Gå til innhold

Dieselmotor nekter mer enn 3500rpm

Ranger emnet


btl

Anbefalte innlegg

Hei

 

Bilen er en Ford Sierra 1.8 Turbodiesel

Den drar som den skal fra tomgamg og til 3500rpm, men da sier det stopp. Den nekter å gå over 3500rpm. Det startet å skje på 4000rpm, men nå er den nedi 3500rpm. Den kutter på samme måte som en fartssperre på en buss eller lastebil. Godt drag, men så plutselig på 3500rpm blir draget borte. Skjer ingen ting når gassen er i bånn.

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Bilen er en Ford Sierra 1.8 Turbodiesel

Den drar som den skal fra tomgamg og til 3500rpm, men da sier det stopp. Den nekter å gå over 3500rpm. Det startet å skje på 4000rpm, men nå er den nedi 3500rpm. Den kutter på samme måte som en fartssperre på en buss eller lastebil. Godt drag, men så plutselig på 3500rpm blir draget borte. Skjer ingen ting når gassen er i bånn.

 

 

vis gassen er i bånn, ligger den da fortsatt på 3500 rpm eller detter den ned???

Ryker den mye???

 

Jeg tror det er dieselmangel. Sjekk dieselfilter osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså.. På 3400rpm har den bra med dreiemoment. På 3500 blir alt dreiemomentet borte. Den står bare å stanger mot 3500 akuratt som fartssperra på en lastebil/buss. Helt grei å kjøre, men den bråstopper på 3500rpm og vil ikke dra lengere.

Dieselfilter bytter jeg hver høst. Kan ikke skjønne at det skal være noe galt med det. Jeg kan ikke se at det ryker noe spesielt.

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg minimal kjennskap til Fords 1,8 diesel, men kan jo forsøke med litt spekulasjon for det. Først, er det mekanisk eller elektronisk pumpe på den? Siden den ikke ryker eller fusker når du kommer til 3500rpm så kan det virke som om det er "governor" som slår inn for tidlig.

Det er en turtallsperre som de fleste mekaniske pumpene har som skal forhindre overusing. Den er enkelt forklart to lodd som er opphengt i fjærer som roterer rundt og når det roterer fort nok slynges loddene ut og stenger for dieseltiførselen. Om en av disse fjørene er knekt eller strekt så blir turtallet der turtallsperra skal slå inn forandret. I så fall så er dette ikke noe en kliner med selv, men du må på et dieselverksted og få fikset det. Det enkleste blir nok da en byttepumpe.

 

Er det elektronisk pumpe så kan en koble til et diagnoseverktøy og de sier som regel fra hva den direkte feilen er. F.eks en dårlig turtallsgiver eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår