Gå til innhold

birgerg: BMW E30 Cosworth - Bane/Moro-bil -Nå går'n

Ranger emnet


Birgerg

Anbefalte innlegg

Ting skjer fort da en "gunner" hardt, og nå er stolene, beltene ++ på plass.

og ledningsnettet på motoren påbegynt.

 

Stian og Klaus sitter i drømmer seg bort, lager motorlyder og er helt med.. hehe

stian_klaus_provesitting.JPG

Stian og Klaus

Ting begynner å ta form, intercooler rørene er snart på plass, de blir en god blanding mellom samco, rustfrie bend, biltema rør og originale slanger fra en sliten passat. Poenget er å få driten kjørbar, lage noe fancy kan vi gjøre senere.

narmer_seg.JPG

Begynner å ta form

Lednings nettet til motoren jobbes med.. Vi bruker en Megasquirt2 ecu, med EDIS tenning.. så det gamle slitende nettet fra Ford kastes så langt det kommer, for det er jo bare dritt likevel. Har mer tro på å lage nytt med nye ledninger og det hele..

wireing_motor.JPG

Ledningnettet til motoren skjer

Stian er en ivrig fan av prosjektet og hjelper til med å få det ferdig, takk skal du ha Stian!

Stian_skrur.JPG

Stian skrur

To sett med OMP 4-punkt seler er på plass, som er levert av Stian, Vi synes det er greit å ikke spare på sikkerhets utstyr, disse er FIA godkjente og virker meget bra..

seler.JPG

Stoler og belter på plass

 

Var innom høggern og snappet med meg en ekspansjons tank til kjølesystemet. Nærmeste jeg fant var ei kule fra en golf.. den passer jo helt ypperlig i bimmer'n..

ekspansjonstank.JPG

Golf ekspansjonskule

Nye felger og Dekk på.. Dekkene er sponset av bridgestone..

Felger.JPG

Nye felger og dekk

Bmw " The Ultimate Driving Machine"

E30Cosworth.no

Prosjekt: BMW E30 Cosworth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 116
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Endelig var det dags for å fyre den, og den startet på første forsøk, uten å gjort noe annet enn å legge inn standard software i megasquirten.. Dog noe feil var det jo, men den ble betraktelig bedre når en fikk stokket litt på pluggledningene

 

<embed src="http://www.birgerg.com/images/stories/bil/e30c/video/E30Cosworth_firststart.wmv" enablecontextmenu="1" wmode="opaque" showcontrols="true" autostart="0" type="application/x-mplayer2" border="0" height="264" width="352">

 

men etter å ha lagt inn et map fra en kompis Toyota Celica gikk den som et skudd smiley-cool.gif

Filmen under er fra en prøvetur vi hadde på Dokka gatebil's høsttreff.. det gikk bra helt til en trykkslange blåste av.. Noen barnesykdommer må en regne meg når den fyret for første gang kl 2 natta før.. hehe

 

 

<embed src="http://www.birgerg.com/images/stories/bil/e30c/video/E30Cosworth-vinjarmoen-firstlaunch.wmv" enablecontextmenu="1" wmode="opaque" showcontrols="true" autostart="0" type="application/x-mplayer2" border="0" height="264" width="352">

 

 

Ps.. disse video snuttene er litt assy i firefox, høyreklikk på videorammen og velg play.. da funker det som snus..

Denne oppdateringen består av de 4 foregående innleggene.

Bmw " The Ultimate Driving Machine"

E30Cosworth.no

Prosjekt: BMW E30 Cosworth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven!! Dritbra og se noen bygger om biler som nesten ingen andre gjør!! Dette er jo meget sjeldent, en cossimotor i en e30, hvem kunne tenkt seg det...? :)

 

Stå på videre gutter!! Dette blir sinnsykt bra!!!

- Bmw E36 320i Coupe Vanos m-tech SOLGT

- Bmw E30 325i / m3/m5 prosjekt

- Audi A4 1.8

- VW Passat 1.8 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Lenge siden jeg har kommet med noen oppdateringer her nå

Fikk rådebank i motoren på BMW treffet på Vålerbanen.

Det kan virke som ikke alle løsningene var 100% gjennomtenkt :angry:

 

teknisk-valer.jpg

 

Etter å ha fått bilen ferdig, var vi ivrige på å prøve den, så vi la i vei til Våler for å stille på BMW dagene den 20 September 2008.

 

Alt virket som det skulle gå veien, teknisk gikk bra, selv om noen av BMW folka rynket litt på nesten da vi løftet av panseret. Men mange synes det var kult med en Cosworth motor, så mottagelsen var stort sett bra.

 

Etter å ha meldt oss på Drifte heatet (eneste heatet på BMW treff en kan sladde må vite) ventet vi spent i pit-lane.

Det store øyeblikket kom, og vi kunne endelig kjøre på en skikkelig bane, og bilen gikk veldig bra og kjentes veldig fin å kjøre.

 

Men etter 2 runder, og godt med hjulspinn og moro, hørte vi plutselig lyder fra motoren.. Vi var så tett vet depotet, vi kunne trille inn i pit.

Der fikk vi bekreftet våre mistanken, Rådebank.. Om motoren var helt nyoverhalt, noe var muffens..

 

Vi fikk bilen hjem, og et postmortem utført, og det så ikke bra ut

 

raadelager.jpg

 

Lageret på nummer 4 (den lengst unna olje pumpa) var ikke pen. Både lager, råde og veiv var ripete.

Men før dere sitter å tenker "Ford er noe dritt" kan jeg avsløre at dette var vår egen feil. Vår konstruksjon av bunnpanne var årsaken.

Vi hadde konstruert den med en "vinge" ut på ene siden, noe som førte til at pickupen ikke satt midt i kammeret lenger, pluss at det ikke var tilstrekkelig med skulpeplater. Det har ført til at den har fått luft ved svinger og herjing, da oljen flytter seg mest.

 

Men dette går i boka som en lærepenge, den som intet våger intet vinner.. .

 

synderen.jpg

 

Vinteren brukes til å overhale motoren.. igjen..

Bmw " The Ultimate Driving Machine"

E30Cosworth.no

Prosjekt: BMW E30 Cosworth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår