Gå til innhold

Poleringsvask i maskin på bensinstasjon - hvor bra er det?

Ranger emnet


fro3fro3

Anbefalte innlegg

Regner med at de aller fleste her inne selvfølgelig mener at polering for hånd er det beste. Men for oss late: hvor god er en poleringsvask i maskin?

 

Hvis man tenker seg en skala fra 1-10, la oss si at polering for hånd er best og scorer 10, hvor mener dere en slik poleringsvask plasserer seg på skalaen?

 

Vil bare vite om det er totalt bortkastede penger og jeg må frem med pussegarnet, eller om maskin resultat er akseptabelt nok.

 

Mvh Frode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får man polert en bil uten at du tar på bilen, altså med en slags maskin (roterende eller DA)? Får hvis jeg skal polere en bil, da skal etter at jobben er gjort lakken være så godt som ripefri, og det er ikke lett uten å "slipe" ned litt lakk..

 

Men så har jeg aldri hatt bilen i en slik maskin og vet ikke hvordan en slik poleringsvask fungerer, har hatt veldig lyst til å gå inn å spørre om jeg vil få like bra resultat som om jeg skulle ha gjort det selv da:D Har ikke trua på at det blir like bra som med maskin eller for hånd da, ikke at jeg forventer det av en vaskemaskin heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poeng 1

 

Det er ikke noe polering i de hallene, voksen de spruter over bilen er ikke noe "polish". Den sprutes bare på bilen slik at vannet skal renne av bilen fortere når den blåses ren. og er ikke noe mht beskyttelse av lakken din. (om det ikke har skjedd en revolusjon på vaskehall vasking jeg ikke har fått med meg da!)

 

Avfettingen de bruker er også rimelig sterk etter hva jeg har skjønt.

 

Frem med polish og MF kluter sier nå jeg, men det er kansje ikke noe bombe det......he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skjer i vaskehallene er per definisjon ikke polering, og de burde egentlig ikke ha lov til å markedsføre det som dette heller. Tipper en telefon til forbrukerombudet hadde satt en effektiv stopper for denne misvisende markedsføringen...

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er vel en form av voks de spruter på? Det får bilen til se litt mer blank ut, men så er den blank den første dagen elns. Har prøvd det før i en sånn selvbetjent vaskehall, og bilen blir litt mer blank, men nesten ikke merkbart.

 

Tror det er en billig form for Turtle Wax's Wax-I-Wet de spruter på... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skjer er at etter at maskinen er ferdig å vaske, og normalt sett er kommet til tørkedelen av programmet, så går den over en ekstra gang med wet voks, og så bruker den børstene til å gi en "polerenede" effekt!

Om det funker? Tjaa.. er vel kanskeje som det blir nevnt her en 2-3 på skalaen, men hvis du først kjører bilen i vaskeautomaten, så hvorfår ikke?

Bedre enn ingenting vil jeg da påstå!

Enkelte biler ser tross alt ikke noe til annen voks i sitt liv..er ikke alle som gidder å ta like godt vare på bilene sine!

 

Er ikke ment som noen erstattning for ordentlig polering!

 

Jeg jobber selv litt på en YX statsjon, og der er det Turtle som leverer produktene til maskinen!

Mazda Miata 1.6 90mod

X Nissan Primera 91mod 2.0dLX

X Toyota Camry 88mod 1.8xl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg ikke sagt heller.. Alle som henger på dette forumet holder seg vel for god til å bruke Turtleprodukter tenker jeg? ;)

 

Men jeg hadde tross alt vært mer bekymret hvis det var "S.Vindels kjemi og DVDimport" som leverte noe billig skvip til bensinstasjonene! Turtle er en kjent merkevare slik at en vet hva en får..selv om det ikke akkurat er superbra!

 

Hvorfor gjør ikke f. eks Meguiars noen fremstøt for å bli leverandør av produkter til bilvaskemaskiner? Bør jo være et marked for mer "eksklusiv" maskinvask? :)

Mazda Miata 1.6 90mod

X Nissan Primera 91mod 2.0dLX

X Toyota Camry 88mod 1.8xl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på Statoil med state-of-the-art vaskehall. Vi fikk den i vinter/vår og det er den beste her i Bergen. Den har denne poleringsvasken som dere snakker om. Først blir bilen spylt med avfetting, denne er vannbasert, så den er ikke noe kraftig i det hele tatt. Derimot den man spruter på FØR man kjører inn i hallen er kraftig, den er petroleumsbasert.

 

Bilen blir spylt opp og ned, sidelengs og baklengs, og sprutet med såpevann, børstet og spylt. Tørket, og i dette programmet er voksen som truhaa snakker om. Som skal få vannet til å renne av fortere osv.

 

Etter dette så blir poleringsmiddelet sprayet på bilen, rikelig mengde. Så går børstene over og tar litt i. Flere ganger over bilen, og gnir det inn i lakken. Etterpå spyles bilen, og tørkes igjen. Det er en helt grei måte å få blank bil på i noen uker, men det blir uansett ALDRI bedre enn en polering gjort på den skikkelige måten.

 

Dessuten, så tør jeg aldri ta bilen min i vaskehall pga jeg ikke liker tanken på at de børstene gnukker rundt på dritten på bilen min! :) Men jeg har sett litt smårosa biler komme ut en god del rødere, og alle biler som har kjøpt poleringsvasken har blitt meget bra. Hvor lenge det holder, det er en annen sak.

Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har sett litt smårosa biler komme ut en god del rødere, og alle biler som har kjøpt poleringsvasken har blitt meget bra. Hvor lenge det holder, det er en annen sak.

 

Du vil få samme effekten hvis du sprayer på f.eks silicone, eller parafin... De blir røde og fine i noen dager.

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her går det for lakkforsegling!! :P men da må du vaske biln veldig grunndig før du vaske den i vaskehallen...har slitt med den dritten i 2månter. driten blir liggene innfor den der lakkforseglinga. så vil si at det ikke funker bra pga visst du må vaske biln så grunndig at det ikke er noe dritt på den så sende den i vaskehallen...hva er poenge da? men lakkforseglinga blir jo bra da!! :P nei vask bilen shøl blir så mye bedre!! :P

-Bmw E36cab, Mercedes s124, Volvo 244

X Mercedes 190E 2.0D, SaaB 9000 Turbo 16v 1986, saab 900T -95, Toyota Hi-lux korta -83 3"BL og 33"dekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår