Gå til innhold

Problem; Knepp i ratt/rattstamme.

Ranger emnet


Belia

Anbefalte innlegg

Jeg har et/mange knepp i rattet/stammen når jeg svinger. Dette høres/kjennes best i lav fart og mye ratting. Har alltid (siste 6 år) hatt to små knepp, men nå er det blitt mye verre. Bilen har nå gått 268000 km.

Jeg har siste tiden byttet reaksjonsstag med foringer på begge sider, byttet toppforing på ene støtdempertårnet og byttet begge lenkearmene til stab.stag fremme.

Jeg har også sjekket bærekulene som ser fine ut og styrestag/endeledd som ser fine ut. hjullager ser også bra ut.

 

Slik det er nå er forhjulsstillingen helt på trynet, og den skal derfor inn på forhjulsstillingkontroll/justering torsdag, men lurer på om det er noe mer jeg kan ordne før jeg leverer den der.

Kan det være knuter på rattstammen/styrestammen som er gått?

Er disse lett å bytte?

Er det andre ting i rattstammen?

Kan tannstyringen/servo være gåen?

Belia

V70 D5 Summum 2005

945 LT LPG 1997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekka ledda imellom rattstamme og tannstang da?

 

Ok. Er dette noe man kommer lett til?

Er det de to kryssa du mener?

 

Når er forresten de i orden eller gåen? Hvor mye bevegelse skal det være i disse?

Vil det ha noe å si for forhjulsstillingen om disse er slitte?

Belia

V70 D5 Summum 2005

945 LT LPG 1997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

samme hos meg, men har ikke gidda å sjekke det noe nærmere. høres ut for meg som om det kommer fra helt oppunder rattet omtrent og kommer omtrent hver gang jeg skal rette opp mot høyre.

 

Helt riktig. Det er slik det høres/føles i min også.

Aldri brydd meg med det, men nå plutselig har det forverret seg. Ligger det noe lager opp under rattet som slites?

Belia

V70 D5 Summum 2005

945 LT LPG 1997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg trur det er, er at det er slepebånd ringen som bærta presser på. Den ere noe blader inne. og den hakker vis du drar den for langt.. Vis den er slitt kanskje den hakker mer. Min hakka da jeg svingte til høyre. Dere har ikke hatt av ratt?

Volvo 940 Turbo Intercooler (1996) t34, 968dyser, 3"lmm, spesial chipær, stor cooler,

Opel Vectra A 2.0i (1993) SOLGT

 

Bilen min: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=155639

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg trur det er, er at det er slepebånd ringen som bærta presser på. Den ere noe blader inne. og den hakker vis du drar den for langt.. Vis den er slitt kanskje den hakker mer. Min hakka da jeg svingte til høyre. Dere har ikke hatt av ratt?

 

Nei. Er ikke det litt skummelt å ta av ratt med airbag i?:)

 

Skjønner ikke helt hva du mener med bærta:)

Belia

V70 D5 Summum 2005

945 LT LPG 1997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har ikke hatt av ratt?

 

På min vet jeg det har vært bytta ratt, men det er montert orginalt skinnratt nå.

 

Er ikke det litt skummelt å ta av ratt med airbag i?:)

 

Nei, det er ikke skummelt. Bare koble ifra batteri og vent ca 15 min så kan du bare koble ifra airbagen.

 

Skjønner ikke helt hva du mener med bærta:)

 

Hmm... :idea: kan det være tuta han mener tro

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heihei, var nok tuta jeg mente. Anngående å ta av rattet, tok bare å koblet fra bat og blinka litt med lys og sånn for å være helt sikker på at alle kondensatorer og sånt var døde. Den sleperingen til airbagen, er også til tuta

Volvo 940 Turbo Intercooler (1996) t34, 968dyser, 3"lmm, spesial chipær, stor cooler,

Opel Vectra A 2.0i (1993) SOLGT

 

Bilen min: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=155639

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Sikker på at det ikke er slakke på utgående tannstang på v.s. Tror det er en slags justerbar greie der...

 

Jeg har lyder fra styringa, og det er ikke noe annet der fremme som er slitt, da jeg nå har byttet snart alt der.

 

Skal ta ned tannstanga i nærmeste fremtid å undersøke om det er noe å stramme på.

 

Nå er nærmeste fremtid passert....

Jeg kobla fra på rattakselen, oljeslangene som kom fra pumpa, og tok ned tannstanga så mye at jeg kom til på justeringa som sitter på oversiden av der rattakselen passerer tannstanga. Måtte lage et lite verktøy for å komme til i sporene. Deretter stramma jeg ca 1/4 omdreining.

Dødgangen og ulyden som alltid har vært der ble borte. Resultatet ble veldig bra.

 

Disse bilene er levert med 3 forskjellige tannstenger, så det er ikke sikkert at det er likedan på alle. Jeg hadde derimot ei 240 servotannstang med samme justeringsmulighet på også.

Endret av 14269
feil funnet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår