Gå til innhold

Hente meg en golf1?

Ranger emnet


maaa

Anbefalte innlegg

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har du nok kjølevæske? er termostaten din i orden? åpner krana seg, eller er det svikt i overføringa?

Tommy

 

Har nok kjølevæske, termostaten åpner seg og slangan helt fram til defrostern og tilbake blir varm.. Varmevifta funke toppers på alle instillinge 0-1-2-3.. Det eneste som æ kan tenkemeg kan være galt e at defroster"ribban" e så stappe full av skit at den ikke klare og trekke varmluft.. Får titte på den til helga, det vil si lørdag eller søndag.. En annen mulighet kan jo være luft i systemet, men da ville nok ikke slangan vært så varm som dem e.. Men en ting e sikkert, så ræva dårlig skal ikke varmeapparatet være, kommer til og fryse i hjæl når nettene blir lange, og kulda setter in..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

1) Styrer lufta enten ned på beina (til venstre) eller ut på sida.

 

2) Styrer lufta enen opp på frontruta (høyre) eller ut på sida.

 

3) Regulerer gjennomstrømminga av varmtvann gjennom varmeapparatregisteret. Kort og godt: Temperaturreguleringa.

 

Gjennom de store luftedysene på sida får man bare kaldluft, uansett hvor mye prøver å "fyre". Sommerstid setter man gjerne 1 og 2 i midtstilling og åpner de store luftedysene. Nesten som å ha AC:D. Greit å få noe kulde ned på beina om man har grenrør og lite isolasjon i gulvet;).

Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ahh, okey men da e den grei..

 

Böhser Onkäl, ka du trur kan være galt når varmeapparatet ikke vil "levere" varm luft verken opp mot ruta eller nån andre plassa for å si det sånn.. Blir bare halvlunken..

 

Men skur man av vifta for så og skru den på igjen noen sekunder senere så blåser den varm luft de første sekundene.. Et par instillinger går litt tregt så må "manuell" styre dem med å følge wirean og ta dem med "roten"..

 

En annen ting e at den ene slangen (regne med det e den som går inn) på defrostern e en del varmere en den som kommer ut. Vet ikke om det e normalt eller om det e der feiln kan ligge. Så e muligens kanskje verdt å sjekke at det "vannspjeldet" åpne skikkelig og vanne strømme godt..

 

Tips og triks??? anyone..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være som du sier med at luftdelen av registret er stappfullt av gugge. Er det enkelt å demontere eller blir det mye vannsøl og banning mon tro? Du kan jo prøve å blåse i revers med trykkluftpistol. Kommer nok ut mye rart over panseret.

 

Prøvd å hekte av wireoverføringene for å kjenne om krana har full vandring? Er typisk med wirer som setter seg i strømpa og sliter seg løs fra klipsene i gammal Volvo og Toyota. For ikke å glemme Kadett B'en min hvor det selvfølgelig skjedde i -20'C forrige vintern. Der ga jeg opp og parkerte etter å ha åpnet krana manuelt uten hell. Brr...

 

Du kan og bør også koble av vannslangene til og fra varmeapparatet og spyle igjennom, dels for å sjekke om du har tilfredsstillende gjennomstrømning, og dels for å få ut eventuell brun gugge som sitter i vanndelen. Spyl hhv retur og tur et par ganger.

 

PS! Jeg kan ikke forlange at du redigerer alle innleggene dine, men fra nå av forventer jeg at du skriver på bokmål eller svensk. :) (http://www.bilforumet.net/faq.php)

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey smokey.. Skal prøve og huske å skrive bokmål fra nu av..

Er nok litt arbeid og demontere defrostern, så tror jeg nøyer meg med de litt enklere grep som og spyle gørra ut, og/eller den enkleste av dem alle.. Bare kle godt på seg og leve med det ;) Så selge skiten når sommern kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom du sier at slangene til og fra krana er varme tipper jeg på at varmeapparatregisteret ditt ikke har tilstrekkelig gjennomstrømming (altså: Det er nesten tett). Dermed vil du oppleve at det greier å avgi tilstrekkelig varme når vifta ikke står på, men når man setter på vifta er det ikke nok varmt vann som strømmer gjennom det til at man får avgitt tilstrekkelig/ønskelig varme. Det er mulig at tidligere eier/-e har brukt radiatortett eller brukt reint vann på kjølesystemet. Da kan det korke seg. Prøv med en radiatorrens (vent med å åpne krana til varmeapparatregisteret til termostaten åpner) så er det gode muligheter for at det blir mindre behov for kjørehansker framover:).

Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår