Gå til innhold

Hvis du mister lappen, hva skjer?

Ranger emnet


Mazda_Power

Anbefalte innlegg

Hva skje hvis du kjører bil når førerkortet er inndratt? Og du har betinget dom på deg? Og hva skjer hvis du kjører etter å ha blitt stoppet 2 ganger og eventuelt sont dommen?

Noen som vet? Vil ikke hørre at det burde jeg ikke gjøre, osv, det har ikke noe med om jeg har mistet lappen eller ikke, eller burde kjøre eller ikke, vil bare ha svar på det jeg sporte om?

Og sier ikke at jeg har mistet lappen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vell bare lengre og lengre utsettelse, vet ikke om det kanskje er mulig om du mister bevilgninga til å kjøre bil resten av livet.

Men om du har betinget dom, kan det hende det blir noen uker/mnd ubetinget.

Husk, norsk rettsvesen er veldig flinke til å straffe folk som kjører bil enn folk som stjeler, voldtar og dreper.

[ ]'02 Impreza WRX

[x]'83 Starlet KP61

[x]'98 Impreza GT

[x]'91 Nissan 300ZX Twin Turbo US-spec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan aldri miste retten til å kjøre bil på livstid.

Eller dvs. de kan kalle de å miste lappen på "livstid", det betyr i praksis at du mister lappen og får den ikke automatisk tilbake. Men etter fem år kan du søke om å få den tilbake, og har du vært snill gutt får du den :)

 

I motsetning til å f.eks. miste den i ett år, så får du den automatisk tilbake når året er omme.

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En enkelt kjøring uten førerkort i en kort inndragningstid bør medføre en tilleggsinndragning av inntil samme lengde som den opprinnelige. Ved lengre inndragningstider vil 6 måneder være et passende utgangspunkt for tillegg for kjøring uten førerkort en enkelt gang i slutten av perioden eller et par kjøringer i begynnelsen av denne. Flere kjøringer uten førerkort bør medføre til dels betydelig lengre tilleggsinndragning enn 6 måneder.

2002 Ford Mondeo TDCI

1998 Volvo 940 Turbo - tilsalgs, se kjøp og salg -

 

Internett er for hardbarka rødtopper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her et lite triks vist man mister lappen etter en straffbar handling i trafikken;

 

Du vet at nå blir lappen inndratt, men man har også en "rettighet" der. Når politiet kommer opp til deg i vinduet og spørr pent om å få lappen så spørr "skal du beslaglegge mitt førerkort"? Da har politiet automatisk 2 uker på å straffe forfølge saken, vist de ikke har gjort noe eller fått noe innkalling til evt. rettsak. Kan du spasere nede på stasjonen og få tilbake lappen. Når politiet beslaglegger førerkortet, har de en tidsramme på å gi straff. De kan ikke komme tilbake om en måne etterpå. Du har fått straff da, du mistet lappen i 2 uker. Husk alltid vist politiet skal se lappen eller ta den ifra deg, spørr om de skal beslaglegge den. Spørr du ikke om det, kan de holde på lappen så lenge det er aktivitet på stasjonen ergo lenge. Skjedde med en venn, han ventet i 3 måner på en sak. Han kjørte på en midtrabbat og derme mistet han den.

Lakkerer i alle farger og nyanser, men helst svart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her et lite triks vist man mister lappen etter en straffbar handling i trafikken;

 

Du vet at nå blir lappen inndratt, men man har også en "rettighet" der. Når politiet kommer opp til deg i vinduet og spørr pent om å få lappen så spørr "skal du beslaglegge mitt førerkort"? Da har politiet automatisk 2 uker på å straffe forfølge saken, vist de ikke har gjort noe eller fått noe innkalling til evt. rettsak. Kan du spasere nede på stasjonen og få tilbake lappen. Når politiet beslaglegger førerkortet, har de en tidsramme på å gi straff. De kan ikke komme tilbake om en måne etterpå. Du har fått straff da, du mistet lappen i 2 uker. Husk alltid vist politiet skal se lappen eller ta den ifra deg, spørr om de skal beslaglegge den. Spørr du ikke om det, kan de holde på lappen så lenge det er aktivitet på stasjonen ergo lenge. Skjedde med en venn, han ventet i 3 måner på en sak. Han kjørte på en midtrabbat og derme mistet han den.

Dette stemmer ikke helt. Når førerkortet ditt blir beslaglagt, kan du velge og godta eller ikke godta dette.

 

Hvis du ikke godtar beslaget, så har politiet TRE uker på seg til å behandle saken, og sende den avgårde til tingretten. Så lenge dette er gjort innen tidsfristen, har du ingen rett til å få tilbake noe som helst. Og enda kan det gå tre nye uker før tingretten får gjort noe med saken din.

 

OG, om du nå skulle være så heldig og kunne benytte denne tre ukers-regelen og hente ut førerkortet ditt, kan du oppleve å få det beslaglagt dagen etterpå hvis politiet føler for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må ikke politiet innen tre uker få godkjenning for å ta lappen din fra en jurist? tror ikke de "ikke" kan beholde det lenger, men de må iallefall ha en godkjennelse for å beholde den uttover de 3 ukene. hvis dette ikke foreligger kan du få den tilbake, men så snart en jurist har stempla "ok" på papirene er du vel fitten drage.. mulig jeg tuller, men jeg innbiller meg det var noe alà d som skjedde med en kompis som mista lappen.

Dont worry, I'm an expert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du nekter for beslag av førerkortet må politiet oversende saken til tingretten som i en kjennelse avgjør om politiet skal få medhold i beslaget eller ikke inntill straffesaken er avgjort. Saken må være innkommet tingretten innen tre uker etter beslaget, har den ikke det kan du gå til politiet og kreve førerkortet tilbake. Ved veitrafikksaker (fart ol, ikke promillekjøring) har jeg dessuten hørt noe prat om at det må være behandlet innen fire uker etter beslaget.

 

dette står i ca 32 andre tråder her inne på forumet forresten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og som sagt.. Om du nå skulle være så "heldig" at politiet bruker over tre uker på å gjøre saken klar for tingretten, så betyr ikke dette at du bare kan hente tilbake lappen din for evig og alltid..

 

Det betyr KUN at du kan få tilbake førerkortet inntil saken kommer opp i tingretten, hvor beslaget blir avgjort.

 

Og fremdeles selv om du henter ut førerkortet etter tre uker og en dag, så kan politet komme og hente det på nytt dagen derpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår