P.S.P Skrevet August 5, 2007 Rapporter Share Skrevet August 5, 2007 Har tenkt å kjøpe trimkam (muligens 272* fra velox) nå og fikk vite at jeg måtte ha justerbart kamdrev.. Men så er spørsmålet hvordan skal den justeres? Hvordan vet jeg at jeg har justert riktig ? Evt. noe "bruksanvisning" på å justere den ? Siter / Audi 90 2.3E Quattro \ Quattro + Diff. Sperre bak + Finnmarks Vinterføre.. Trenger jeg å si noe mer? :D Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HusebyRS Skrevet August 5, 2007 Rapporter Share Skrevet August 5, 2007 Vet ikke helt om det er noe til hjelp, men du kan jo lese denne tråden, ganske mye info og bilder om trimkam og kamdrev til 2,3.. http://www.bilforumet.no/100-a6-ur-s4-and-s6-1991-1996/170554-bytte-av-kam-2-3e.html Siter -99 Audi A4 1,8 TS Quattro -92 Audi 80 2,3E quattro -94 Audi 80 ABT Sedan Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
P.S.P Skrevet August 5, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 5, 2007 Takker så mye.. ikke rart jeg ikke fant noe om det når jeg bare søkte her inne.. Valgte å sende en pm til Quattro73 som tydeligvis hadde mye erfaring med dette.. :) Siter / Audi 90 2.3E Quattro \ Quattro + Diff. Sperre bak + Finnmarks Vinterføre.. Trenger jeg å si noe mer? :D Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet August 6, 2007 Rapporter Share Skrevet August 6, 2007 Heisann. Et justerbart kamdrev gir deg muligheten til å selv bestemme hvor i turtallsregisteret man vil ha momentet. Man kan da velge å sette det på null grader og kammen fungerer som den var tiltenkt/konstruert av produsent. Når man vrir kamdrevet noen grader frem eller tilbake, vil man justere momentet opp eller ned i registeret i forhold til utgangspunktet. Husk at hk er et resultat av moment og turtall. I praksis betyr det at justering frem vil gjøre at motoren drar bedre på lavere turtall men gjerne mister en del toppeffekt. Greit om man skal på ferie med vogn e.l. Justering den andre veien vil gjøre motoren mindre villig (dau) på lavt turtall, den blir veldig turtallsvillig og man får økt toppeffekt (gjerne på vel høyt turtall om kammen fra før har nokså høy durasjon). Derfor er det ikke noen 'riktig eller gal' måte å justere drevet, det er etter kjørestil eller smak og behag. Håper dette var forståelig. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Erik Johannesse Skrevet August 7, 2007 Rapporter Share Skrevet August 7, 2007 Heisann. Et justerbart kamdrev gir deg muligheten til å selv bestemme hvor i turtallsregisteret man vil ha momentet. Man kan da velge å sette det på null grader og kammen fungerer som den var tiltenkt/konstruert av produsent. Når man vrir kamdrevet noen grader frem eller tilbake, vil man justere momentet opp eller ned i registeret i forhold til utgangspunktet. Husk at hk er et resultat av moment og turtall.I praksis betyr det at justering frem vil gjøre at motoren drar bedre på lavere turtall men gjerne mister en del toppeffekt. Greit om man skal på ferie med vogn e.l. Justering den andre veien vil gjøre motoren mindre villig (dau) på lavt turtall, den blir veldig turtallsvillig og man får økt toppeffekt (gjerne på vel høyt turtall om kammen fra før har nokså høy durasjon). Derfor er det ikke noen 'riktig eller gal' måte å justere drevet, det er etter kjørestil eller smak og behag. Håper dette var forståelig. Kort og utrolig lett forstålig ! Jeg lærte mer nå værtfall ! Siter 95` VW vento 95` Audi S2 avant 97` MB C200 Tidligere biler:92`Toyota Corolla, 98` Audi A6 1.8TQ limo, 94` Audi 80 1.9TDI avant, 89` VW Polo 1.3FOX CC - 98` Audi A6 1.8TQ limo - 89` Audi 90 quattro 2.3 10v - 87` VW Passat GT5 Syncro stv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jakvol Skrevet Juni 3, 2013 Rapporter Share Skrevet Juni 3, 2013 Heisann. Et justerbart kamdrev gir deg muligheten til å selv bestemme hvor i turtallsregisteret man vil ha momentet. Man kan da velge å sette det på null grader og kammen fungerer som den var tiltenkt/konstruert av produsent. Når man vrir kamdrevet noen grader frem eller tilbake, vil man justere momentet opp eller ned i registeret i forhold til utgangspunktet. Husk at hk er et resultat av moment og turtall.I praksis betyr det at justering frem vil gjøre at motoren drar bedre på lavere turtall men gjerne mister en del toppeffekt. Greit om man skal på ferie med vogn e.l. Justering den andre veien vil gjøre motoren mindre villig (dau) på lavt turtall, den blir veldig turtallsvillig og man får økt toppeffekt (gjerne på vel høyt turtall om kammen fra før har nokså høy durasjon). Derfor er det ikke noen 'riktig eller gal' måte å justere drevet, det er etter kjørestil eller smak og behag. Håper dette var forståelig. Når han skriver "justering frem" er det med eller mot klokken? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Juni 4, 2013 Rapporter Share Skrevet Juni 4, 2013 Frem er med klokken, altså at ventilene åpner og lukker tidligere enn originalt. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg