det som står skrevet bokstavelig. Ta for eksempel skapelsen, det var vel ikke "akkurat" gjort på 6 dager pluss en hviledag, men et greit bilde på at først kom jorden, så ble den levbar og til slutt kom dyr, så mennesker. Eller noe i den dur. Det er hva jeg tror på, om alt er sant? Neppe. Om det er greit å ha noe man kan henvende seg til man plutselig føler behov for å trenge det? Ja, det tør jeg påstå.

 

Derimot mener jeg religion bør være opp til en selv. Tror du ikke på noe? Greit, så gjør du ikke det. Tolker du alt som står i Bibelen bokstavelig, vil jeg nok høflig svare at jeg ikke vil tro det er nødvendig. Hvis du er muslim, tenker jeg at vi er jo tross alt 100% like som mennesker, og mye i de to religionene er likt.

 

Synd at religion ofte blir brukt for to ting, at noen velger å snakke dritt om andres religion for å framprovosere en krangel, eller at man utnytter en religion, og så bedriver hellig krig. Det gjelder alle religioner, bare slik at det er sagt.

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[...] som du selv sier, er ikke et fnugg av bebis for at Gud virkelig eksisterer.. men på annen side, er ikke et Fnugg av BEVISER for at han ikke gjør det! gi meg et fysisk bevis (sett bort fra at han ikke er et menneske.. noe som igjen ville da tatt bort gude stempelet om han var det!! hehe) på at han IKKE eksiterer! [...]

Refutért gjentatte ganger; galt brukt logikk gjør ikke logikken selv null & void, akkurat som galt brukt religion ikke bare i og for seg selv gjør religion null & void. Religion gjør seg selv null & void helt på egen hånd, blandt annet ved dét å påstå at fysisk umulige ting ikke bare er mulige, men også ved å instituére en enda større umulig ting (les: "gud").

 

 

 

og når det kommer til alderen på jorden, jeg tror som deg at den er maaange mill år gammel..

og jeg tror gud laget den på 6 dager og hvilte på den 7... men hvor lenge 1 dag er for gud, nei se det er det ingen som vet..

Så "gud eksistérer fordi oppfattelsen av tid er relativt"?

 

 

 

og håper du slutter med journalist/politiker svarene dine.. og heller quoter hele settninger og svarer på de i den sammen heng de har.. (er jo værre en SV sin talsman du jo.. hehe)

Argumentasjon foregår slik:

 

LOAD "DEBATT",8

01 Person A taler for saken via argument så-og-så

02 Person B taler mot saken via argument så-og-så

03 GOTO 01

 

Nøyaktig hva er det jeg misoppfatter her? Nøyaktig hva er det jeg tar ut av sammenheng? Problemet er ofte at et argument kan spres ut over et helt avsnitt og være gjemt under et berg av falske forutsetninger, noe som ikke bare er horribelt ineffektivt, men noe som også kan være en gullgruve for misforståelser. JEG diskutérer for å komme frem til hva som er sannhet og hva som er falskhet, ikke fordi jeg synes det er skikkelig morsomt å simulére en 'Drama Queen', og jeg forventer ingenting annet av min på alle måter likeverdige motstander.

 

 

 

Jeg har ikke lest alt dere har skrevet (herregud, det hadde jo tatt flere timer :)), men jeg har en ting å tilføye i denne diskusjonen, som jeg gjerne vil ha tilbakemelding på.
Klart du ikke vil dét; ville du ha tilbakemelding hadde du først sjekket om dette åpenbare spørsmålet allerede hadde vært besvart.

 

 

 

Men, Bibelen sier også at "For Gud er en dag 1000år, og 1000år en dag"

EVIDENVCE, MOTHERFUCKER! DO THEY DELIVER IT!?

 

 

 

Og hvorfor skal en gud som er god gi meg lønnspålegg mens h*n sulter barn, utsetter de for voldtekt?

 

Og hvis det finnes en gud, hvorfor i svarte f... kan h*n ikke bare si HALLO HER ER JEG? Er det kanskje sånn at denne syke forskrudde figuren har mistet totalt grep siden h*n og utsetter mennesker for sult og elendighet?

Ding, ding, ding! "Gud elsker deg, derfor gjør han grusomme ting mot deg". Det høres jo helt riktig ut, dette her.

 

 

 

Re: Mirakler i Pinsebevegelsen

Skal jeg våge å påpeke det faktum at ens egen sinnssteming påvirker kroppen fysisk? Eller at legevitenskapen ikke er perfekt, derfor vil det den dag idag eksistére "mirakler" som imorgen/neste uke/ett år/hundre år vil være istand til å forklares med morgendagens fysiske- og biologiske lover? En mann eller kvinne som for tre hundre år siden ble født med 24 fingre og tær ble i gamle dager drept (AV KRISTNE, LOL!) under påskudd av å være heks/trollmann/djevelens sendebud. Idag forklares dette med genetisk mutasjon/videreutvikling/evolusjon, på samme måte som at noen av oss ikke lengre gror visdomstenner (tannhelsen er blitt bedre, dermed mister vi færre tenner, dermed trenger ikke kroppen å erstatte de) (OBS! Resirkulert påstand hentet fra minnet om en eldgammel utgivelse av bladet "Illustrert Vitenskap").

 

 

 

Har vel kanskje noe med hva de oppsøker? Blir som martha louise som tror på engler. Tror man nok på en ting så får man ett forhold til det. [...]

"Har vel kanskje noe med hva de blir fortalt/befalt å oppsøke? Blir som kristne som tror på frelse; blir man fortalt den samme løgnen gang på gang på gang vil man etter en tid begynne å tro på det, etterhvert som området i hjernen som står ansvarlig for rasjonalitet blir konsekvent kortsluttet av den ene umuligheten etter den andre.". Når jeg gjør ting som jeg nå gjør (og antakeligvis blir oppfattet i en krassere tone enn det jeg egentlig antyder) er det som å pirke borti en sulten alligator med en alt for kort pinne mens jeg står halvveis ute i sumpen. Jeg vil på forhånd beklage på det sterkeste enhver fornærmelse jeg oppfattes å uttrykke mot religiøse, men det må virkelig hardere lut til fra pro-religion-leiren før jeg kan tie i nederlag.

 

 

 

Nei dette beviser ingenting, men for min del så er dette ett levende bevis på at noe finnes. Men folk må tro på hva de vill... For min del så fungerer det mer enn bra nok å vite at det er noe der uten at jeg praktiserer det noe mer enn det...
Nei dette beviser ingenting, men for min del så er dette ett levende bevis på at noe finnes. Men folk må tro på hva de vill...
[...] for min del så er dette ett levende bevis på at noe finnes. Men folk må tro på hva de vill...
[...] for min del så er dette ett levende bevis på at noe finnes. [...]
[...] ett levende bevis på at noe finnes. [...]
[...] bevis på at noe finnes. [...]
[...] noe finnes. [...]
[...] noe [...]
[...] noe [...]
[...] NOE [...]
NOE

Hva med en fremtidig mere raffinért og innsiktsfull vitenskapelig teori istedenfor en okkult tilbedelse av det mystiske?

 

 

 

[...] Jeg har den største respekt for andres meninger, såfremst meningene ikke går utover andre:)

Andre? Hva med uskyldige barn som for huet proppet fullt av løgn av foreldre som i sin tid fikk sine huer proppet fullt av løgn? Uskyldige barn der deres eneste synd er å bli født av en religiøs mor og far; er ikke dette OFRE i like stor grad som de som har dødd i kriger for/mot religionen? Så kom ikke hér og fortell meg at litt uskyldig gudstilbedelse en og annen søndag ikke har ofre. For å trekke inn det hilariøse i denne tragedien: tenk tilbake på kona til presten som i annenhver episode av 'The Simpsons' tok seg til ansiktet og skrek "won't somebody please think of the CHILDREN!".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EVIDENVCE, MOTHERFUCKER! DO THEY DELIVER IT!?

 

Er det som er så genialt med religion, du trenger ikke bevise en dritt sålenge noen tror på det..

 

 

Andre? Hva med uskyldige barn som for huet proppet fullt av løgn av foreldre som i sin tid fikk sine huer proppet fullt av løgn? Uskyldige barn der deres eneste synd er å bli født av en religiøs mor og far; er ikke dette OFRE i like stor grad som de som har dødd i kriger for/mot religionen? Så kom ikke hér og fortell meg at litt uskyldig gudstilbedelse en og annen søndag ikke har ofre. For å trekke inn det hilariøse i denne tragedien: tenk tilbake på kona til presten som i annenhver episode av 'The Simpsons' tok seg til ansiktet og skrek "won't somebody please think of the CHILDREN!".

 

Vær så snill å si at du misforsto det jeg skrev..

Ikke tillegg meg meninger som jeg ikke har ytret..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enste beviset jeg kan kome med er dette..

jeg har ingen!

som du selv sier, er ikke et fnugg av bebis for at Gud virkelig

eksisterer.. men på annen side, er ikke et Fnugg av BEVISER for at han ikke gjør det!

gi meg et fysisk bevis (sett bort fra at han ikke er et menneske.. noe som igjen ville da tatt bort gude stempelet om han var det!! hehe) på at han IKKE eksiterer!

 

Du har vært flink til å diskutere din tro, på en saklig og bra måte. Det du gjør er at du tolker troen din og tilpasser den dagens samfunn og ditt levemåte.. Bravo! Det er nemlig en ting som alle burde gjøre, uansett tro.

 

 

Men at vitenskapsmenn skal kunne bevise at Gud ikke eksisterer det skjer jo ikke, av følgene grunn:

 

En person sier at det går en sølvskje i bane rundt jorda (en slags metafor for gud), også sier vitenskapsmannen nei det tviler jeg meget sterkt på. Har du bevis på at denne skjeen er der?

 

Nei sier den kristne, men jeg bare vet det! DU må bevise meg hvorfor den ikke er der.

 

Hvordan skal man klare å finne bevis for at skjeen ikke er der?

 

Og en annen ting, BigBang teorien er bevist, med håndfaste bevis. Vitenskapere vet når det skjedde, hvor stor verdensrommet er, hvordan planeter og oss mennesker ble lagd. Det er meget godt i forklart i den meget gode dokumentaren "The Atom" (tre delt). Den burde jo hvertfall du få med deg, Ryeng!

- 85 Toyota Levin AE86 - F20C

- 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår